توصیه های کاربردی به آبزی پروران خوزستان در وضعیت کم آبی

سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان اهم توصیه های لازم به بهره برداران را مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش های نوین آبزی پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک ها و هواده ها به منظور بهبود کیفیت آب، بیمه محصولات آبزی پروری برشمرد. به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، مرتضی سوری، سرپرست معاونت آبزی پروری […]

سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان اهم توصیه های لازم به بهره برداران را مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش های نوین آبزی پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک ها و هواده ها به منظور بهبود کیفیت آب، بیمه محصولات آبزی پروری برشمرد.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، مرتضی سوری، سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان در حاشیه بازدید از مزارع پرورش ماهی شهرستان دشت آزادگان در گفتگو با صداوسیمای مرکز خوزستان اعلام کرد: میزان تولید ماهیان گرمابی استان خوزستان در سال ۱۴۰۰،  ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن در سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار بوده است.
سوری ادامه داد: در سال ۹۹ بالغ بر ۷۲ هزار تن ماهی گرمابی برداشت شد و این کاهش تولید متاثر از کاهش بارندگی ها، محدودیت های آبی، پایین آمدن کیفیت آب، کاهش تراکم ذخیره سازی و کاهش سطح زیر کشت مزارع بوده است.
وی با بیان اینکه زمینه های مستعد فراوان آبزی پروری از جمله وجود ۵ رودخانه دایمی، زمین های مستعد ساحلی، آب شور، لب شور و آبهای نامتعارف در استان وجود دارد اذعان داشت: خوزستان به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل در حال حاضر رتبه نخست آبزی پروری کشور را به خود اختصاص داده است.
سوری به سیاست های اداره کل شیلات استان خوزستان در شرایط کم آبی اشاره نمود و بیان داشت: با توجه به اینکه محدودیت منابع آب شیرین در سطح استان وجود دارد؛ طبیعتا اولویت آب شیرین برای مصارف شهری لحاظ می شود.
وی تصریح کرد: برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت این اداره کل در راستای توسعه آبزی پروری در مناطق ساحلی و بهره برداری از آبهای شور، لب شور، آبهای نامتعارف و زه آب های کشاورزی و بازچرخانی آب و همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری در دریا و خوریات است.
سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به اینکه پرورش ماهیان گرمابی یک عملیات فصلی نیست توضیح داد: آبزی پروری یک صنعت آب بر بوده و فرآیند پرورش ماهی در استخرها در تمام طول سال و به صورت ممتد در حال انجام است و متاسفانه در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی، منابع آبی در دسترس محدود تر شده است و چنانچه منابع آبی موجود به صورت بهینه مدیریت شوند چالش خاصی نخواهیم داشت و می توانیم با تمام ظرفیت به ادامه تولید امیدوار باشیم.
سوری از تشکیل کارگروه ویژه مدیریت کم آبی در اداره کل شیلات استان خبر داد و افزود: این کارگروه به صورت مستمر و روزانه مسائل مرتبط با موضوع کم آبی در زیر بخش آبزی پروری را پیگیری و توصیه ها و راهکارهای لازم را به بهره برداران ارائه می دهد.
وی اهم توصیه های لازم به بهره برداران را مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش های نوین آبزی پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک ها و هواده ها به منظور بهبود کیفیت آب و بیمه محصولات آبزی پروری برشمرد.