برخورد با گرانفروشی بلیت پروازهای عتبات

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گرچه پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیستند اما با افزایش بی‌رویه قیمت و گرانفروشی بلیت پروازهای عتبات برخورد خواهیم کرد.طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی نسبت به افزایش بی‌رویه و گرانفروشی بلیت پروازهای عتبات عالیات منتشر شد و انتقادهای بسیاری در این زمینه مطرح شد. چرا که […]

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گرچه پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیستند اما با افزایش بی‌رویه قیمت و گرانفروشی بلیت پروازهای عتبات برخورد خواهیم کرد.طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی نسبت به افزایش بی‌رویه و گرانفروشی بلیت پروازهای عتبات عالیات منتشر شد و انتقادهای بسیاری در این زمینه مطرح شد. چرا که برخی از ایرلاین‌ها بلیت هواپیما تهران-نجف-تهران را از حدود شش میلیون تومان تا بیش از ۱۰ میلیون تومان در سایت‌های مختلف به فروش رساندند.

محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرد: گرانفروشی بلیت هواپیما را حتی در مسیرهای خارجی تایید نمی کنیم. اما در رصدهایی که انجام دادیم بعضی از نرخ‌هایی که اعلام شده، یافت نشد و اینطور که برخی رسانه‌ها گفتند، نبود.وی افزود: البته شاید این نرخ‌ها مربوط به تورهایی است که شامل قیمت بلیت هواپیما و هزینه هتل یا امکانات دیگر باشد.رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مسلما با افزایش قیمت بیش از حد قیمت بلیت هواپیما و گرانفروشی آن برخورد می‌کنیم. همچنین برای پروازهای عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین برنامه خاصی داریم و نرخ‌های مشخصی تعیین خواهد شد که آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.

البته پیش از این نیز، حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروازهای خارجی تابع قیمت‌گذاری نیستند چرا که بازیگران دیگری مانند شرکت‌های هواپیمایی خارجی در این سیستم وجود دارند و طبق نظام حقوق حمل و نقل هوایی نمی‌توان برای آن‌ها تعیین تکلیف کرد. بنابراین معمولا پروازهای خارجی با نرخ آزاد تعیین می‌شوند و اگر بخواهید نرخی تعیین کنید تنها به زیان ایرلاین‌های داخلی بوده و در این میان شرکت‌های خارجی سود خواهند کرد.

وی اضافه کرد: البته پروازهای نجف برای ایرانی‌ها و سایر کشورهای اسلامی خارج از نظامات تعیین شده برنامه‌ریزی می‌شود چرا که دارای ابعاد اعتقادی و دینی است. بنابراین همواره برنامه‌ریزی مشخصی به ویژه در زمان‌هایی مانند عید نوروز، محرم و اربعین انجام می‌شود تا نیاز و تقاضای سفر به عراق در این ایام تامین شود چرا که اولویت نخست برای ما فراهم کردن بستری برای تامین تقاضای زائران در این ایام است.معاون سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمینه هنوز ابهاماتی وجود دارد چرا که اعلام شده امسال مرزهای زمینی باز خواهد شد و ممکن است نیازی به ویزا هم نباشد. بنابراین این مسئله تابع این است که در این صورت چه تعداد از زائران با هواپیما به عراق سفر خواهند کرد.