نخستین کتابخانه تخصصی خوزستان‌ شناسی در اهواز افتتاح شد

کتابخانه «خوزستان شناسی» به عنوان بخشی از کتابخانه علوم ایران، یکشنبه توسط یک زوج نیکوکار (خلیل ناصری‌پور و خانم خضوعی) با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به کتاب در منطقه کیانپارس اهواز گشایش یافت. موسس کتابخانه خوزستان شناسی در آیین گشایش این کتابخانه گفت: این کتابخانه با ۱۳۰۰ جلد کتاب در زمینه خوزستان‌‌شناسی، کار […]

کتابخانه «خوزستان شناسی» به عنوان بخشی از کتابخانه علوم ایران، یکشنبه توسط یک زوج نیکوکار (خلیل ناصری‌پور و خانم خضوعی) با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به کتاب در منطقه کیانپارس اهواز گشایش یافت. موسس کتابخانه خوزستان شناسی در آیین گشایش این کتابخانه گفت: این کتابخانه با ۱۳۰۰ جلد کتاب در زمینه خوزستان‌‌شناسی، کار خود را آغاز کرده و می‌تواند مرجع خوبی برای محققان، دانشجویان و همه مردم باشد.

 

«خلیل ناصری‌پور» اظهار کرد: کتابخانه علوم ایران در سال ۹۱ تاسیس شد که در ابتدای تاسیس با هدف ایجاد قرائت خانه برای دانش‌آموزان شکل گرفت اما در سال ۹۵ تصمیم بر این شد تا به صورت تخصصی بخش خوزستان شناسی این کتابخانه راه اندازی شود تا فرهنگ و هویت خوزستان به صورت مکتوب در یک فضای مشخص موجود باشد. وی افزود: این کتابخانه در ۲ بخش اقوام و شهر به شهر تقسیم بندی شده که بخش اقوام آن به فرهنگ و آداب و رسوم همه قوم‌های خوزستانی می‌پردازد و در بخش شهر به شهر نیز برای هر شهر یک قفسه تعبیه شده که به آن شهر از منظرهای مختلف پرداخته شده است.ناصری‌پور اظهار کرد: بخش‌هایی از کتابخانه به علما و فرهیختگان خوزستان اختصاص دارد و همه تالیفات آنها در اینجا جمع آوری شده و به‌روز می‌شوند.موسس کتابخانه خوزستان شناسی با بیان این که اعتبار تاسیس این کتابخانه ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده است، افزود: استفاده از این کتابخانه برای عموم مردم آزاد است.

جشن ۱۰۰هزارجلدی شدن کتابخانه مرکزی اهواز

‌مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این آیین اظهار کرد: به زودی جشن ۱۰۰هزار جلدی شدن کتابخانه مرکزی در اهواز برپا می‌شود.«سید لطف الله سپهر» بر انس جامعه با کتاب تاکید کرد و افزود: جامعه‌ محروم از مطالعه، آینده ای پرخطر خواهد داشت. متأسفانه در کتابخانه های مجهز اهواز تنها ۴ – ۵ نفر را در حال مطالعه می‌بینیم. بنابراین رسانه‌ها و نهادهای آموزشی در راستای افزایش سطح مطالعه جدی تر ورود کنند.سپهر در ادامه با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: خوزستان در این زمینه جزو استان‌های برتر در کشور است. به طوری که از لحاظ شاخص زیربنا رتبه دوم را به خود اختصاص داده و ۱۲۰ کتابخانه عمومی آن به صورت فعال مشغول به کارند و ۲۲ کتابخانه در حال ساخت هستند.

وی با اشاره به ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه کتاب و کتابخانه افزود: از لحاظ شاخص عضو نیز جزو استان‌های برتر به شمار می‌رویم و کتابخانه های عمومی خوزستان بیش از ۱۴۰ هزار عضو در ۲۲۰ کتابخانه دارند.‌مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گفت: شیخ عبدالعلی حویزی، ابو نؤاس اهوازی، ابن سکیت دورقی، دعبل خزاعی، شیخ شوشتری، وحید بهبهانی، شیخ انصاری، قیصر امین‌پور و بسیاری دیگر از بزرگان تشکیل‌دهنده عقبه فکری و علمی خوزستان هستند. بنابراین وضع امروز استان باید بهتر از دیروز باشد.