بی توجهی و عدم همکاری فرمانداری اهواز با دو جشنواره تئاتر خوزستان!

دبير هفتمین جشنواره استانی تئاتر خياباني از برگزاری این جشنواره اوایل شهریور 94 در اهواز و باغملک خبر داد.علي بنائيان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: بعد از آمدن محمد مالي به عنوان ریيس انجمن هنرهاي نمايشي استان خوزستان دنبال نيروهاي متخصص و جوان بودند و من هم به عنوان مسوول بخش خياباني انجمن انتخاب شدم.وي […]

دبير هفتمین جشنواره استانی تئاتر خياباني از برگزاری این جشنواره اوایل شهریور 94 در اهواز و باغملک خبر داد.علي بنائيان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: بعد از آمدن محمد مالي به عنوان ریيس انجمن هنرهاي نمايشي استان خوزستان دنبال نيروهاي متخصص و جوان بودند و من هم به عنوان مسوول بخش خياباني انجمن انتخاب شدم.وي با بیان این که امسال نزديک به 68 اثر يا طرح به دبيرخانه هفتمین جشنواره تئاتر خياباني استان خوزستان رسيد افزود: اين تعداد آثار را هيات بازخواني متشكل از حسين ذوالفقاري، علي غابشي و آرش سهرابي بازخواني كردند و 37 اثر تأييد و منوط به بازبيني شدند كه 25 مرداد 94 از ميان اين 37 اثر 9 تا 12 اثر بنا به كيفيت آثار به مرحله نهايي هفتمين جشنواره استاني تئاتر خياباني باغملک اعلام ‌می‌شوند.

بنائيان ادامه داد: امسال تمام چهره های به نام​ها و مطرح​ تئاتر خياباني استان خوزستان براي جشنواره كار ارايه داده‌اند و نويد يک جشنواره پر حرارت و گرم را مي​دهم. تاكنون آثار را نديده‌ام اما قول مي​دهم جشنواره خوبي داشته باشيم.او خاطرنشان كرد: اين جشنواره براي شش دوره در باغملک برگزار شد. دوستان در باغملک مي​خواستند جشنواره در آن جا باقي بماند. با آنها صحبت كرديم تا جشنواره را يک پله بالاتر بياوريم تا پيشرفتي حاصل شود و آن را با تلفيقي ميان اهواز و باغملک برگزار كنيم چون در اهواز دست ما بازتر است و شركت​ها و اداره​هايي وجود دارند كه مي​شود از آنها كمک​هايي دريافت كرد. درست است كه نمي​توان پولي دريافت كرد اما مي​توان از آنها همكاري گرفت.دبير هفتمين جشنواره استاني تئاتر خياباني بيان كرد: توافق بر اين شد که افتتاحیه جشنواره و در اجراي روز اول جشنواره در تمام مناطق باغملک و هر جايي كه ظرفيت اجراي تئاتر خياباني باشد در آن تئاتر خياباني اجرا كنيم و صبح روز بعد از افتتاحيه گروه‌ها به اهواز بیایند و بقيه اجراهای سطح شهر و اجراي داوري و اختتاميه در اهواز برگزار شود كه از هم​اكنون کارهای مربوط به اسکان، خوابگاه و پذيرايي را آماده كرده​ايم.

او گفت: دوستان باغملکی عرق و تعصب خاصي نسبت به اين جشنواره نشان مي​دادند اما اين جشنواره در اين شش دوره برگزاري در باغملک هيچ پيشرفت و تغييری نكرده است. اداره ارشاد هم از نظر مالي بضاعت كمي دارد، دستش بسته است و نمي​تواند كاري بكند.بنائيان خاطرنشان كرد: برگزيده​هاي هر جشنواره تئاتر خياباني استاني به جشنواره بين​المللي تئاتر خياباني مريوان معرفي مي​شوند. ما چند اثر را به جشنواره تئاتر خياباني مريوان معرفي مي​كنيم و پس از بازبيني مشخص مي‌شود که چند اثر به بخش نهايي آن جشنواره راه ​يابند. بيش از 12 طرح از باغملک به دست ما رسيده و با توجه به برگزاري اين جشنواره در باغملک اين شهر به مركز تئاتر خياباني استان تبديل شده و بيشترين طرح​ها را براي اين جشنواره ارسال كرده بود.

اين هنرمند تئاتر خياباني خاطرنشان كرد: دوستان ما در باغملک اگر همتي مي​كردند اين جشنواره پيشرفت مي‌كرد و حداقل از استاني به منطقه​اي تبدیل می شد اما مزيت و خوبي استان ما در تئاتر كشور اين است که يكي از سه استاني هستيم كه جشنواره تئاتر خياباني تخصصي داريم و تئاتر خياباني ما از صحنه​اي جدا است چراكه اين دو سبك كاري متفاوتی دارند. هنگامي كه در كنار تئاتر صحنه​اي تئاتر خياباني هم كار مي​شود حق تئاتر خياباني خورده مي​شود و خيلي زود از آن مي​گذرند.دبير هفتمين جشنواره استاني تئاتر خياباني بيان كرد: امسال با مشورت​هایي كه انجام داديم تصميم گرفته شد اجراها در پارک زيتون، پارك گل​های گلستان، پارک دولت كيانپارس و تالار آفتاب اهواز انجام ​شوند و هر گروهي در هر كدام از اين منطقه​ها اجرا داشته باشند. در باغملک هر گروه يک يا دو بار اجرا مي​كرد اما در اهواز از هر گروه چهار اجرا خواهیم داشت كه اگر 10 گروه باشند 40 اجرا در اهواز خواهيم داشت كه حركت فرهنگي بزرگي خواهد بود. براي من چگونگي برگزاري جشنواره مهم نيست بلکه مهم اين است كه اين حركت فرهنگي انجام شود و گروه​ها يک پله بالاتر بيايند و قوي​تر شوند.

وي افزود: هفتمين جشنواره استاني تئاتر خياباني از سوم تا ششم شهريور 94 در باغملک و اهواز و اختتامیه آن در تالار آفتاب اهواز برگزار مي​شود. قصد داريم اختتاميه​اي محترم و در شأن هنرمندان تئاتر استان برگزار كنيم.دبير هفتمين جشنواره استاني تئاتر خياباني تصریح كرد: متأسفانه ما از نظر مالي ضعيف هستيم. معاونت فرهنگي و اجتماعي و سازمان فرهنگي و ورزشی شهرداري اهواز هزينه​اي را تقبل كرده​اند. اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان و شهرداري اهواز نوک پيكان اين جشنواره هستند و قول داده​اند مبلغي را قبل از جشنواره به ما بدهند.بنائيان با اشاره به این که مديران استان و كشور هنوز ظرفيت​هاي تئاتر خياباني را درک نكرده​اند گفت: مطمئنم زماني كه ظرفيت​هاي تئاتر خياباني درک شد و نياز آن در اجتماع حس شد مسؤولان به دنبال ما خواهند آمد. از فرمانداري و استانداري انتظار داشتيم تمام قد پاي كار بيايند اما متأسفانه كم​فروشي شد. فرمانداري اهواز سال گذشته با تمام قوا پاي فرهنگ و هنر استان ايستاد و به جشنواره تئاتر استاني كمک كرد اما امسال ما را رها كردند.او ادامه داد: امسال براي برگزاری هفتمين جشنواره استانی تئاتر خياباني و بيست و هفتمين جشنواره تئاتر استاني در اهواز تنها يک “نه” از فرمانداری اهواز شنيديم. اما به نظر من پيشاني فرهنگ و هنر هر استان جشنواره تئاتر آن است. هم اكنون فقط شهرداري اهواز ضرورت تئاتر خياباني را حس كرده است ولی اميدواریم ساير ارگان​ها، ادارات و شركت​ها هم ضرورت تئاتر خياباني را حس كنند.