رشد ۸۳ درصدی درآمد وصولی گمرکات خوزستان در ۴ماهه اول ۱۴۰۱

ناظر گمرکات خوزستان از رشد ۲۴ درصدی صادرات کالا نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: در ۴ ماهه نخست امسال صادرات گمرکات استان حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار بوده است. بهروز قره بیگی در گفت و گو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صادرات […]

ناظر گمرکات خوزستان از رشد ۲۴ درصدی صادرات کالا نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: در ۴ ماهه نخست امسال صادرات گمرکات استان حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار بوده است.

بهروز قره بیگی در گفت و گو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صادرات استان خوزستان در چهارماهه ابتدایی ۱۴۰۱ اظهار کرد: حجم تجارت خارجی گمرکات استان خوزستان در این مدت ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تن بوده است که حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار مربوط به صادرات کالا است و

صادرات کالا نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی ۲۴ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی استان به کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه و هند بوده است، افزود: پلی اتیلن، کود اوره، پارازایلین، شمش فولادی، آمونیاک، متانول، تره‌بار و محصولات کشاورزی انواع کالاهایی هستند که از طریق گمرکات استان به کشورهای دیگر صادر شدند.

افزایش ظرفیت ها جهت صادرات

قره بیگی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات در استان وجود دارد، تصریح کرد: خوزستان دارای بیشترین تنوع مرزی و جزو گمرکات مهم و با پتانسیل بالای کشور است و در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و حتی ریلی فعال است و قابلیت بسیار خوبی جهت صادرات در استان وجود دارد. همچنین بر اساس هماهنگی مسئولین گمرکی در سطح استان، ارزیابی کالاها حتی در انبارهای اختصاصی کارخانجات تولیدی تولیدی و صادرکنندگان جهت صدور کالاهایشان انجام می‌شود.وی افزود: گمرکات صادراتی استان شامل گمرک خرمشهر، آبادان، اهواز، بندر امام خمینی، منطقه ویژه پتروشیمی، چذابه، شلمچه، اروندکنار، چوئبده و دزفول می‌شوند و این گمرکات آمادگی لازم جهت انجام تشریفات صادراتی را دارند.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به برنامه توسعه صادرات خوزستان و ابلاغ بسته‌های حمایتی از صادرات از سوی گمرک ایران عنوان کرد: در حال حاضر اغلب گمرکات استان دارای ظرفیت و مجوز برای صادرات هستند در حالی که در گذشته از طریق آن‌ها صادرات انجام نمی‌شد و یا تعداد گمرکات صادراتی در استان کمتر بودند که با تکمیل ظرفیت و تقویت گمرکات، ظرفیت بیشتری جهت صادرات اختصاص یافت.

تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و صادرات با ارایه خدمات در خارج از اماکن گمرکی

قره بیگی از تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان و صادرات با ارایه خدمات گمرکی به ۷ انبار اختصاصی صاحبان کالا در خارج از اماکن گمرکی ادامه داد: از دید گمرک نباید سیاست‌های کلان محدودیتی در زمینه صادرات کالا در استان ایجاد کنند و در این خصوص استان آمادگی لازم را جهت رونق بیش از پیش صادرات با ارائه تسهیلات ویژه و خدمات شبانه‌روزی و حتی خارج از اماکن گمرکی و با ارزیابی در محل کارخانجات و صنایع تولیدی را دارد تا در این زمینه هیچگونه اتلاف وقتی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در چهار ماه ابتدایی سال حدود یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن کالا از استان به کشور عراق صادر شده است، تصریح کرد: بیشترین صادرات از مرز شلمچه و چذابه به کشور عراق بوده است. در چهار ماه ابتدایی سال ۷۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ هزار میلیارد ریال از طریق مرز شلمچه به عراق صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۵ درصد رشد داشته است و این یک موفقیت بسیار بزرگی در جهت توسعه صادرات است.قره بیگی تصریح کرد: همچنین حدود ۲۰۵ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۹ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال از طریق مرز چذابه به عراق صادر شده است که از نظر وزنی ۷۹ درصد و از نظر ارزشی ۳۶ درصد نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال گذشته رشد داشته است.

رشد ۸۳ درصدی درآمد وصولی گمرکات استان خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص کالاهای صادراتی به کشور عراق گفت: عمده کالاها شامل میوه و تره‌بار، محصولات کشاورزی، میلگرد، کلینکر، قطعات نیروگاهی، کابل برق، سنگ آهن، محصولات پلاستیکی و سنگ مرمر می‌شود.قره بیگی اظهار کرد: استان در زمینه واردات با کشورهای همسایه مبادلات تجاری بسیار خوبی دارد و به ویژه کشور عراق که از طریق مرز شلمچه و چذابه ارتباط و مبادلات تجاری بسیار خوبی با آن داریم و این روابط بیش از پیش تقویت شده است.وی بیان کرد: درآمد وصولی گمرکات استان در این مدت بیش از ۳۲ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال بوده که این رقم افزایش ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.
قره بیگی با بیان اینکه عمده کالاهای وارداتی از کشورهای برزیل، روسیه، چین و امارات به کشور بوده است، اظهار کرد: بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در چهار ماه ابتدایی سال جاری از طریق گمرکات استان خوزستان ترخیص شدند که بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این میزان، کالاهای اساسی بوده و در مقایسه با سال گذشته از نظر ارزش ریالی ۲۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۵ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه استان خوزستان رتبه نخست کشور در واردات کالاهای اساسی به کشور را دارد، افزود: عمده کالاهای وارداتی (بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن) کالاهای اساسی بوده است که شامل محصولات گندم، جو، ذرت، روغن خام، برنج، دانه روغنی، کنجاله سویا و اکسید آلومینیوم، ام دی اف و کک متالوژی می‌شود.

بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی از طریق خوزستان وارد کشور می‌شود

ناظر گمرکات خوزستان عنوان کرد: همچنین بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی وارداتی به کشور از طریق استان خوزستان وارد کشور شده است.قره بیگی با بیان اینکه در چهار ماه ابتدایی سال جاری، استان خوزستان از نظر ترانزیت خارجی رکورد بسیار خوبی داشته است، تصریح کرد: در این مدت زمان حدود ۳ هزار فقره اظهارنامه گمرکی در استان تنظیم شد که این کالاهای به وزن بیش از ۸۴۰ هزار تن بودند و از نظر اظهارنامه گمرکی ۷۱ درصد و از نظر وزنی ۸۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه ورود موقت کالا در خوزستان، بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ فقره اظهارنامه به وزن بیش از ۶۰ هزار تن و ارزش حدود ۲۱۰ میلیون دلار، از طریق استان وارد کشور شد که از نظر تعداد ۴۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.