معرفی کوتاه نویسندگان اهوازی ؛ رسول عوده‌زاده

در ادامه معرفی اصحاب قلم اهوازی به مناسبت روز خبرنگار به معرفی رسول عوده‌زاده می پردازیم. رسول عوده‌زاده را می توان در زمره حرفه ای ترین روزنامه‌نگاران خوزستان برشمرد.وی به دو زبان عربی و فارسی کاملاً مسلط است و در نشریات و خبرگزاری های عربی، فارسی و چند زبانه فعالیت می‌کند، دوره های خبرنگاری حرفه […]

در ادامه معرفی اصحاب قلم اهوازی به مناسبت روز خبرنگار به معرفی رسول عوده‌زاده می پردازیم. رسول عوده‌زاده را می توان در زمره حرفه ای ترین روزنامه‌نگاران خوزستان برشمرد.وی به دو زبان عربی و فارسی کاملاً مسلط است و در نشریات و خبرگزاری های عربی، فارسی و چند زبانه فعالیت می‌کند، دوره های خبرنگاری حرفه ای را گذرانده و عضو رسمی سرای روزنامه‌نگاران ایران است.

عوده زاده متولد سال ۶۵ است اما به رغم جوانی، کوله باری از از تجارب را در این حرفه به دوش می کشد. او روزنامه نگاری را در سال ۸۴ از تهران آغاز کرد و در مدت ده سال اقامت و تحصیل در تهران به فعالیت هایی همچون خبرنگاری، ویراستاری و ترجمه در نشریات و خبرگزاری های مختلف از جمله دبیریار و خبرنگار بخش عربی خبرگزاری نسیم، دبیر و خبرنگار سرویس عربی و بین الملل خبرگزاری ایکنا و نویسنده روزنامه جام جم مشغول بود.

وی پس از بازگشت به اهواز به عنوان دبیر سایت استان خوزستان خبرگزاری نسیم و دبیر و خبرنگار روزنامه همشهری خوزستان به فعالیت حرفه ای خود ادامه داد.رسول عوده زاده خبرنگاری نکته سنج و جسور است که در کنفرانس ها و مصاحبه های خبری، در طرح سؤالات چالشی و هوشمندانه ید طولایی دارد.همچنین گزارش های خبری را عالی کار می کند و اولویت را به مناطق محروم و روستاهای دور افتاده می دهد.

از رسول عوده‌زاده در زمینه آموزش و حقوق کودکان، میراث فرهنگی، محیط زیست و آلودگی های زیست محیطی، خشکی تالاب ها و بحران ریزگردها مطالب بسیار زیادی منتشر شده است که حاکی از دغدغه های انسانی او است.به عنوان مثال یادداشت “بافت تاریخی اهواز در جزر و مد سلیقه ها” رتبه اول یادداشت در سال ۹۴ جشنواره استانی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را دریافت کرد.همچنین در سال ۹۵ رتبه اول تیتر گزارش را برای گزارش “الف این مدرسه کلاه ندارد” در جشنواره استانی آموزش و پرورش کسب کرد.

وی همچنین در زمینه میدان دادن به جوانان و کادرسازی یک استاد نمونه است و تاکنون افراد زیادی، روزنامه نگاری را در محضر او و از طریق همکاری در روزنامه همشهری خوزستان فرا گرفته اند.رسول عوده‌زاده شخصیتی آرام و خوش ذوق دارد و از طبعی منیع و آکنده از احساس برخوردار است این را می توان از لابه لای نوشته ها و اشعار وی درک کرد.او در شعر سپید عربی(قصیده النثر) حرف هاى زیادی برای گرفتن دارد سال ها است که شعرهای کوتاه و زیبایش را در وبلاگی بنام “تَمَرُدات” منتشر می کند.

استاد جمال نصاری و دکتر عدنان غزی که از شعرا و منتقدان مطرح شعر عربی هستند رسول عوده‌زاده را یکی از پنج شاعری می دانند که شعر سپید عربی یا همان قصیده النثر را در اهواز تأسیس کردند.ضمن تبریک روز خبرنگار، برای رسول عزیز آرزوی موفقیت و شادکامی داریم و این نوشتار را با ابیاتی از ایشان به پایان می بریم.

فی جسدی الرَمادی وردهٌ من نار..
کَسرتْ باب الزهد فی الحناجرِ المرهقه الصائمه
کالریحِ التائه…
بعزمٍ کعزمِ المجانین…
وإمتصتْ الکلام…

حمزه سلمان پور