دکتر حیصمی در پاسخ به ادعاهای اخیر استاندار خوزستان :نگران تکرار آمارهای “پوپولیستی” و غیر تخصصی در استان هستیم !

اشاره : ادعای استاندار خوزستان در گفتگوی زنده خبری با شبکه استانی صدا وسیما مبنی بر لزوم جهش 10 پله ای جایگاه آموزش و پرورش خوزستان ( بهبود جایگاه 31 فعلی و رساندن آن به 21 طی یک سال تحصیلی ) در همان دقایق نخست و پیش از پایان گفتگو واکنش های فراوانی را در […]

اشاره : ادعای استاندار خوزستان در گفتگوی زنده خبری با شبکه استانی صدا وسیما مبنی بر لزوم جهش 10 پله ای جایگاه آموزش و پرورش خوزستان ( بهبود جایگاه 31 فعلی و رساندن آن به 21 طی یک سال تحصیلی ) در همان دقایق نخست و پیش از پایان گفتگو واکنش های فراوانی را در شبکه های اجتماعی و سپس در رسانه های مجازی در پی داشت بطوریکه روزهای بعد به یک “طنز” در میان فرهنگیان و معلمان مطرح شد.البته در این راستا بسیاری از صاحب نظران از رهگذر داده های علمی به نقد این ادعای عجیب و غریب پرداخت.در همین چارچوب جناب آقای دکتر حیصمی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان در یادداشتی به بررسی و نقد این ادعا و پیامدهای آن برای حوزه تعلیم و تربیت پرداخت.لازم به یادآوری است آقای دکتر حیصمی حدود 20 ماه پیش نیز به ادعای مشابه دکتر حجازی استاندار وقت خوزستان و بیان آمار غیر واقعی درباره رتبه علمی استان طی نامه ی انتقادی مفصل به اتکا آمار و ارقام رسمی پاسخ گفتند و اینک با تکرار همان روند غلط و متابین با مبانی توسعه بنیادی و علمی توسط مدیر عالی فعلی  استان نامبرده پاسخی کارشناسی ارایه نمودند.

42851576404000370640-235x250

ادعای لزوم ارتقای 10 پله ای جایگاه آموزش و پرورش استان شوک عجیبی را در میان کارشناسان این حوزه بوجود آورد و اگر طرح علنی آن از سوی شخص جناب مقتدایی آنهم در یک برنامه پربیننده تلویزیونی صدا و سیمای خوزستان نبود ، یقینا آنرا گفتار طنزی با هدف به سخره گرفتن استاندار محترم و یا مدیر کل مربوطه می پنداشتم ! این سخن قطعا غیر علمی و فله ای است. این ادعا مرا به یاد حکایت یکی از دوستان انداخت که گفت : یک روزبه سلمانی رفتم و موهای سفید من را رنگ کرد ،پس از پایان کار آئینه را روبروی من قرار داد و گفت 20 سال جوان شدی!! ایشان می گفت آنجا بود که مفهوم خمره رنگ زنی را فهمیدم!!!

آنچه طی سال های اخیر بر سر این استان از نظر تبعیض و محرومیت آمده همه ناشی از نگاههای غیر علمی ، پوپولیستی و  دستوری است. آموزش و پرورش از دو واژه ژرف و  پر مفهوم «آموزش» و « پرورش»  تشکیل شده که هیچکدام آنها  نه قابل رنگرزی یک شبه  و نه از جنس دستوری هستند . آموزش یک پروسه دقیق و پیوسته علمی و پرورش نیز یک فرایند مهم و عمیق تربیتی انسانی می باشد . جهش و تحول در شاخص های هر کدام از اینها مستلزم زیرساخت های نرم افزاری و سخت فزاری است که جز با برنامه ، استراتژی و سیاست های راهبردی علمی وفراهم شدن کلیه نیازهای پایه ای از قبیل نیروی انسانی با انگیزه، فضاهای آموزشی و تربیتی استاندارد، ایجاد انگیزه در دانش آموزان (که خود معلول عوامل بسیار است)، انگیزه اجتماعی و خانوادگی، امید به آینده در برخورداری از فرصتهای شغلی برابر و رفع بی عدالتی های اچتماعی(که در این استان شبه نژاد پرستی است) و عوامل بسیار دیگر ،نمی توان رتبه و جایگاه علمی استان را بسادگی تغییر داد.شنیدن اینگونه اظهار نظرهای غیر علمی و فله ای ، آنهم از زبان عالیترین مقام استان مایه اسف و موجب نگرانی است.

تصمیم سازی های یک شبه برای زیر بنائی ترین دستگاه آموزشی و تربیتی کشور و استان می تواند کل فرایند توسعه را تحت الشعاع و گرفتار چالش های فراوان نماید .اکنون این پرسش در افکار عمومی رخ نمایی می کند ، مگر استاندار محترم از میان مدیران کل اسبق آموزش و پرورش استان مشاوری را برای خود انتخاب و منصوب نکرده است ؟! آیا این اظهار نظرها بعد ازکسب مشاوره تخصصی از مشاوران  بوده است؟ یا بدون توجه و امعان نظر به آنان و واقعیت ها و فرایند های علمی حوزه تعلیم و تربیت چنین ادعای را مطرح نموده است ؟ با عنایت به کابینه گسترده مشاورین استاندار محترم احتمالات و نقطه نظرات ذیل را نباید دور از ذهن داشت :

1-استاندار محترم در تصمیم سازی ها و اظهار نظرهای خود به اتکای دیدگاه های شخصی ابراز رای کرده و اعتنایی به نظر تخصصی مشاورینش ندارد.

2- در صورت پذیرش انجام مشورت و سپس طرح این ادعا از طریق رسانه عمومی این احتمال وجود دارد که کابینه مشورتی ایشان برخوردار از اشراف و گسترده علمی و تخصصی نبوده یا به استاندار محترم نظر کارشناسی درستی ارائه نمی کنند.

3- این احتمال هم وجود دارد که اصولا این کابینه گسترده تر از متن ،بدرستی و بر اساس شاخصهای علمی انتخاب و چینش نشده اند.

4- اصلا هدف از این کابینه گسترده استفاده علمی و تخصصی از نظر آنه نبوده است و با اهداف غیر کاربردی و احتمالا سیاسی انتخاب و چینش شده اند.

در هر حال اگر همه تصمیمات و کارهای استان از این جنس باشند  واقعا مایه نگرانی است. آنچه که جای تردید و نگرانی بیشتر می باشد ،اینکه احتمالا قرار است باز هم شاهد آمارهای پوپولیستی آنچنانی در استان باشیم! البته این نگرانی نیز وجود دارد تا مبادا این خواسته غیر علمی و به قولی شبه معجزه ای استاندار محترم از رهگذر برخی عوامل ذی نفوذ در سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش که  خود مسئول ارزیابی و ارائه ترازنامه علمی و عملکردی استانها است جامه عمل بپوشاند و فورا و اتفاقا در پایان سال تحصیلی در سال 94 محقق شود ،آنگاه نمی توان به این آمارها اعتماد و آنرا مبنای برنامه ریزی قرار داد.

آنچه درمقطع دوره صلاحات و در آموزش و پرورش استان صورت گرفت جدای از نقش افراد  حاصل انگیزه قوی همه معلمان و همکاران خوب استان در سایه دولت اصلاحات بود و آنهم پس از سه سال تلاش همه جانبه ، هم در مدرسه سازی و هم در تامین وسایل سرمایشی و هم در تکریم منزلت معلم و هم تلاش در غیر سیاسی کردن آموزش و پرورش و اصلاح ساختار مدیریتی در صف و ستاد ومبتنی بر توانمندیهای علمی و انگیزهای تخصصی و ….بوده که در نهایت تنها امکان حرکت رو به جلوی رتبه علمی استان فقط به میزان 2 درجه بوده است . لذا ما از رشد رتبه علمی استان خوشحالیم و از استاندار محترم و مدیر کل محترم انتظار معجزه و تصورات غیر واقعی نداریم بلکه ما حتی به فدر یک رتبه رو به جلو را اگر واقعی باشد قدر می دانیم و سپاسگزاریم.البته باید این هشدار را به وزیر محترم داد که حقیر در این رابطه به وظیفه اخلاقی و حرفه ایم عمل خواهم کرد .