زینب شریفی : ۴۱ درصد خبرهای برخی روزنامه های خوزستان منبع ندارند

در نشست جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور سرکار خانم دکتر زینب شریفی گزارش تحلیلی از وضعیت روزنامه های استان را ارائه کرد و گفت : یک کار پژوهشی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان انجام شد که طی این پژوهش هشت روزنامه کثیر الانتشار شامل […]

در نشست جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور سرکار خانم دکتر زینب شریفی گزارش تحلیلی از وضعیت روزنامه های استان را ارائه کرد و گفت : یک کار پژوهشی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان انجام شد که طی این پژوهش هشت روزنامه کثیر الانتشار شامل روزنامه‌های نور خوزستان، فرهنگ جنوب، ایام خوزستان، نسیم خوزستان، آنزان، عصر کارون، صبح کارون، و توسعه جنوب از نظر محتوا و ساختار خبری بررسی شدند.

زینب شریفی بیان کرد: در این پژوهش سوال مد نظر این بود که آیا مطبوعات خوزستان رسالت حرفه ای خود را در انتشار اخبار رعایت می کنند یا خیر.وی با بیان این که در این پژوهش ۹۶ نسخه از روزنامه ها طی ۶ ماهه دوم سال ۹۵ مورد توجه قرار گرفت افزود: از هر روزنامه ۱۲ شماره به شکل تصادفی انتخاب شد که ۲ هزار و ۴۵۴ خبر مورد تحلیل قرار گرفت.این مدرس دانشگاه اظهار کرد: منابع خبری، نوع خبر، خبرسازان، رویکرد خبر، سابقه خبر، سبک خبر، انعکاس سازمان‌ها و ... ازجمله معیار های بررسی شده در این پژوهش بود.

وی با اشاره به فراوانی اخبار محلی در این روزنامه ها افزود: روزنامه نور خوزستان با ۱۲ درصد، صبح کارون با ۱۷ درصد و روزنامه ایام خوزستان با ۱۵ درصد بیشترین فراوانی را در انتشار اخبار محلی به خود اختصاص داده اند.شریفی با شاره به سازمان های برجسته شده در این روزنامه ها گفت: هیات فوتبال، استانداری خوزستان، علوم پزشکی، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، آموزش و پرورش استان، فرمانداری، نیروی انتظامی ، ورزش و جوانان ، سازمان آب و برق و بنادر و کشتیرانی به ترتیب بیشترین خبرها را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به موضوع اخبار در این خبرها بیان کرد: اخبار اجتماعی رتبه اول را در میان دیگر موضوعات به خود اختصاص داده است و پس از آن موضوعات اقتصادی، ورزشی، فرهنگی، حوادث، علمی، هنری، سیاسی در رتبه های بعدی قرار دارند.این پژوهشگر با در نظر گرفتن معیار ذکر منبع خبر توضیح داد: در ۴۱ درصد خبرهای روزنامه ها هیچ گونه منبع خبری ذکر نشده است و در ۳۵ درصد اخبار فقط نام خبرگزاری ها ذکر شده است.

وی افزود: ۵۱ درصد خبرها سابقه خبر دارند و ۸۲ درصد خبرها به سبک هرم وارونه تنظیم شده اند، ۶۲ درصد تیترها مثبت، ۱۷ درصد تیترها منفی و ۲۰ درصد تیترها خنثی هستند و علاوه بر این ها ۶۹ درصد خبرها بدون عکس کار شده اند. شریفی تاکید کرد: در رسانه باید نیروی انسانی را جدی گرفت و برای تقویت کار آنها کارگاه های تخصصی از سوی دستگا های متولی برگزار شود و نیز از پتانسیل دانشکده خبر ایرنا اهواز می توان کمک گرفت./ ایرنا