فانی: بومی گزینی ، سیاست جدید وزارت آموزش وپرورش در جذب نیرو است

وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب نیرو با عنوان بومی گزینی از سیاست های جدید وزارت آموزش وپرورش است و براساس آن هر منطقه، شهرستان و بخش، یک بوم شناخته شده و نیروهای مورد نیاز از همان بوم گزینش و جذب می شوند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،علی اصغر فانیˈ روز سه شنبه […]

وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب نیرو با عنوان بومی گزینی از سیاست های جدید 9302x02x0x42904وزارت آموزش وپرورش است و براساس آن هر منطقه، شهرستان و بخش، یک بوم شناخته شده و نیروهای مورد نیاز از همان بوم گزینش و جذب می شوند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،علی اصغر فانیˈ روز سه شنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در مشهد افزود: بحث بومی پذیری امسال در دستور کار دانشگاه فرهنگیان و 100 شعبه آن در کشور قرار گرفته و امید است این سیاست به تامین نیروی انسانی مناطق دچار مشکل کمک کند.وی ادامه داد: بحث کیفیت بخشی در آموزش وپرورش نیز با دادن اختیارات بیشتر به مدیران آموزشگاه ها با موافقت مجلس شورای اسلامی در 500 مدرسه کشور اجرا می شود و اکنون که تعداد دانش آموزان کشور کاهش یافته، موضوع کیفی سازی با جدیت دنبال خواهد شد.فانی همچنین به عملیاتی کردن سند تحول آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: نقشه راه این سند درحال تدوین است و بزودی مطالعه و کار تدوین آن به پایان می رسد.وی اظهارداشت: در سالی که ازسوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده ، نقش آموزش وپرورش در بخش فرهنگی از منظر کیفی و کمی، تاثیرگذار است.وی گفت: از منظر کمی، اکنون آموزش وپرورش با یک میلیون معلم و کارمند، 105هزار مدرسه و 12 میلیون و 400 هزار دانش آموز و برخورداری از شبکه وسیع اجتماعی، تنها یک وزارتخانه نیست بلکه یک فرا وزارتخانه است.

فانی افزود: از منظر کیفی نیز نقش معلم در جامعه برای انتقال فرهنگ، ممتاز و منحصر بفرد است، زیرا رفتار و شخصیت آینده فرزندان ما را شکل می دهد و در واقع آموزش و پرورش آینه تمام نمای جامعه و کشور است.وی گفت: آموزش وپرورش زیرساخت منابع انسانی کشور را تامین می کند و دانش آموختگان نیز با ورود به بازار کار توسعه کشور را محقق می کنند.

فانی افزود: در گزارشی، سهم کشور توسعه یافته مانند ژاپن از سرمایه نیروی انسانی 80 درصد و سهم سرمایه فیزیکی 18 درصد و سرمایه طبیعی دو درصد بود در حالی که سهم کشورمان در همان گزارش از سرمایه انسانی رقمی حدود 34 درصد را تشکیل می داد و ما برای دست یافتن به توسعه باید به سرمایه انسانی توجه خاص کنیم.وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت همه نهادهای دولتی و غیر دولتی و استفاده از توان مردمی ، توسعه مدیریت آموزشگاهی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش از جمله راهبردها و سیاست های کنونی این وزارتخانه است.

وی اظهارداشت: اکنون ساماندهی نیرو در آموزش وپرورش با مشکلاتی همراه است، در حالی که در شهرهای پرجمعیت با تورم نیرو مواجه هستیم، برخی نقاط از مشکل کمبود نیرو رنج می برند.فانی گفت: 58 هزار معلم مازاد از در کشور وجود دارد در عین حال ما با کمبود 50 هزار معلم در برخی نقاط مواجه هستیم زیرا ساماندهی و توزیع نیرو به درستی انجام نشده است.وزیر آموزش وپرورش از روز گذشته به خراسان رضوی سفر کرده و دیروز و امروز برنامه های مختلفی داشته و تنی چند از معاونین وی با سفر به شهرستانها، مسائل و مشکلات مربوط به این وزارتخانه را بررسی کردند.