اعزام هیات ها و استخدام پس از دقیقه نود!

اشاره:هشتم مهر، رییس آموزش و پرورش استان بهمراه معاونان و مسئولان آن سازمان و نماینده اهواز (دکتر ساری) با هدف سامان بخشی به امور مدارس غیزانیه، بشکلی دیرهنگام، راهی آن منطقه شدند. بر اساس اخبار واصله قولها و قرارهای خوبی رد و بدل شد اما الزام و سقف زمانی تحقق آن قولها و فاصله زمانی […]

اشاره:هشتم مهر، رییس آموزش و پرورش استان بهمراه معاونان و مسئولان آن سازمان و نماینده اهواز (دکتر ساری) با هدف سامان بخشی به امور مدارس غیزانیه، بشکلی دیرهنگام، راهی آن منطقه شدند. بر اساس اخبار واصله قولها و قرارهای خوبی رد و بدل شد اما الزام و سقف زمانی تحقق آن قولها و فاصله زمانی مورد ادعا تا اول مهر مبهم باقی ماند، همچنین نحوه جذب ۲ هزار نیروی آموزشی و شفاف نبودن فرایند حاکم بر جذب از دیگر دغدغه های متصل به این موضوع است…>>

نود همان اصطلاحی که در فوتبال شکل گرفت و به سرعت به مفهومی عام برای بیان یک مهلت معین تبدیل شد. نود در مدارس از اول مهر آغاز و در خرداد ماه به پایان می رسد. این قاعده یا قانون عمر چندین دهه ای در آموزش و پرورش دارد و در طول سالیان دراز کمتر دچار نقض شده بود تا اینکه به فضل فقدان عنصر برنامه، غائب شدن اصلی بنام نظارت، رقیق شدن مفهوم شایسته سالاری و به تبع آن ضعف مدیریتی و… این قاعده و قانون در خوزستان و اهواز بشکل وسیعی مورد بی مبالاتی قانونی قرار گرفت. خاطرات چند دهه ای شهر و روستایی ما نشاندهنده التزام آموزش و پرورش نسبت به اصل بازگشایی مدارس در اول مهر بوده اما این التزام و بدلایل کاملا مدیریتی، ظاهرا از کنترل متولیان و برنامه ریزان فعلی سازمان آموزش و پرورش خارج شده است.
مشکل هیات اعزامی بویژه جناب نماینده اهواز این است که بجای درمان اساسی، ریشه ای و کلی یک موضوع، بسراغ مسکنهای موضعی رفته و جزیی رفته و ناخواسته در یک‌ تسلسل و دور منفی قرار گرفته و می گیرند. نکته مهم این است که بحث آموزش و پرورش استان خصوصا اهواز در شرایط طبیعی نیست و برای بازگرداندن آن به حالت طبیعی به اعزام یک هیات عالی و ارشد از وزارت آموزش و پرورش بمنظور تفحص در مورد بسیاری از ناکارآمدیها و راز کم اعتنایی بی سابقه به مناطق محروم و… بشدت نیاز هست

زیرا سازندگان و بوجود آورندگان سریال مشکلات آموزشی و غیرآموزشی ، خود نمی توانند کارگردانی اصلاحگر برای رفع مشکلات بوجود آمده باشند. تقی زاده در معادله ای که بی نظمی در آن موج می زند، در نهم محرم اعلام می کند، که ادارات آموزش و پرورش در روز عاشورا که تعطیل است، ابلاغ ۲ هزار نیرو برای مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند، صادر خواهد کرد!!! و یک‌ روز بعد به محل خدمت خود جهت تدریس حاضر خواهند شد… از ایشان و استاندار و نمایندگان باید پرسید که چرا کار آموزش و پرورش بجایی رسیده که در دهه دوم مهر، و در روز عاشورا!!! اقدام‌ به جذب نیروهای آموزش ندیده می کنند؟ این نیروها چگونه انتخاب می شوند؟ ملاکهاهای گزینشی آنها چگونه راست آزمایی می شود؟

بحث بومی و غیر بومی بودنشان چگونه قابل اثبات یا رد است؟ عمل به قانون برای جذب ۲ هزار نیرو در مرحله اول ( ابلاغ گرفته ها در روز عاشورا ) و بیش از این در مراحل بعدی، چگونه قابل احراز است؟ برای ایجاد گستره عدالتی چرا این موضوع اطلاع رسانی نشد و بخش عمده ای از مخاطبان بی اطلاع باقی ماندند؟ اساسا چرا آموزش و پرورش به این روز و حال افتاده یا در آمده است؟

آری اعزام یک هیات عالی از سوی آموزش و پرورش، جهت تبیین همه امور پیش آمده و حاکم کردن شفافیت بجای ابهام، حداقل خواسته مردم است که این خواسته با اصرار و پافشاری نمایندگان باید شکل عملی بخود بگیرد. در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانیم که اگر رفتار نمایندگان را منطبق بر فرهنگ نصیحت پذیری فرض کنیم، بر این اساس به نماینده اهواز نصحیت می شود، فراتر از معلول بینی و جزیی نگری به امور مختلف بپردازد و اولویت را به علل و عوامل سازنده مشکلات مبتلا‌ به ساختار مدیریتی آموزش و پرورش بدهد. مدیریت، معاونان و روسای نواحی و معاونان آنها بطور بلقوه مسئول و موظف به پاسخگویی هستند.

 تسلیت مرا پذیرا باشید.

 علی عبدالخانی
▫ نهم مهر ۱۳۹۶