آیین شبیه خوانی شهر حر شوش ثبت ملی می شود

شهردار حر از تلاش برای ثبت ملی آیین شبیه خوانی این شهر با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال خبر داد. به گزارش خبرنگار فرهنگی عصر ما ،عبدالرحیم رشیدی پور  اعلام کرد: بزرگترین تعزیه میدانی کشور در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر حر از توابع شهرستان شوش برگزار می شود. وی اظهار داشت:با توجه به […]

شهردار حر از تلاش برای ثبت ملی آیین شبیه خوانی این شهر با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال خبر داد. به گزارش خبرنگار فرهنگی عصر ما ،عبدالرحیم رشیدی پور  اعلام کرد: بزرگترین تعزیه میدانی کشور در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر حر از توابع شهرستان شوش برگزار می شود.

81089269-5571818

وی اظهار داشت:با توجه به قدمت تاریخی این آیین و نقش آفرینی حدود دو هزار نفر در اجرای این تعزیه ،همچنین حضور بیش از ۴۰ هزار نفر از شهرهای مختلف استان خوزستان و بعضا سایر استانهای کشور تلاش می شود تا این آیین در آثار ملی به ثبت برسد. شهردار حر اظهار داشت: مقدمات ثبت ملی آیین تعزیه شهر حر انجام شده و تلاش برای ثبت نهایی این آیین با پیگیری شورای اسلامی و شهرداری شهر حر در حال انجام است.

رشیدی پور با بیان اینکه آیین شبیه خوانی هر سال در محلی ثابت به مساحت دو هکتار در میدان تعزیه ( میدان امام حسین (ع) ) برگزار می شود افزود: شهرداری نسبت به زیر سازی و چمن کاری میدان تعزیه اقدام کرده است.وی با بیان اینکه برخی بازیگران این تعزیه نزدیک به ۴۰سال است که نقش آفرینی می کنند، افزود: این تعزیه که برای کودکان، جوانان و جوانان یک کتاب تاریخی از وقایع حماسه عاشور است مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

در شبیه خوانی واقعه کربلا در شهر حر تعزیه خوانان در قالب اشعار فصیح عربی و فارسی به بیان وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری می پردازند.