خاندوزی: مخارج مهرماه دولت بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید تامین شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد مانند شهریورماه مخارج دولت در مهرماه نیز «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شده است. دولت در ماه‌های شهریور و مهر بدون برداشت از منابع بانک مرکزی که باعث ایجاد تورم خواهند شد، اقدام به تامین مخارج خود کرده است.سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بعدازظهر […]

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد مانند شهریورماه مخارج دولت در مهرماه نیز «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شده است. دولت در ماه‌های شهریور و مهر بدون برداشت از منابع بانک مرکزی که باعث ایجاد تورم خواهند شد، اقدام به تامین مخارج خود کرده است.سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بعدازظهر امروز (دوشنبه سوم آبان) در این خصوص در صفحه توییترش نوشت: در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شد.

خاندوزی: مخارج مهرماه دولت بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید تامین شد.امروز همچنین «ندا بشیری» سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران گفت: امروز بانک مرکزی و بانک‌های تجاری در قالب اجرای عملیات بازار باز اقدام به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی کردند که ارزش این معاملات نزدیک به ۳۷ هزار میلیارد تومان بود. از انتهای شهریورماه تاکنون دولت حتی یک ریال نیز اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.

باید توجه داشت که انجام عملیات بازار باز بانک مرکزی به معنی فروش اوراق توسط دولت در بازار سرمایه نیست و این دو موضوع مستقل از یکدیگر هستند. بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بین بانکی از توافق بازخرید اسلامی در عملیات بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند بهره می‌برد.عملیات بازار باز یعنی مدیریت میزان پول موجود در بانک‌ها برای مدیریت نرخ سود در بازار، چون تمام بانک‌ها می‌توانند این گروه از اوراق بهادار را بخرند یا در صورت نیاز اوراق تحت تملک خود را بدون محدودیت بفروشند و از این رو به آن «بازار باز» گفته می‌شود.انجام معاملات در عملیات بازار باز یک سیاست متعارف پولی است و به بازار پول تعلق داشته و اثر منفی در میزان منابع موجود در بازار سهام ندارد اما از آنجایی که بر اساس قوانین معاملات بازارهای مالی اسلامی باید مالکیت اوراق منتقل شود، این روند در بستر بازار سرمایه انجام و ارزش معاملات آن در سایت TSETMC ثبت می‌شود.