“هما روستا” بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

هما روستا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شب گذشته در سن 69 سالگی براثر بیماری سرطان در گذشت. زنده یاد روستا در سال 1325 در تهران متولد شد و پس از سال ها مبارزه با بیماری سرطان در شهر لوس آنجلس آمریکا در گذشت.فرامرز روشنایی مسئول اطلاع رسانی انجمن بازیگران خانه سینما در گفت و […]

هما روستا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شب گذشته در سن 69 سالگی براثر بیماری سرطان در گذشت. زنده یاد روستا در سال 1325 در تهران متولد شد و پس از سال ها مبارزه با بیماری سرطان در شهر لوس آنجلس آمریکا در گذشت.فرامرز روشنایی مسئول اطلاع رسانی انجمن بازیگران خانه سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در گذشت هما روستا را تایید کرد.مرحوم روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست در کشور رومانی دریافت کرد. او در سال 1349 به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آنرا نیمه تمام گذاشت.

81774439-70188722

روستا در سال 1350 با بازی در فیلم دیوار شیشه ای به کارگردانی ساموئل خاچیکیان وارد عرصه سینما شد.پس از انقلاب و در سال 1365، زنده یاد روستا در فیلم گزارش یک قتل به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش کرد. در سال 1366 در فیلم پرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در همان سال شد.در 1368 در فیلم تمام وسوسه های زمین به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد. در 1369، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم ملک خاتون به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت کرد.

هما روستا دهه 70 را با بازی در فیلم ممتاز مسافران بهرام بیضایی (1370) آغاز نمود و در 1371 در فیلم از کرخه تا راین ابراهیم حاتمی کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد.روستا علاوه بر سینما در تلویزیون نیز فعال بود و در سال های پس از پیروزی انقلاب در مجموعه خاک سرخ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و سریال ترانه مادری بازی کرد.