رسانه و بایسته های پیراستگی!

رسانه افزون بر خبررسانی و آگاهی بخشی، رسانای اخلاق، ادب، انصاف و آزادمنشی است، حال آنکه برخی روزنامه ها و رسانه ها تنها خود را ابزاری برای تامین منافعی خاص و محدود می بینند؛ نگاهی که رییس جمهوری از آن انتقاد کرده و برای برادری و وحدت در کشور زیانبار دانسته است. «چرا در جامعه […]

رسانه افزون بر خبررسانی و آگاهی بخشی، رسانای اخلاق، ادب، انصاف و آزادمنشی است، حال آنکه برخی روزنامه ها و رسانه ها تنها خود را ابزاری برای تامین منافعی خاص و محدود می بینند؛ نگاهی که رییس جمهوری از آن انتقاد کرده و برای برادری و وحدت در کشور زیانبار دانسته است. «چرا در جامعه ما به هم تهمت می زنیم، چرا دروغ می گوییم، چرا برادری و وحدت در جامعه به وجود نمی آوریم و تنها به فکر حزب و جناح خود هستیم.

82004832-70596224

بعضی لب باز می کنند بقیه می ترسند که نکند می خواهد توهین کند و بعضی می ترسند که برخی روزنامه ها که فحش نامه هستند را باز کنند.» این سخنان، بخشی از گفته های «حسن روحانی» در سومین همایش ملی بزرگداشت شهدا بود که صبح شنبه بیست و دوم اسفندماه در تالار وزارت کشور برگزار شد؛ سخنانی که درون مایه اصلی آن انتقاد از بی اخلاقی های رسانه ای و تاکید بر لزوم حفظ حریم ها و برادری و وحدت بود.

این سخنان رییس جمهوری در حالی بیان شد که طی ماه های گذشته، دولت هدف یورش برخی رسانه ها قرار داشته است؛ رسانه هایی که در پوشش نقد، هر آنچه جز نقد را می پراکنند و برای سرزنش و کمرنگ جلوه دادن تلاش های دولت از هم پیشی می جویند. تاسف بارتر اینکه گاه بی اخلاقی و بهره جویی از تعبیرهای نازیبا و دور از ادب و اخلاق حرفه ای به چاشنی اصلی این یورش های رسانه ای تبدیل می شود و برخی روزنامه ها با عینک بی انصافی به کارنامه مسوولان می نگرند و برای توصیف آن زبان به ناسزا می گشایند. این رفتارها که به ویژه در جریان گفت وگوهای هسته ای در دولت یازدهم و در فضای پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نمود بیشتری یافت، تا اندازه ای غیرحرفه ای و غیر اخلاقی بود که برای چندمین بار رییس جمهوری را مجبور به واکنش کرد. در این پیوند، اشاره به چند نکته درباره اخلاق حرفه ای در فعالیت رسانه ای ضروری است:

1- اخلاقمداری یکی از مهم ترین پیش شرط های فعالیت رسانه ای است که در صورت زیرپانهادن آن، بدون شک رسانه و محصول آن چیزی جز آنچه روحانی در سخنان خود «فحش نامه» خواند نخواهد بود. در میان وظیفه های رسانه، پایبندی به اخلاق در کنار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یکی از مهم ترین بایسته ها است که در کشور ما با در نظر گرفتن هنجارها و البته آموزه های دینی بسیار مهم به شمار می رود. اهمیت رسانه و آنچه در این بستر تولید می شود، بیش از هر چیز در تاثیری است که بر ذهن مردم و جامعه می گذارد. رسانه موظف است ارزش های والایی همچون عدالت، راستگویی، آزادی، مردمسالاری و … را برجسته و نهادینه کند و در برابر، به نکوهش آنچه در مقابل این ارزش ها قرار می گیرد بپردازد. در این میان، هرگز پسندیده نیست که رسانه ای حتی در مسیر این 2 بایسته، خود مرزهای اخلاق را درنوردد و راستی و حقیقت را قربانی کند. رسانه، مسوول حراست از ارزش های والای انسانی در جامعه است. به بیان دیگر، رسانه ها و رسانه داران باید نقش معلمی اخلاقمدار و هدایتگری بی طرف را در جامعه ایفا کنند.

2- یکی از مهم ترین بخش های سخنان روحانی، تاکید وی بر لزوم حفظ برادری و وحدت بود؛ وحدتی که گاه در سایه تاخت و تازهای سیاسی، جناحی و حاشیه های آن کمرنگ می شود اما طی هفته های اخیر به لطف مشارکت گسترده مردم پای صندوق های رای بار دیگر جلوه ای خیره کننده یافت. در این فضا باید پرسید اکنون که جامعه ما بعد از مدت ها انتظار برای بهبود شرایط اقتصادی و گذر از تنگناهای تحریم بار دیگر طعم امید را می چشد و با مشارکت گسترده سیاسی مطالبات خود را عیان می سازد چرا برخی قصد دارند بر طبل کینه و افتراق بکوبند و پویش رسانه ای خود را به سمت شکاف زایی و تنش سازی در جامعه و فضای سیاسی هدایت کنند؟

3- سخنان تازه رییس جمهوری در واکنش به بی اخلاقی ها، بی انصافی ها و اتهام پراکنی ها، بار دیگر لزوم تقویت قوانین مطبوعاتی و نیز اجرای درست آن را نشان داد تا دیگر شاهد چنین بی اخلاقی های رسانه ای نباشیم. این مساله البته سال ها است که به دغدغه ای بزرگ برای اهالی رسانه تبدیل شده است. اکنون که دولت خود یکی از جدی ترین منتقدان بی اخلاقی های رسانه ای است و همچنین با در نظر گرفتن تحولات مثبتی که انتظار می رود در مجلس دهم صورت گیرد، ضروری است که گامی اساسی در راستای رفع نقص های قانون مطبوعاتی و رسانه ای کشور برداشته شود.

4- رعایت اخلاق و ادب، نه تنها یک ضرورت حرفه ای، بلکه بایسته ای انسانی است که بین شخص و محیط کاری و حرفه ای او در تبادل است. در شرایطی که برخی دشواری ها پیش روی اصلاح بی اخلاقی های رسانه ای قرار گرفته و مردم هنوز شاهد زشتی های در این عرصه هستند، این وظیفه متوجه روزنامه نگاران و خبرنگاران به عنوان صاحبان اصلی اندیشه و قلم در رسانه ها است که با پایبندی به ارزش ها و اصول اخلاقی، رسانه را از ناراستی و ناشایستی ها به هر میزان که در توان دارند بپیرایند و قلم را بر صفحه اخلاق و وجدان حرفه ای به حرکت درآوردند.

منبع : ایرنا