شورای عالی انقلاب فرهنگی به چه کسانی رأی نداد؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی نام‌های پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عضویت در هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب را حذف و چند نام را جایگزین کرده است.به گزارش خبرنگار فرهنگی – هنری عصرما،نام حجت‌الاسلام رسول جعفریان و مهدی فیروزان از فهرست پیشنهادی وزارت ارشاد مورد تأیید شورا قرار نگرفته و در عوض نام […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی نام‌های پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عضویت در هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب را حذف و چند نام را جایگزین کرده است.به گزارش خبرنگار فرهنگی – هنری عصرما،نام حجت‌الاسلام رسول جعفریان و مهدی فیروزان از فهرست پیشنهادی وزارت ارشاد مورد تأیید شورا قرار نگرفته و در عوض نام حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، محمود آذربایجانی، حسین کچوئیان و فریبا علاسوند توسط شورا به این فهرست اضافه شده است.اما درباره نام سیدمهدی شجاعی که گزینه پیشنهادی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده، مشخص نیست که نام او در فهرست نهایی پیشنهادی وزارت ارشاد به شورا ارائه شده و از سوی شورا حذف شده یا اصلا در فهرست ارائه‌شده توسط علی جنتی – وزیر ارشاد – به شورا نبوده است.

حجت‌الاسلام رسول جعفریان، تاریخ‌پژوه، پیش‌تر رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود که از این سمت استعفا کرد. مهدی فیروزان نیز چهره پیشکسوت حوزه کتاب و مدیرعامل شهر کتاب است. همچنین سیدمهدی شجاعی نویسنده شناخته‌شده و صاحب چند کتاب در حوزه ادبیات آیینی است. 

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره‌ مسائل مربوط به انتخاب سیدمهدی شجاعی به ایسنا می‌گوید: ما ابتدا با مجموعه کسانی که معرفی کردیم صحبت کرده و توافق‌شان را گرفته بودیم. در مجموعه دوستان حوزه ادبیات هم من با تک‌تک‌ افراد خودم صحبت کردم، اما موفق نشدم با آقای سیدمهدی شجاعی صحبت کنم و تنها کسی بودند که نام‌شان احتمالا بدون گفت‌وگو منتقل شده است. شاید هم با خود ایشان گفت‌وگو کرده باشند و حاضر به حضور نشده باشند.پس از این اظهارنظر از سوی معاون فرهنگی وزارت اشاد، با پیگیری‌های انجام شده از نزدیکان سیدمهدی شجاعی گفته شد که او مخالفتی برای حضور در این هیأت نداشته است. حالا مشخص نیست نام شجاعی در فهرستی که وزیر ارشاد به شورا ارائه کرده، بوده یا نه.

اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب بزرگسال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شرح معرفی شدند: احمد واعظی، محمدعلی مهدوی راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری، علیرضا اعرافی، محمود گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه‌وند، محسن مؤمنی، علی معلم دامغانی، حسین کچوئیان، محمود آذربایجانی، مهدی خاموشی و فریبا علاسوند.همچنین اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان این افراد هستند: محسن چینی‌فروشان، جواد محقق، مظفر سالاری، عبدالله حسن‌زاده و مهنوش مشیری.این اعضا در جلسه ۷۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه‌شنبه، هشتم بهمن‌ماه، به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و با حضور رؤسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معرفی شدند.