قیم :فرهنگ مردم عرب، فرهنگى غنى است و ریشه در تاریخ دارد

عبدالنبی قیم مورخ و نویسنده درباره تاریخ مردم خوزستان در مراسم اهدای عروسک های اهوازی به موزه ملی عروسک و فرهنگ ایران توضیح داد: احساس می کنم شناخت مردم ایران نسبت به مردم خوزستان خصوصا مردم عرب شناخت شفافی نیست. خود ما در درجه اول نتوانستیم خوب خودمان را معرفی کنیم.قیم گفت: ایران کاشی رنگارنگی […]

عبدالنبی قیم مورخ و نویسنده درباره تاریخ مردم خوزستان در مراسم اهدای عروسک های اهوازی به موزه ملی عروسک و فرهنگ ایران توضیح داد: احساس می کنم شناخت مردم ایران نسبت به مردم خوزستان خصوصا مردم عرب شناخت شفافی نیست. خود ما در درجه اول نتوانستیم خوب خودمان را معرفی کنیم.قیم گفت: ایران کاشی رنگارنگی است که بخشی از آن را مردم عرب خوزستان شکل دادند. از نظر تاریخی قدمت آنها و حضورشان در منطقه به بیش از اسلام باز می گردد. زمانی که اردشیر ساسانی خواست سلسله ساسانیان را بنیان گذاری کند در جنگی با اردوان اشکانی قومی از مردم عرب که از بنی حنضله و بنی تمیم که بنی تمیم از قبایل بزرگ عرب است و در جنگ علیه اردوان اشکانی، پادشاه ساسانی را یاری می کنند.

قیم توضیح داد: این اتفاق دقیقا ۴۰۰ سال قبل از اسلام رخ داد. بعدا در زمان شاهپور اول که فرزند اردشیر بابکان بوده که باز بنی حنضله را از منطقه ای به منطقه ی دیگری جا بع جا می کند. از نظر زبان نیز یکی از نزدیک ترین لهجه ها به زبان قران همین زبان عرب های ما در اهواز است. زبان معیار در جهان عرب زبان قران است و شاید برخی گمان کننده که زبان برخی کشورهای عربی نزدیک تر است به قران در صورتی که زبان عربی ما از همه بیشتر شبیه به قران است.وی همچنین درباره اهمیت شعر بین مردم عرب گفت: اصولاً شعر از دیر باز نزد عرب جایگاه رفیعى داشته و عرب جزء اولین اقوامى بوده که این تجلى عالى از احساس و هنر را به منصه ظهور رسانده، و هنگامى که عرب شعر مى سرود، خیلى از اقوام شعر نداشتند و بعدها شعر را از عرب آموختند. از این رو نزد مردم عرب خوزستان شعر و شاعرى از شأن ومنزلت والایی برخودار بوده، ما شاعرانى داریم که شعر آنها از حدود خوزستان فراتر رفته، طاهر اسحاق قیم شاعر ” ألفیه” را در کویت ، بحرین و عراق بخوبى مى شناسند، ملا فاضل سکرانى استاد ابوذیه را در عراق به عنوان استاد برتر ابوذیه مى شناسند. أبوذیه گونه اى از شعر است که سبک و سیاق آن در عراق ، سوریه و حتى لبنان بکار مى رود و به آن ” موال” مى گویند.بطور کلى فرهنگ مردم عرب، فرهنگى غنى است و ریشه در تاریخ دارد،