تقی زاده:رتبه علمی و آموزشی خوزستان در حال حاضر بین 32 استان کشور،31 است

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان معتقد است: عمده‌ترین عاملی که باعث افت آموزشی در خوزستان شده است، نبود برنامه کلی علمی آموزشی برای استان است.محمد تقی‌ زاده در نشست خبری که در سالن غدیر اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با بیان اینکه رتبه علمی و آموزشی خوزستان در حال حاضر بین […]

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان معتقد است: عمده‌ترین عاملی که باعث افت آموزشی در خوزستان شده است، نبود برنامه کلی علمی آموزشی برای استان است.محمد تقی‌ زاده در نشست خبری که در سالن غدیر اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با بیان اینکه رتبه علمی و آموزشی خوزستان در حال حاضر بین 32 استان کشور، 31 است، تصریح کرد: چه عواملی باعث شده که این استان تا این حد از نظر آموزشی افت پیدا کند؟ خوزستان سرشار از منابع انسانی مستعد و منابع مالی فراوان است و نباید این مشکلات آموزشی در خوزستان پدیدار شود.

9302x11x0x172897

وی با بیان اینکه 4 محور دانش‌ آموز، معلم، خانواده و تجهیزات از اساسی‌ترین موضوعات این برنامه بوده‌اند، افزود: این برنامه بر اساس سند تحول بنیادی آموزشی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است تدوین شد. باید این برنامه در کوچکترین فضای آموزشی که همان مدرسه بوده است انتقال پیدا کند و همه کارکنان آموزش و پرورش خوزستان باید از این برنامه پیروی کنند.تقی‌پور افزود:برنامه‌ای تدوین شده تابیشتر مشکلات آموزش خوزستان برطرف شود.در غیر این صورت آموزش و پرورش وارد منازعات سیاسی می‌ شود و هدف اصلی خود را فراموش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با وجود کاستی‌ های فراوانی که وجود دارد یک برنامه توسعه آموزشی استان بر اساس شاخص‌ های بین‌ المللی، ملی و استانی تدوین شده است.تقی زاده در‌خصوص جزییات این برنامه تدوین شده، گفت: 23 شاخص برای این برنامه تعیین شده است که اولین و مهم‌ترین آن از بین بردن بی‌ سوادی مردمان این خطه بوده است. 650 هزار بی‌ سواد در خوزستان هستند که اولویت اول آموزش و پرورش ریشه‌ کن کردن بی‌ سوادی در استان است. اگر بی‌ سوادی از بین رود همه مشکلات نیز به تبع آن از بین می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه ارتقاء سطح علمی و حرفه‌ای معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را یکی دیگر از اولویت‌ های مهم این سند آموزشی خوزستان اعلام کرد و گفت: اگر شخصی بخواهد خوب آموزش دهد باید بتواند خوب یاد بگیرد. همه معلمان باید از شاخص‌ های علمی روز برخوردار باشند.تقی‌زاده با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن مبلغی به هر بهانه را از دانش‌آموز ندارد، گفت: مدارس غیردولتی شیوه‌نامه‌ای خاص برای نام‌نویسی از دانش‌آموزان دارند و در حال حاضر نیز 81 درصد از دانش‌آموزان در سراسر استان خوزستان اقدام به ثبت‌ نام کرده‌اند.

تقی زاده با تصریح بر اینکه باید در آموزش و پرورش دانش‌آموزی را تربیت کنیم که رفتار آن بر رفتار جهانی تأثیرگذار باشد، افزود: کسب هویت دینی و ملی یکی از هدف‌ های آموزش و پرورش است.وی، توجه به پیش‌ دبستانی‌ ها را یکی از شاخص‌ های بین‌ المللی در امر آموزش و پرورش دانست و گفت: تنها 30 هزار نوآموز تحت پوشش پیش‌ دبستانی‌ ها قرار گرفته‌اند و باید زمانی فرا‌رسد که همه نو آموزان اول ابتدایی از پیش‌ دبستان فعالیت‌ های خود را در زمینه آموزش آغاز کنند.

تقی‌ زاده گفت: مسیر تعلیم به دانش‌آموزان باید از مدرسه به خانه و برعکس آن باشد. خانواده قوی‌ترین تکیه‌گاه آموزش و پرورش است. یکی از شاخص‌های هویت دینی ما موضوع حجاب دختران در مدارس بوده که حجاب مایه آسایش دختران بوده است.مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص اوقات فراغت دانش‌آموزان بیان کرد: بیش از 30 دستگاه در استان متولی اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند اما در این میان آموزش و پرورش وظیفه خاصی در این زمینه دارد. در استان خوستان 950 هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند که قطعاً در فصل تابستان نباید آنها را رها کرد.