سفر پاک زیستن ادامه دارد!/ امل درویش

قرار است در همین ماه همایش بزرگ «معتادان گمنام» در آبادان برگزار شود. متولی این همایش معتادان گمنام هستند؛ معتادانی که خود را عضوی از یک خانواده بزرگ جهانی می‌دانند به نام «انجمن معتادان گمنام» (NA). انجمنی که در اکثر نقاط جهان با هدف رهایی از چنگال بیماری خانمان‌سوز اعتیاد و رهایی از وسوسه آن […]

قرار است در همین ماه همایش بزرگ «معتادان گمنام» در آبادان برگزار شود. متولی این همایش معتادان گمنام هستند؛ معتادانی که خود را عضوی از یک خانواده بزرگ جهانی می‌دانند به نام «انجمن معتادان گمنام» (NA). انجمنی که در اکثر نقاط جهان با هدف رهایی از چنگال بیماری خانمان‌سوز اعتیاد و رهایی از وسوسه آن با شعار «پاک ماندن فقط برای امروز» سعی در شناساندن بیماری اعتیاد به معتادان و باز کردن این گره کور به دست خود معتادان دارد؛ معتادانی که فقط خودشان می‌دانند کِی و کجا دیگر بس است. معتادان گمنام در جلسات، بعد از گفتن اسم کوچکشان خود را یک معتاد بهبودیافته معرفی می‌کنند. مَنیَّتی ندارند و اصرار دارند در قالب یک تیم اطلاع‌رسانی کنند.گفت‌و‌گوی همشهری با یکی از اعضای کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته شهری یک از ناحیه ۵ را در زیر می‌خوانید. عضوی که مایل است گمنام بماند.

banner22

تاریخچه برنامه معتادان گمنام (NA) چیست؟

یک برنامه غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۶۹ با کمک چند عضو در حال بهبودی در ایران شروع به فعالیت کرد. این انجمن در ابتدا در سال ۱۳۸۵ از طرف پلیس امنیت ناجا با شماره ثبت (۲۱۰۶۵) مجوز فعالیت را کسب کرد. اکنون نیز از سوی وزارت کشور، مجوز رسمی در خصوص فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد با شماره پروانه ۱۸۹۵/۱۲/۸/۱ را دارد. جمعیت اعضا در کل کشور بیش از ۵۰۰ هزار نفر است؛ در قالب ۲۷ ناحیه و ۲۳۴ کمیته شهری با ۴۸۰۰ گروه و برگزاری ۲۲هزار جلسه در طول هفته. همچنین بیش از ۲۰هزار عضو به صورت داوطلبانه در امور اجرایی و خدماتی خدمتگزارند. خدمت پیام‌رسانی به ۱۸۰ زندان توسط ۱۱۰۰ خدمتگزار، ۳۰۰ کلینیک با بیش از ۹۰۰ عضو پیام‌رسان و اخیرا پیام‌رسانی به ۶ بیمارستان رسمی کشور در حال انجام است. در «ناحیه ۵»، که استان خوزستان و ایلام را شامل می‌شود، ۳۰۹ گروه آقایان، ۹ گروه بانوان و در مجموع ۱۵۷۲ جلسه هفتگی فعال است. در حال حاضر ۱۳ سال است که در شهرستان آبادان در ۲۲ گروه آقایان و یک گروه بانوان ۱۵۰۰ عضو پیگیر بهبودی شخصی خود هستند.

این برنامه بر پایه چه روشی برای رهایی از بیماری اعتیاد عمل می‌کند؟

این برنامه متشکل از زنان و مردانی است که اکنون در حال بهبودی‌اند و زمانی زندگی‌شان را مواد مخدر کنترل می‌کرده و مشکل اصلی زندگی‌شان مواد مخدر و بیماری اعتیاد است.این برنامه عقیده‌ای به مراکز مشاوره، مراکز درمانی، کلینیک درمان سرپایی و مراکز سم‌زدایی یا‌‌‌ همان خانه‌های بهبودی و در مجموع تسهیلات مرتبط با آن ندارد.

پس بهبودی در انجمن معتادان گمنام با چه روشی دنبال می‌شود؟

اصل برنامه بر پایه ترویج زندگی بدون مصرف هرگونه ماده مخدر است. شرکت در جلسات معتادان گمنام کاملا تمایلی است. در قبال عضویت هیچ گونه وجهی دریافت و نیز برگه عضویت و تعهدی پر نمی‌شود. روش بهبودی در انجمن ما بر پایه حضور مرتب در جلسات بهبودی، راهنما گرفتن و رهجو شدن و «کارکرد ۱۲ قدم» توسط راهنما برای انتقال پیام «سنت پنچ» است که می‌گوید «هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد و آن رساندن پیام به معتادی است که هنوز در عذاب است.»

نحوه عضوگیری در انجمن معتادان گمنام چگونه است؟

هیچ گزینشی وجود ندارد. اعم از نوع ماده مصرفی، مقدار مصرف و چگونگی تهیه آن. تنها لازمه عضویت تمایل به قطع مصرف است. بر اساس اصل «گمنامی»، که یک اصل اساسی در فرآیند بهبودی معتادان است، در این انجمن اعضا فارغ از هویت شخصیتی‌شان شامل شغل، سمت، دارایی، درجه تحصیلی، مقام‌های اجتماعی و غیره در جلسات شرکت می‌کنند و همه از سهم مساوی در گروه برخوردارند و هیچ عضوی جایگاه کمتر یا بیشتری نسبت به دیگران ندارد. اصل گمنامی کمک می‌کند معتادان بدون واهمه و ترس در جلسات بهبودی انجمن شرکت کنند. گمنامی برای معتادانی که قصد دارند برای اولین بار در جلسات شرکت کنند موضوع بسیار مهمی است. چراکه فضایی یکسان و برابر را برای همه اعضا ایجاد می‌کند تا آن‌ها با هرگونه پیشینه‌ای، امتیازی نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان نداشته باشند. در بحث گمنامی ما هیچ گونه سابقه‌ای از حضور اعضا در انجمن ثبت و نگهداری نمی‌کنیم. هیچ گونه تهیه آمار دقیق و رهگیری اطلاعات نداریم. تنها شاخص موفقیت انجمن رشد گروه‌ها و جلسات بهبودی خواهد بود.

چشم‌انداز همایشی که پیش رو دارید را بیان کنید.

معتادان گمنام منبعی در اجتماع است که قصد دارد با برگزاری این گونه همایش‌ها موجودیت و ماهیت خود را به تمام اقشار جامعه نشان دهد تا پیام امید، آزادی و رهایی از دام بیماری اعتیاد و وسوسه آن در دسترس عموم مردم قرار گیرد. هر جلسه بهبودی و خدماتی‌ای که برگزار می‌شود در راستای رساندن پیام برنامه و معرفی روش بهبودی از طریق آن است. ما می‌خواهیم بگوییم هر فرد معتادی فارغ از جنسیت، ‌‌نژاد، سن و نوع باور و مذهبی که دارد می‌تواند مواد مخدر را ترک کند، وسوسه و میل به مصرف مواد مخدر را از دست بدهد، راه جدیدی برای زندگی کردن را به دست آورد و پاک زیستن را تجربه کند. در این همایش‌ها ورود برای عموم آزاد است. از روحانیون، مسئولان شهری، نظامی و انتظامی گرفته تا خانواده‌های معتادان و افراد عادی و مصرف‌کننده. همچنین تمام اعضای انجمن معتادان گمنام در این همایش‌ها حضور می‌یابند تا بار دیگر اتحاد و همبستگی‌شان را به اجرا بگذارند.

همایشی که پیش رو دارید در چه وسعتی و با چه طرح و برنامه‌ای در حال اجراست؟

این همایش دومین همایشی است که در آبادان برگزار می‌شود و اطلاع‌رسانی با چشم‌انداز گسترده در سطح تمامی نواحی ایران صورت گرفته است. اولین همایش مصادف با تولد ۵ سالگی گروه‌های آبادان اسفندماه ۱۳۸۷ برگزار شد و حدود 3هزار نفر شرکت کردند. در این همایش اعضا یا به عبارتی معتادان بهبودیافته‌ای که با تمایل خود حضور می‌یابند، با پاکی و تغییری که در روش زندگی‌شان حاصل شده شاهدان زنده‌ای برای امید و وعده آزادی‌اند؛ همچنین خواندنی‌هایی که توسط اعضا قرائت می‌شود در قالب معرفی برنامه انجمن معتادان گمنام، معتاد کیست؟، سنت‌های دوازده‌گانه معتادان گمنام، چگونگی عملکرد در معتادان گمنام، ما بهبود پیدا می‌کنیم و فقط برای امروز است؛ همچنین پیام برنامه با سخنرانی توسط اعضای منتخب در قالب مطالبی که حول «سنت پنج» و «سنت هفت» که متکی به تجربیات و آموخته‌های NA است می‌چرخد و به سمع و نظر حاضران می‌رسد. خدمت در همایش و در کل NA توسط اعضا داوطلبانه صورت می‌گیرد. سخنرانان نیز با رأی خود اعضا انتخاب می‌شوند. در خصوص هزینه‌های همایش این گونه است که انجمن معتادان گمنام از طریق اعانات داوطلبانه اعضا به خود متکی است و تمامی هزینه‌های خود را با همت اعضای خود تأمین می‌کند؛ اعم از برگزاری جلسات یا رویدادهای اینچنینی و هیچ گونه کمک مالی از هیچ نوع ارگان دولتی و غیردولتی دریافت نمی‌کند. در مجموع همایش با حمایت مادی و معنوی اعضا و تمامی گروه‌ها و خدمتگزاری ۳۰۰ نفر از اعضا در قالب تیم‌های خوش‌آمدگویی، پذیرایی و تدارکات، نشریات و اقلام، روابط عمومی، سمعی و بصری و طراحی برگزار می‌شود. این همایش ۲۲ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ صبح تا 12:30 ظهر در بلوار پرویز دهداری، در سالن سرپوشیده زنده‌یاد «پرویز دهداری» برگزار می‌شود.معتادان گمنام انجمنی است که قصد دارد با برگزاری این گونه همایش‌ها موجودیت و ماهیت خود را به تمام اقشار جامعه نشان دهد تا پیام امید، آزادی و رهایی از دام بیماری اعتیاد و وسوسه آن در دسترس عموم مردم قرار گیرد.