14 بهمن 1357؛ انتخاب مهدی بازرگان به نخست وزیری دولت موقت

نشست شورای انقلاب در چهاردهم بهمن ماه 1357 خورشیدی در چنین روزی با حضور امام خمینی تشکیل و با پیشنهاد اعضا و موافقت امام، «مهدی بازرگان» برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.بزرگترین و مهم ترین رویداد سده 20 را می توان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 خورشیدی دانست؛ انقلابی که به […]

نشست شورای انقلاب در چهاردهم بهمن ماه 1357 خورشیدی در چنین روزی با حضور امام خمینی تشکیل و با پیشنهاد اعضا و موافقت امام، «مهدی بازرگان» برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.بزرگترین و مهم ترین رویداد سده 20 را می توان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 خورشیدی دانست؛ انقلابی که به رهبری امام خمینی (ره) توانست بسیاری از معادله های جهانی و روابط قدرت های بزرگ را تغییر دهد و تحول گسترده ای در نظام بین الملل ایجاد کند.
روزهایی ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ ملت بزرگ ایران که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام خمینی آن را رهبری کرد و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد. انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود.
گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره ی آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز 14بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:
*بررسی دو لایحه دولت در جلسه آتی مجلس شورای ملی
– قرار است که مجلس شورای ملی در جلسه آینده خود، دو لایحه دولت را مورد بررسی و تصویب قرار دهد. دو لایحه انحلال ساواک، تعقیب و محاکمه نخست وزیران و وزیران، هفته گذشته از تصویب کمیسیون های مجلس گذشت و آماده طرح در جلسه علنی شد. شاپور بختیار نخست وزیر نیز دیروز در ملاقاتی که با نمایندگان مجلس داشت این نکته را تاکید کرد که مجلس کار این دو لایحه را به پایان رساند و مجلس نیز این آمادگی را دارد که در نخستین نشست این هفته لوایح دولت را رسیدگی کند.
*انتخاب مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر
– جلسه شورای انقلاب با حضور امام خمینی تشکیل و به پیشنهاد اعضا و موافقت امام، مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.
*اعلام پشتیبانی کارکنان پالایشگاه اصفهان و دانشجویان از انقلاب
– از سوی کارکنان پالایشگاه اصفهان، دانشجویان دانشگاه و استادان، تلگرام هایی به امام خمینی مخابره شد. در این تلگرام ها ضمن اعلام همبستگی جامعه دانشگاهیان و کارکنان پالایشگاه، آنان مراتب پشتیبانی خود را اعلام داشتند.
* اطلاعیه فرمانداری تهران و حومه
– یک مقام آگاه فرمانداری نظامی تهران و حومه پیرو اطلاعیه شماره 26 اظهار داشت: به این وسیله به اطلاع آن دسته از همشهریان عزیز که تقاضای مجدد برپایی اجتماعات را کرده اند می رساند که با توجه به اینکه اجتماعات متشکله در سه روز گذشته در نهایت نظم، ترتیب و آرامش کامل انجام پذیرفته است. علیهذا فرمانداری نظامی تهران و حومه با ابراز حسن نیت و تشکر از همکاری برگزارکنندگان این اجتماعات و با موافقت جناب آقای نخست وزیر با ادامه اجتماعات مورد درخواست چنانچه مانند سه روز قبل همراه با نظم و آرامش کامل باشد، موافقت دارد.
*راهپیمایی و تظاهرات در آبادان
– در آبادان پیش از ظهر امروز یک برنامه راهپیمایی ترتیب یافت که در آن هزاران تن از مردم شرکت داشتند. این عده ضمن دادن شعارهای اسلامی و اینکه خواهان برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی هستند، مسیر چند خیابان را طی کردند. در جریان این راهپیمایی ماموران فرمانداری نظامی دخالتی نداشتند.
*انحلال اداره حفاظت استانداری ایلام و واحد حفاظت دانشگاه ملی ایران
– استانداری ایلام امروز اعلام کرد که اداره حفاظت این استانداری منحل شد و کارکنان این اداره به سایر قسمت های استانداری منتقل شدند.
– واحد حفاظت دانشگاه ملی ایران منحل و پست های سازمانی از تشکیلات این دانشگاه حذف شد.
*سخنان بختیار درباره رژیم پهلوی و امام خمینی
– شاپور بختیار اعلام کرد: اوضاع امروز نتیجه 25 سال دیکتاتوری شاه است.
– بختیار اعلام کرد که حاضر به همکاری با طرفداران امام خمینی است. او روشن ساخت که نه تنها وزیران طرفدار ایشان را در یک دولت ملی خواهد پذیرفت بلکه نقش حضرت امام را در ارتباط با حل و فصل مسایل اجتماعی و مذهبی نیز می پذیرد.
– موافقت شاپور بختیار نخست وزیر با ادامه اجتماعات مردمی به شرطی که با نظم، ترتیب و آرامش انجام پذیرد.
– خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شاپور بختیار در گفت و گو با روزنامه لوماتن گفته است: برخی اوقات، صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم، دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تاسیس کند.
* استعفای برخی از نمایندگان و شهردار تهران
– جواد شهرستانی شهردار تهران در ملاقات حضوری با امام خمینی استعفای خود را تسلیم کرد.
– 40 تن از نمایندگان مجلس شورای ملی از مقام خود استعفا کردند.
*منبع: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)