رییس دانشگاه ادیان: دین دولتی و بازگشت به اکراه و اجبار باید منع شود

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دین دولتی در واقع بازگشت به اکراه، فشار و اجبار است که لازم است منع شود و در واقع عنصر اکراه مرز دین دولتی و دولت دینی به شمار می رود.حجت الاسلام و المسلمین ˈابوالحسن نوابˈ تصریح کرد :دولت دینی یعنی دولتی که قوانین دینی را رعایت کرده و […]

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دین دولتی در واقع بازگشت به اکراه، فشار و اجبار است که لازم است منع شود و در واقع عنصر اکراه مرز دین دولتی و دولت دینی به شمار می رود.حجت الاسلام و المسلمین ˈابوالحسن نوابˈ تصریح کرد :دولت دینی یعنی دولتی که قوانین دینی را رعایت کرده و بر وفق آن حرکت کند.

9303x17x0x45092

وی گفت: اعتقاد رییس جمهوری نیز این است که حکومت باید زمینه ساز حاکمیت صالحان باشد و البته این زمینه سازی مبتنی بر فشار، اجبار و اکراه نیست.وی ادامه داد:حکومت باید دعوت کننده مردم به خیر و نیکی و صلاح باشد و از قرار دادن آنان در شرایط فساد، انحراف و تباهی بپرهیزد.نواب با بیان اینکه حاکمیت دینی امر به معروف و نهی از منکر می کند افزود: این امر و نهی مبتنی بر اجبار و زور نیست.

وی با بیان اینکه دولت را متولی کار در فرهنگ و دین نمی دانیم افزود: دولت باید با همراهی و همکاری مردم فرهنگ دینی را تامین کرده و دخالت حداقلی در زندگی مردم داشته باشد.نواب افزود: مردم همانطور که به فکر زندگی، آموزش و پرورش، دانشگاه و دیگر مسائل خود هستند به فرهنگ خود هم فکر می کنند و هیات ها، کانون ها و مجالس خود را دارند و دولت هم باید زمینه ساز و کمک کار باشد و همه مسوولیت در این زمینه متوجه دولت نیست.وی بحث بیشتر در رابطه با این موضوع را برای آحاد جامعه آزاردهنده دانست و افزود: مصلحت کشور این است که مسائل مهم تری از جمله معضل بیکاری و تورم حل شود و از طرح بیش از اندازه این مباحث در جامعه اجتناب شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران اخیرا در سخنانی تاکید کرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم. باید بحث کنیم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.این سخنان با واکنش برخی منتقدان دولت روبرو شد