ملایه اسعیده نخستین بانویی که بعد از آهنگران برای شهدای حویزه نوحه عربی خواند

نام اوبرای همه زنان و مردان شهر ملاثانی و حتی خوزستان آشنا ست .او هیچوقت از تبار و قبیله نام و نشان نیافته است.بلکه روضه ابا عبدالله الحسین (ع) و تلاش در راه ترویج ارزش های کربلا و عاشورا او را زبانزد عام و خاص نموده است.ملایه اسعیده سال ها دار و ندار خود را […]

نام اوبرای همه زنان و مردان شهر ملاثانی و حتی خوزستان آشنا ست .او هیچوقت از تبار و قبیله نام و نشان نیافته است.بلکه روضه ابا عبدالله الحسین (ع) و تلاش در راه ترویج ارزش های کربلا و عاشورا او را زبانزد عام و خاص نموده است.ملایه اسعیده سال ها دار و ندار خود را وقف خدمت به دلدادگان امام حسین(ع) قرار داده ،و منزلش در خیابان ۳ گلن آباد(کوی قدس) به یکی از کانون های فرهنگی و مذهبی زنان در تمامی مناسبت های دینی و ملی تبدیل شده است.در ایام محرم و صفر یا ۱۵ شعبان و در خیابان سوم گلن آباد بعد از مسجد موسی ابن جعفر (ع) ،علم ها و کتل های رنگارنگ و منقوش به «یاحسین» ،« یا ابوالفضل» و «یامهدی» که بر بلندای منزل ملایه نصب شده از دور نگاهت را به انتهای خیابان معطوف و جلب می کند.

مجلس روضه خوانی ملایه اولین مجلس زنانه پس از مرحومه ملایه ام اسماعیل و همزمان با مجلس ام هادی (همسر گرامی شیخ علی الصافی) در ملاثانی دایر گردید که از همان آغاز تاکنون از رونق بالایی برخوردار بوده و هست. تجمع صدها تن از زنان بطور شبانه روز طی ایام محرم و صفر در منزل ایشان نشان دهنده عمق ارتباط وی با جامعه زنان دارد.دور از واقعیت نیست که بگوییم در مسائل مذهبی و اجتماعی ملایه اسعیده در قامت یک گروه مرجع فعال اجتماعی عمل می کند . در هر دوره انتخابات مجلس ،ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر بسیاری از شخصیت ها و نامزدها راه منزل ایشان را در پیش می گیرند تا از از رهگذر نفوذ کلام او در میان جامعه زنان بهره جویند.چند ویژگی برجسته ملایه اسعیده را از دیگر هم قطاران اش متمایز و از او چهره ای منحصر بفرد ساخته است ت که شاید کمتر بتوان آنها را بطور یکجا در بانوان محترم دیگر حتی از نوع تحصیل کرده اش جستجو کرد.

۱-مردم داری و احترام به عواطف شهروندان : ملایه اسعیده با مردم ملاثانی دارای یک ارتباط عمیق اجتماعی و عاطفی گسترده است .برای برپایی آیین های فاتحه خوانی ،عزاداری و سوگواری اشخاص مختلف بویژه بزرگان شهر، اول بسراغ ملایه اسعیده می روند. زیرا که این بانو تقریبا از ویژگی ها و شخصیت اکثریت افراد اطلاع و و اشراف دارد ،لذا در تعزیه گردانی و مجالس روضه بخوبی حق مطلب را ادا می کند.

۲-میهمانوازی ،تکریم همسایه و مستمندان: ملایه از ویژگی دیگری برخوردار است که فقط می توان آنرا در منش جوانمردان و بزرگان قبایل و شیوخ طوایف دید .ایشان در تکریم میهمان و همسایه و کمک به مستمندان از هیچ چیز دریغ نمی کند .

۳-در مجالس اجتماعی مردانه پا به پای مردان حرکت می کند و سخنوری و لحن حزین و نوحه های آتشین ایشان زبانزد خاص و عام است.

۴-عشق و علاقه وافر به امام حسین (ع) و وقف همه مایملک خود برای ترویج فرهنگ عاشورا .ملایه بارها گفته که هرچه دارد از برکت سفره بی پایان امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس(ع) است .بطوریکه در ایام محرم و صفر خانه او به روی همه باوان مشتقاق امام حسین (ع) باز است و در روز نهم و دهم محرم با همکاری دیگر بانوان خیرخواه و پخت و پز گسترده به توزیع نذورات در سطح شهر می پردازد.اصلا نام ملایه با مجالس روضه خوانی و آیین های عزاداری عاشورا گرهخورده است.

اما ملایه السعیده از شاخص های دیگری نیز برخوردار بوده که او در ردیف نخستین های شهر ملاثانی قرار داده و بایداین رکوردها بنام ایشان ثبت و ضبط گردد.او نخستین کسی است که مجلس روضه خوانی تشکیلاتی را برای بانوان آنهم بطور علنی در شهر ملاثانی راه اندازی نمود.او جز اولین زنانی است شهیدی را تقدیم انقلاب اسلامی و خط امام خمینی (ره) نمود و زینب(س) گونه به ترویج ارزش های انقلاب اسلامی پرداخت.او پیشتاز عرصه آموزش منظم روضه خوانی به دختران و زنان علاقمند بود.در واقع نخستین مدرسه غیر رسمی آموزش مداحی زنان را تاسیس کرد.او نخسین ملایه بود که در در مقابل دوربین های شبکه اول صدا و سیما و در شرایط جنگی در هویزه حضور یافت و اولین نوحه را پس از آهنگران آنهم به زبان عربی جهت شهدای هویزه خواند.

در سال ۱۳۶۴ پس از بازسازی حویزه توسط آستان قدس و بازگشت جمعی از ساکنان ،رژیم بعثی در اقدامی ددمنشانه با انجام حمله هوایی و بمباران توپخانه مجددا حویزه را با خاک یکسان کرد که منجر به شهادت جمعی از هموطنان بویژه بخشدار هویزه وقت گردید.در آن زمان حاج صادق آهنگران اولین مردی بود که برای شهدای مظلوم این شهر نوحه ی پرسوز و گدازی را قرائت کرد که به نوحه «شهدای هویزه » و با مطلع «سرباز سرافراز هویزه کفن ات کو» معروف شد در همان زمان و فکر کنم به دعوت حاج عبدالله حمیدیان پور ، در آن شرایط بحرانی و رعب آور ملایه اسعیده به منطقه عملیاتی هویزه رفت و در آیین تشیع شهدا و در جمع شیرزنان آن خطه در راستای تقویت روحیه مردم و گرامیداشت شهدای حویزه اولین نوحه عربی را اجرا کرد و در پایان با یک هوسه تاریخی گفت « الحویزه انا و ما نطیها» هویزه قطعه ای مقدس از خاک پاک میهن است و آنرا به دشمن نخواهیم داد.

جوانان امروز ما بدانند! ملایه اسعیده یک سند افتخار در کتاب تاریخ خوزستان قلمداد می شود که با استفاده از منبر حسینی توانست ماندگارترین کارهای فرهنگی را به انجام برساند .او ثابت کرد که زنان خوزستانی می توانند با اراده پولادین و اعتماد به نفس بالا بزرگترین کارها را انجام دهند.او طلسم محرومیت زنان منطقه در عرصه اجتماعی را شکست و تفکر خانه گزینی زنان را برای همیشه به فراموش خانه فرستاد.

در دوره کنونی این شیرزن در ادبیات مکتوب فرهنگ و ۸ سال دفاع مقدس، برای نسل جدید بویژه دختران خوزستان ناشناخته است در حالی که جهت الگوسازی و تقویت حضور مفید و موثر بانوان در عرصه های اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی ضروری است تا این الگو ها بشکل شایسته ای معرفی شوند.انتظار می رود نهادهای فرهنگی استان با همکاری صدا و سیما حداقل در بخش عربی با یک مطالعه میدانی ،مستند کوتاهی پیرامون زندگی و فعالیت های ملایه اسعیده تهیه و برای مردم این خطه قهرمان پرور پخش کنند. همچنین مدیران ارگان های فرهنگی شهر ملاثانی خصوصا شورای اسلامی با برپایی مراسمی از این بانوی بزرگ بعنوان پیشتاز عرصه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تجلیل بعمل آورند.

البته این قلم در صدد است در شرایط مناسب و در فواصل زمانی مختلف در خصوص نقش ماندگار دیگر بانوان فعال شهر ملاثانی بویژه مرحومه ملایه ام اسماعیل ،ملایه ام هادی (همسر گرامی شیخ علی الصافی)، سرکار خانم دلفی و ام جلیل عتابی در آینده نزدیک مطال کوتاهی را تحریر و جهت استفاده نسل سوم و نیز یادآوری خاطرات شیرین نسل های گذشته منتشر نماید.البته پیش از این در مورد شخصیت سرکار خانم مردای و فعالیت های سرکار خانم شوشتری مطلبی را تقدیم نموده ام.