خانه ما!

از معدود برنامه‌های هدفمند، جامعه‌شناختی، اقتصادی و فرهنگی سیمای جمهوری اسلامی ایران، مستند مسابقه‌ی خانه ما است که چهارمین سری آن میهمان سه خانواده‌ی خوب، دوست‌داشتنی و خونگرم اهوازی است. خانواده لار زاده: خانواده لار زاده یه ویژگی خاص دارن؛ پدر و مادر خانواده، از فرهنگ‌های مختلفی تو خوزستان می آن و همینم باعث شده […]

از معدود برنامه‌های هدفمند، جامعه‌شناختی، اقتصادی و فرهنگی سیمای جمهوری اسلامی ایران، مستند مسابقه‌ی خانه ما است که چهارمین سری آن میهمان سه خانواده‌ی خوب، دوست‌داشتنی و خونگرم اهوازی است.

خانواده لار زاده: خانواده لار زاده یه ویژگی خاص دارن؛ پدر و مادر خانواده، از فرهنگ‌های مختلفی تو خوزستان می آن و همینم باعث شده که […]

خانواده رخ: پدر خانواده، کارمند باصفاییه که البته هیچ‌وقت ندیدیم سر کار بره. انگار قبلاً همه‌ی کارا شو کرده و حالا وقتشه که […]

خانواده مقدم نسب: یه خانواده پنج نفره عرب که عاشق دورهم بودن‌اند. سنت‌ها و آداب و رسوم فرهنگی شونو با دقت دنبال می کنن و […]

زمان پخش این مسابقه از ۱۵ دی ماه جمعه‌ها ساعت ۲۰ و تکرار شنبه‌ها ساعت ۱ بامداد، ۹ و ۱۴ از شبکه نسیم می‌باشد که آخرین قسمت آن جمعه این هفته ۱۸ اسفند است.در خانواده‌ی ما تنها مهندس داود منصوری دامادم از این برنامه خوشش نمی‌آید و معتقد است که هدف این برنامه ترویج ریاضت‌کشی و عادت دادن مردم به فقر و بدبختی است؛ اما من و بقیه‌ی اعضای خانواده به طور مرتب گاه حتی تکرار این برنامه را می‌بینیم.به نظر من چند ویژگی در این مسابقه وجود دارد که آن را جذاب، آموزنده و فرهنگ‌ساز برای تغییر رفتار کرده است:

۱- روایت صادقانه‌ای از زندگی روزمره‌ی خانواده‌های ایرانی است. زندگی روزمره مملو از واقعیت‌های دست‌کاری نشده اجتماعی است.
۲- برنامه تلاش می‌کند که توانایی‌های خانواده را به تولید خلاقانه و مبتکرانه هدایت کند.
۳- برنامه می‌خواهد نقش پدر، مادر و فرزندان در بنیاد خانواده را بازگو و البته بازسازی کند.
۴- زیبایی فرهنگی اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایرانی را به نمایش می‌گذارد
۵- نقش برجسته‌ی «زنِ خانه دار» را در تدبیر امور منزل و مدیریت خانواده بیان می‌کند.
۶- قبح کسب درآمد و فروش محصولات تولیدی خانواده، در بازار را می‌شکند.
۷- فرهنگ مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در اقتصاد خانواده را آموزش می‌دهد.
۸- ارتباطات درون فرهنگی و در چارچوب یک ملت واحد را تقویت می‌کند.
۹- الگوی مناسبی از نیازها و کارکردهای مهم خانواده نظیر میهمانی دادن، مسافرت کردن، خرید کردن، معاشرت کردن، خوش‌گذرانی کردن و سرگرم شدن را ترویج می‌کند.
۱۰- جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و سیاحتی و زیارتی استان‌های مختلف کشور را معرفی می‌کند.

من به این سه خانواده‌ی خوب و ارجمند خوزستانی که تلاش کردند به نحو شایسته‌ای آداب، رسوم و فرهنگ پر ارج و افتخارآمیز این خطه از ایران عزیز را به نمایش بگذارند، تبریک عرض می‌کنم و از خدای بزرگ می‌خواهم زندگی سعادتمند همراه با شادی و نشاط نصیب آن‌ها و همه مردم بفرماید.

اهواز – لفته منصوری