میرکاظمی: اصلاح بودجه اجتناب‌ناپذیر است

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اصلاح بودجه اجتناب‌ناپذیر است، گفت: درخواست اصلی مردم بهبود وضع معیشت است که تحقق آن با ادامه روال سابق امکان‌پذیر نیست. «مسعود میرکاظمی» امروز (شنبه) در مراسم روز ملی آمار در محل سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهارداشت: داده و داده‌کاوی، باید پایه و اساس حرکت‌های مسوولان […]

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اصلاح بودجه اجتناب‌ناپذیر است، گفت: درخواست اصلی مردم بهبود وضع معیشت است که تحقق آن با ادامه روال سابق امکان‌پذیر نیست.

«مسعود میرکاظمی» امروز (شنبه) در مراسم روز ملی آمار در محل سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهارداشت: داده و داده‌کاوی، باید پایه و اساس حرکت‌های مسوولان باشد و ما به دنبال تغییر اساسی در ساختار بودجه هستیم.

وی افزود: در گذشته زیرساخت‌های لازم در مناطق مختلف فراهم شده و امکانات مختلف همچون اینترنت، برق و آب و بسیاری از زیرساخت‌های عمرانی به دورترین نقاط روستایی نیز رسیده است.

میرکاظمی عمده مشکل مردم را اشتغال عنوان کرد و گفت: بیماری موجب افزایش هزینه خانوار و کاهش درآمدها شده است، بنابراین باید اصلاحات را انجام دهیم و آسیب‌شناسی کنیم که چرا با وجود رشد نقدینگی درآمدها افزایش نیافته است؟

معاون رییس‌جمهوری ادامه‌داد: باید منابع موثر باشد و اثربخشی در شاخص‌های کلان افزایش یابد که خود متضمن حرکت‌های چرخ‌های اقتصاد است.

میرکاظمی بیان‌داشت: مهمترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه کشور اصلاح ساختار بودجه است تا بدهی روی بدهی قرار نگیرد، فاصله طبقاتی افزایش نیابد و قدرت خرید مردم کم نشود و در سال ۱۴۰۱ این اقدام انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ثبات اقتصادی از دیگر اقدامات پیش بینی شده در سازمان برنامه و بودجه است، زیرا هیچکس حاضر نیست در این شرایط سرمایه‌گذاری کند.

معاون رییس‌جمهوری افزود: دولت باید ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت بدهی اوراق پرداخت کند، اما با این وجود اجازه ندادیم نقدینگی افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امنیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: در تدوین بودجه ۱۴۰۱ اجازه نمی‌دهیم بودجه کسری داشته باشیم و نیاز به استقراض و خلق پول باشد.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه باید همه حرکت‌ها در دولت مبتنی بر آمار باشد، تصریح‌کرد: در سنوات گذشته توسعه داشتیم اما نامتوازن بوده است و آمارهای دقیق می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف یاری کند.

وی ادامه‌داد: تنها مرجع رسمی ارائه آمار کشور مرکز آمار است و هیچ مرکز دیگری رسمیت ندارد و تغییر آمار سنتی به ثبتی‌مبنا موجب افزایش سرعت و دقت، کاهش هزینه و دوره‌های آمارگیری می‌شود.

معاون رییس‌جمهوری اضافه‌کرد: لازمه آن این است که دستگاه‌ها بانک‌های اطلاعاتی خود را در اختیار مرکز آمار قرار دهند، زیرا آمار اشتباه حق مردم را ضایع می‌کند.

آمار درست، ملاک برنامه‌ریزی‌ها

در این مراسم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهمیت آمار در مدیریت، گفت: افرادی که به داده‌های آماری اهمیت نمی‌دهند در مدیریت موفق نخواهند بود.

«حمیدرضا حاجی بابایی» افزود: در بحث بودجه‌نویسی، آمار و ارقامی که ارائه می‌شود دقیق نیست و این موضوع بر مصوبه‌های مجلس نیز تاثیرگذار می‌شود.

وی بیان‌داشت: در کشور آمار نصب العین نداریم و در یک موضوع معین که در کمیسیون مطرح می‌شود هر کدام از مسوولان آمار متفاوت ارائه می‌کنند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه داده‌های آماری ما باید درست باشد در غیر این صورت خروجی ما مشکل خواهد داشت، افزود: در تفریغ بودجه ۹۹، بودجه شرکت‌های دولتی که در قانون مصوب شده بود را بررسی کردیم که شاهد مغایرت ۱۳۷ درصدی بودیم؛ این رقم نشان می‌دهد که ما در قانون محاسبات را درست انجام نداده‌ایم و اعداد و ارقام مصوب درست نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آمار ثبتی‌مبنایی اساس کار را متحول می‌کند، بنابراین باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود تا آمار درست ملاک عمل و برنامه‌ریزی‌ها باشد.

براساس این گزارش، در ابتدای مراسم «جواد حسین‌زاده» رییس مرکز آمار پیام رییس جمهوری درباره روز آمار را قرائت کرد.در این پیام رییس‌جمهوری با تبریک روز ملی آمار، تاکید کرد: داده‌های آمارپایه، اساس برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. .

همچنین در ادامه پیام رییس‌جمهوری آمده است: آمارهای رسمی همچون چراغ روشن در تحقق عدالت محوری، فسادستیزی، قانون مداری است و به دولت در رفع بی‌عدالتی و ایجاد توازن کمک می‌کند.حسین‌زاده در این مراسم گفت: قرن جدید با تحولات بزرگی همچون انقلاب دیجیتال همراه بود و حکمرانی داده رکن اساسی پیشرفت است و گذار از نظام سنتی به ثبتی‌مبنا فقط یک انتخاب نیست بلکه ضروری است.

وی افزود: یکی از مهمترین تحولات مرکز آمار، سرشماری ثبتی مبناست و از مزایای این روش حذف هزینه‌های زیاد است و در نخستین اقدام سرشماری عشایر کوچنده را به کمک این روش انجام دادیم. .

در پایان این مراسم از تمبر سرشماری ثبتی مبنا با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس مرکز ملی آمار و رییس کمیسیون برنامه و بودجه رونمایی شد.اصلاح ساختار بودجه از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم، به‌ویژه در آستانه تدوین نخستین لایحه بودجه این دولت است. مواردی همچون، ساماندهی و کاهش هزینه‌های دولت، ایجاد و افزایش درآمدهای پایدار، قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و مدیریت یارانه‌ها اجزای اصلی رویکرد اصلاح ساختاری بودجه را شکل می‌دهد