سکه مرز ۱۲ میلیون را رد کرد

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال نوسانات شدید افزایشی نرخ ارز در داخل طی روزهای اخیر، در کنار افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز دنباله‌رو نرخ ارز در بازارهای داخلی شد و در اولین روز فعالیت رسمی خود پس از تعطیلات، جهش قیمتی قابل […]

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال نوسانات شدید افزایشی نرخ ارز در داخل طی روزهای اخیر، در کنار افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز دنباله‌رو نرخ ارز در بازارهای داخلی شد و در اولین روز فعالیت رسمی خود پس از تعطیلات، جهش قیمتی قابل توجهی از خود نشان داد.در پی افزایش ناگهانی قیمت‌ سکه و طلا از روز گذشته (یکشنبه) که مصادف با اولین روز بازگشایی بازارها و اصناف پس از تعطیلات شش روزه به تبعیت از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بطور کلی عواملی همچون قیمت اونس جهانی، نرخ ارز در داخل و میزان تقاضا و… در مقاطع مختلف بر بازار سکه و طلا تاثیرگذار است اظهار کرد: چند عامل سبب افزایش‌ قیمت سکه و طلا در این مقطع شده است. بازار سکه و طلای داخل هم فعالیت خود را پس از تعطیلات در شرایطی آغاز کرد که اونس جهانی طلا مشمول افزایش قیمت شده بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در حالی که قیمت اونستا پیش از تعطیلات در محدوده ۱۷۷۹ دلار تا ۱۷۸۰ دلار و ۵۰ سنت بود، طی روزهای گذشته افزایش قیمت بر روی هر اونس طلا ایجا شد؛ چراکه آمریکا قصد دارد وضعیت دلار خود را بهبود بخشد، بنابراین اونس طلای جهانی دچار تغییر می‌شود. علاوه بر تغییرات قیمت اونس جهانی طلا به عنوان عامل تاثیرگذار خارجی، در داخل نیز زمانیکه نرخ ارز دچار نوسان می‌شود، بر روی قیمت سکه و طلا اثرگذار خواهد بود.وی تصریح کرد: در چند روز گذشته بازار ارز دارای نوسانانی افزایشی بود که نوسانات نه‌تنها متوسط بلکه نوسانات زیادی بود که سکه را از حدود ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان رساند. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار را از محدوده یک میلیون و ۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان رسانده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: روز گذشته که اولین روز کاری بود، بازار طلا میل به دادوستد چندانی نداشت و تقریبا در حالت رکود به سر می‌برد؛ اما امروز افزایش تقاضای شدیدی شکل نگرفته اما درصد کمی (حدود دو درصد) بهتر از روز گذشته بوده است؛ لذا بایستی تا آخر هفته منتظر بود تا آرام‌آرام قیمت‌ها سمت و سوی آرامش به خود بگیرد تا معاملات در بازار ایجاد شود. باتوجه به اینکه سطح معاملات طی روز گذشته و امروز در سطح بالایی قرار نداشت، نمی‌توان به قطع گفت که بازار از منظر معاملات مصنوعات طلا در شرایط خوبی به سر می‌برد.محمدولی خاطرنشان کرد: در رابطه با سکه نیز همیشه عرضه و تقاضا می‌تواند تثبیت‌کننده قیمت‌ها باشد. در شرایطی که عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، طبیعتا سکه دچار نوسان خواهد شد. بحث سکه متفاوت از بحث طلاست و میزان عرضه و تقاضا بسیار بر آن تاثیرگذار است و اگر عرضه به درستی صورت نگیرد، می‌تواند اثر بسیار سریعی در قیمت داشته باشد؛ اما طلا اینگونه نیست که با افزایش تقاضا، رشد قیمت شدید داشته باشد و با کاهش تقاضا، ارزان‌تر شود.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود که در روزهای پیش‌رو بازار آرام‌تر و وضعیت دادوستدها و تقاضا بهتر و بیشتر باشد. از سوی دیگر انتظار داریم که مسئولان اقتصادی کشور در بحث بازار ارز کنترل بیشتر و مدیریت دقیق‌تری داشته باشند تا این بازار با این حجم از نوسان از مواجه نشود. در حال حاضر طبق اعلام صرافی‌ها نرخ ارز در محدوده ۲۷ هزار و ۴۵۰ در بازار معامله می‌شود.

سکه از ۱۲ میلیون تومان هم فراتر رفت

براساس آخرین معاملات صورت گرفته در بازار امروز (تا این لحظه)، هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد.هر قطعه نیم سکه به شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه به سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده‌ و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در آخرین معاملات تعیین قیمت شده است.همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار به پنج میلیون و ۲۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان (یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۰۹ تومان) رسیده است.

این در حالیست که تا پیش از تعطیلات، به ترتیب هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه به پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشتند. به همین ترتیب هر مثقال طلای ۱۷ عیار چهار میلیون و ۹۳۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۹ هزار تومان قیمت داشتند.اما لازم به ذکر است که قیمت‌ها در پایان هفته‌ی‌ گذشته باتوجه به تعطیلات، نسبت به قیمت‌های پیش از آغاز تعطیلات کاهش یافته بودند.