رییس کمیسیون تلفیق: برای تصویب کلیات لایحه بودجه عجله نداریم

رییس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه برای تصویب کلیات لایحه بودجه تعجیلی نداریم،‌گفت: با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رای دهیم و بعد وارد جزییات اساسی شویم. الیاس نادران در حاشیه نشست […]

رییس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه برای تصویب کلیات لایحه بودجه تعجیلی نداریم،‌گفت: با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رای دهیم و بعد وارد جزییات اساسی شویم. الیاس نادران در حاشیه نشست روز شنبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون اظهار کرد: نمایندگان دولت و مدیران ارشد در نشستهای کمیسیون حضور می یابند و درباره ابعاد مختلف بودجه، الزامات بودجه، آثار بودجه در حوزه پولی، تورم، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توزیع بین بخش‌های خصوصی برای نمایندگان توضیح می‌دهند تا نمایندگان بتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس یازدهم افزود: در جلسات بعد تلفیق به جز وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه از سایر وزرا، رییس بانک مرکزی و سایر نمایندگان دعوت خواهیم کرد، همچنین مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و سایر نهادهای نظارتی و پژوهشی که درخصوص بودجه نظری داشته باشند نیز دعوت خواهند شد.نادران با تاکید بر اینکه تعجیلی برای رای‌گیری کلیات لایحه بودجه نداریم، تصریح کرد: ما در ابتدا بررسی‌ها را در حد اقناع برای اعضای کمیسیون انجام خواهیم داد و از نظرات نماینده دولت، کمیسیون و بخش‌های مختلف طبق آیین‌نامه داخلی استفاده خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در مجلس دو سه بحث اساسی در این زمینه وجود دارد، نخست اینکه نماینده‌ای نیست که به صورت تام از لایحه بودجه دولت دفاع کند یا لایحه را عملیاتی بداند یا بگوید که این لایحه آثار منفی اقتصادی ندارد. دومین بحث در ارتباط با نظر جمعی از نمایندگان مبنی بر رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تصویب بودجه چند دوازدهم است.این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: گروهی دیگر از نمایندگان از جمله خود من معتقدیم که حداکثر تلاش برای تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است به نوعی که رویکردهای مجلس در اصلاح بودجه را اعمال کنیم مثلا بودجه را دو سقفی ببندیم، دو زمانی کنیم و نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ریاست جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی را اعمال کنیم.

نادران خاطرنشان کرد: در حوزه مالیات، اوراق و در حوزه‌های برداشت از نفت نظرات اساسی عمیقی وجود دارد که قابل اعمال است. انضباط مالی دولت، توزیع عادلانه منابع برای مصارف مختلف حقوق، دستمرد، بازنشسته‌ها، سایر هزینه‌های بین دستگاه‌ها و رعایت عدالت در پرداخت‌ها هم مد نظر قرار خواهد گرفت.وی ادامه داد: ما با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رای دهیم و بعد وارد جزییات اساسی شویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در حقیقت ما به دنبال این هستیم که دولت با اصلاحات کارشناسی مجلس همراهی کند اما اگر دولت بر روی مواضع خود ایستادگی کند، اصلاحات لازم را انجام و لایحه را برای شورای نگهبان می‌فرستیم و اگر تصویب نشد به ناچار اصلاحات را کنار می‌گذاریم و بودجه چند دوازدهم به دولت می‌دهیم تا امور دولت برای چند ماه اول سال اداره شود و با رایزنی با دولت درباره بودجه تصمیم‌گیری کنیم.نادران در پاسخ به اینکه آیا نظرات مجلس درباره اصلاح ساختار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد، گفت: بعضی از اصلاحات فوق‌العاده مهم مانند بحث نفت، خوراک پتروشیمی، انضباط مالی در پرداخت حقوق‌ها، رعایت عدالت در توزیع عادلانه بودجه‌های عمرانی بین استان‌های مختلف را حتما در بودجه ۱۴۰۰ اعمال می‌کنیم.