از رفتاری که موجب وهن دین می شود احتراز کنیم!

خداوند متعال در سوره مبارکه بقره می فرماید : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ.ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ! [ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ] ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺭﺍﻋﻨﺎ [ ﻳﻌﻨﻰ : ﺩﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺣﻜﺎم ، ﺍﻣﻴﺎﻝ ﻭ ﻫﻮﺱ ﻫﺎﻯ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻦ ] ﻭ […]

خداوند متعال در سوره مبارکه بقره می فرماید : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ.ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ! [ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ] ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺭﺍﻋﻨﺎ [ ﻳﻌﻨﻰ : ﺩﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺣﻜﺎم ، ﺍﻣﻴﺎﻝ ﻭ ﻫﻮﺱ ﻫﺎﻯ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻦ ] ﻭ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﺍﻧﻈﺮﻧﺎ [ ﻳﻌﻨﻰ : ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﻛﻦ ] ﻭ [ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ] ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ . ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ .(۱۰۴)

مسلمانان اهل مدینه هنگامی که رسول خدا در مسجد مشغول سخنرانی و نشر معارف اسلام می شدند عده ای از آنان که صحبتهای پیامبر را می نوشتند و یا حفظ می کردند به رسول خدا عرض کردند :«یا رسول الله راعنا »یعنی به ما توجه کن ومنتظر ما باشید و آهسته تر صحبت بفرمایید تا مطالب را حفظ کنیم و بهتر بفهمیم .

یهود ساکن مدینه از این واژه جهت «سب »یکدیگر استفاده می کردند ،در زبان عبری و سریانی این کلمه معنی سب و لعن می داد ولی بر اثر تعامل و تبادل فرهنگی ما بین مردم مدینه با یهود، این کلمه وارد زبان گفتاری اهل مدینه شده بود ولی با معنی دیگر،« به ما توجه کردن » است .یهودیان ، هنگامی که متوجه شدند مسلمانان از کلمه « راعنا» هنگام گفتگو با پیامبر شان استفاده میکنند ،مسلمانان را مورد تمسخر قرار دادند و خود نیز هنگامی که با پیامبر گفتگو می کردند از این کلمه استفاده کردند اما با معنی « سب » .

خداوند متعال ، نیت یهود از استفاده این کلمه در گفتگو هایشان را به رسول خدا ابلاغ می کند و مسلمانان را از استفاده از این کلمه که سبب آزار و سب پیامبر و تمسخر مسلمانان شده نهی میکند وکلمه « انظرنا» جایگزینی برای کلمه «راعنا» انتخاب میکند .خداوند ما را از استفاده از یک کلمه که موجب وهن در دین شده منع میکند پس چگونه عملی که موجب تمسخر قرار گرفتن شعائر دین و سو استفاده دشمنان اسلام شده است منع نمیکند ؟ یقینا خداوند ما از چنین اعمالی بر حذر میارد و منع میکند . ما مسلمانان باید در برنامه‌های خود مراقب اعمال خودباشیم که بهانه بدست دشمنان اسلام ندهیم .

اخیکم فی الله ،
عبدالرضا شریفات