محراب شهادت، میزبان مجاهدی نستوه/به مناسبت شهادت آیت الله محمد صدوقی

سی و دو سال از شهادت آیت الله محمد صدوقی مجاهد نستوه و یار امام خمینی می گذرد. انسان وارسته ای که در محراب نماز، هدف کینه ی گروهک منافقین قرار گرفت و به دیدار دوست شتافت.آیت الله محمد صدوقی 10 اسفند 1287 هجری خورشیدی در یزد دیده به جهان گشود. وی در دوره ی […]

سی و دو سال از شهادت آیت الله محمد صدوقی مجاهد نستوه و یار امام خمینی می گذرد. انسان وارسته ای که در محراب نماز، هدف کینه ی گروهک منافقین قرار گرفت و به دیدار دوست شتافت.آیت الله محمد صدوقی 10 اسفند 1287 هجری خورشیدی در یزد دیده به جهان گشود. وی در دوره ی کودکی، پدرش آقامیرزا ابوطالب امام جمعه ی مسجد روضه ی محمدیه و مادرش را از دست داد و پس از آن در سایه ی حمایت و سرپرستی پسرعمویش، آقا میرزا محمد کرمانشاهی از علمای برجسته ی یزد قرار گرفت.

sadoghi_(3)

او درس های مقدماتی را نزد پسرعمویش آموخت و به مدرسه ی عبدالرحیم خان یزد رفت و در آنجا به فراگیری شرح لمعه همت گماشت.برای ادامه ی تحصیل راهی اصفهان شد و به مدرسه ی امام صادق(ع) چهارباغ رفت اما پس از مدتی برای کامل کردن علم و دانش خود به شهر قم رفت.آیت الله محمد صدوقی 21 سال از محضر استادان بنامی چون آیات عظام عبدالکریم حایری یزدی، سیدحسین طباطبایی بروجردی، سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدحجت کوه کمری و سیدمحمدتقی خوانساری بهره برد و مدتی نیز شاگرد امام خمینی بود و توانست با تلاش و کوشش به مقام استادی برسد.

وی چند سال بعد به خواست مردم و بزرگان یزد به زادگاهش بازگشت و در آنجا به فعالیت های دینی و سیاسی پرداخت. او همواره در مسایل سیاسی و مذهبی مرید و همراه امام خمینی بود.این شهید والامقام در دوره یی زندگی می کرد که سایه های استبداد بر کشور حاکم بود. آیت الله صدوقی در این زمان برای پیشبرد اهداف انقلابی خویش، نشست های مذهبی و سیاسی را در منزلش برگزار می کرد.

او پس از اعلام مخالفت امام خمینی با تصویب قانون انجمن های ایالتی و ولایتی در مهر 1341 به اجرای چنین لایحه ای اعتراض و حمله ی نیروهای پهلوی در دوم فروردین 1342 خورشیدی به مدرسه فیضیه ی قم و کشتار طلاب حوزه ی علمیه را محکوم کرد.شهید صدوقی در خرداد 1342 پس از دستگیری امام خمینی به وسیله ی حکومت پهلوی، در کنار دیگر علما برای نشان دادن اعتراض خود به باغ ملک حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری رفت و زبان به انتقاد از حکومت محمدرضا پهلوی گشود و با شیوه های گوناگون ناخرسندی خود را از اقدام های این حکومت آشکارا اعلام کرد.

پس از وقوع این رویداد، ساواک آیت الله صدوقی را حامی سرسخت ایجاد حکومت اسلامی و پشتیبان امام خمینی اعلام و بیان کرد که وی اقدام های سیاسی و جدی بسیاری را برای قیام علیه حکومت پهلوی انجام می دهد، بنابراین به او هشدار داد که در صورت ادامه ی مخالفت با رژیم پهلوی تبعید خواهد شد، اما شهید صدوقی دست از مبارزه نکشید و به راه خود ادامه داد و توانست با مجاهدت و ایثار در کنار امام خمینی و مردم ایران در پیروزی انقلاب 1357 خورشیدی نقش موثری را ایفا کند.

آیت الله صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ی مردم یزد برای تدوین قانون اساسی به مجلس خبرگان راه یافت و از طرف امام خمینی به عنوان نماینده ی ولی فقیه و امام جمعه یزد منصوب شد و به ارشاد و راهنمایی مردم در راه تثبیت اصل ولایت فقیه همت گماشت.سرانجام چهارمین شهید محراب آیت الله صدوقی پس از سال ها مجاهدت و ایثارگری در راه اعتلای اهداف انقلاب اسلامی در یازدهم تیر 1361 هجری خورشیدی به وسیله ی گروهک منافقین در محراب نماز جمعه به شهادت رسید.

برگرفته از: کتاب گذری بر زندگی نامه ی آیت الله صدوقی