سخنان مهم دکتر عباس حیصمی پیرامون جایگاه رسانه ،در آیین آغاز بکار «عصرما».

اشاره:همزمان با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و همچنین امام صادق (ع) آیین آغاز بکار پایگاه خبری – تحلیلی ” عصرما” با مشارکت جمعی از اندیشمندان و نخبگان استان خوزستان در بعد از ظهر شنبه ۲۸ دیماه در سالن کنفرانس راه آهن جنوب برگزار شد.در این مراسم دکتر عباس حیصمی مدیرکل […]

اشاره:همزمان با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و همچنین امام صادق (ع) آیین آغاز بکار پایگاه خبری – تحلیلی ” عصرما” با مشارکت جمعی از اندیشمندان و نخبگان استان خوزستان در بعد از ظهر شنبه ۲۸ دیماه در سالن کنفرانس راه آهن جنوب برگزار شد.در این مراسم دکتر عباس حیصمی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش استان خوزستان و از فعالان فرهنگی – سیاسی سخنان بسیار ارزشمندی را مطرح نمود که باهم بخشی از  سخنرانی مهم ایشان را مرور می کنیم.

در ادامه برنامه دکتر عباس حیصمی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان و از فعالان فرهنگی – سیاسی ضمن عرض شادباش بمناسبت خجسته زاد روز رسول گرامی اسلام (ص) ،امام صادق (ع)  و هفته وحدت ،از اعضای مجمع فعالان فرهنگی – اجتماعی بدلیل تلاش در راستای همگرایی نیروهای معتدل استان و راه اندازی رسانه ” عصرما ” تقدیر و تشکر کرد و تقارن برگزاری این نشست با این اعیاد فرخنده را گام مهمی در جهت الگو پذیری از سیره پیامبر رحمت (ص) در جهت ابلاغ باورها ی راستین دینی و روشنگری افکار عمومی جامعه دانست و گفت:ابلاغ پیام بندگان خدا و تلاش برای روشنگری در راه خدا باعث استواری حکومت عدل الهی و شکل گیری زندگی آرام و مبتنی بر قسط و عدل برای انسان ها خواهد شد.در موقعیت کنونی استفاده از ظرفیت های رسانه ای بر کسی پوشیده نیست .باتوجه باینکه اکثریت شرکت کنندگان در نشست اهل قلم و آشنا به حوزه رسانه بوده طبیعتا با قلم و ارزش آن بیگانه نیستند.لذا باید از توان و ظرفیت همه عزیزان بویژه اندیشمندان و صاحب نظران در راستای روشنگری و توسعه فرهنگی استان در قالب تولیدات فکری در فضای این رسانه بهره جست.
مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به حدیثی ارزشمند از امام صادق (ع) درباره زکات علم اظهار داشت: زکات علم یک ضرورت مهم در عصر ماست و بفرمایش امام صادق (ع) زَکَاهُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ ،لذا دوستان با کمک به راه اندازی و توسعه هر چه بهتر این پایگاه خبری – تحلیلی زکات علم را گسترش دهند تا جامعه و افکار عمومی آن همیشه روشن و پرفراز باشد.همگرایی و حرکت جمعی دوستان در این عرصه خطاها و لغزش ها را کاهش می دهد .
دکتر حیصمی با تاکید بهره جستن از تعالیم حیاتبخش قرآن در مسیر حرکت روشنگری گفت: امام صادق(ع) می فرماید (فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)‏ به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه های زیاد مانند پاره هایی از شب تار به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید.لذا قرآن کتاب و نور است و هر موقع فتنه هاو آشوب ها و نفاق جامعه را تاریک کرد باید به سمت قرآن و مفاهیم بلند آن حرکت کرد.که در واقع بهترین رسانه روشنگر است .پس قرآن می تواند اساس و بستر کار این رسانه تازه تولد یافته در عرصه فرهنگی کشور و استان باشد.
وی مسئولیت اداره رسانه را باتوجه به اهداف و رسالت مهم آن بسیار سنگین توصیف و اظهار کرد:کسی که رسانه راه اندازی می کند می تواند مسئولیت سنگین را بپذیرد و تاثیر فراوانی بر افکار عمومی جامعه خواهد گذاشت حال این تاثیر هم می تواند خوب باشد هم بد.

13

نگاه به وجدان و تعهد به مبانی اخلاقی در همه ابعاد کار رسانه یک ضرورت جدی است

دکتر حیصمی در ادامه رعایت برخی “پرهیزها” را در رویکر فعالیت های رسانه ای را ضروری دانست و گفت:نگاه به وجدان و تعهد به مبانی دینی و اخلاقی در همه ابعاد کار رسانه یک ضرورت جدی است ،زیرا وجدان تنها محکمه ای است که نیاز به قاضی ندارد.انصاف در انتشار ،بیان و انعکاس مطالب در راستای احقاق حقوق یا اعطای آنها فراموش نشود.
ایشان در ادامه به گسترش تعداد رسانه در دوره حاکمیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت:در این دوره شاهد شکوفایی و گسترش فضای رسانه ای هستیم که حتی شاید بیش از زمان همه دولت های بعد از انقلاب اسلامی باشد.تصمیم به راه اندازی این رسانه در دوران شکل گیری گفتمان اعتدال خود دلیل روشنی بر مدعاست.لذا انسانی زنده و روشنفکر است که زمان خودش را بخوبی درک نماید .
این استاد دانشگاه در ادامه برخی شاخص های مهم در روند موفقیت یک رسانه خوب را برشمرد و افزود:رسانه موفق با شاخص های مهم ذیل را بدرستی در روند فعالیت خود مورد توجه جدی قرار دهد:
۱-کلیدی ترین نقش و رسالت یک رسانه نقش هدایتی و نظارتی آن است .رسانه باید چشم بینا و زبان گویای مردم باشد.
۲-حرکت بر محور وجدان و داشتن رویکردی غیرجانبدرانه و غیر جناحی باشد
۳– رصد مهمترین مسائل جامعه :رسانه باید چالش های فرهنگی و اجتماعی جامعه را بخوبی ببیند و رصد کند.
۴-حرکت رسانه باید سازنده و بدور از احساسات ،هیجانات سیاسی و تخریب باشد. حرکت های تخریبی همیشه نتیجه معکوس داشته و پیامدهای منفی حاصل از تخریب به بانی آن برمی گردد
۵-رسانه باید به روند توسعه استان کمک و در این چارچوپ نقش اساسی داشته باشد حتی اگر در شرایطی که مدیران و مسئولان غیرمنصفی باشند.
۶-رسانه ها باید امانتدار مردم و مدیران جمهوری اسلامی باشند.اغلب ما یا خانواده شهید یا وابسته به شهدا هستیم این عزیزان در راه اعتلای نظام اسلامی و پاسداری از تمامیت ارضی جان گرانبهایشان را تقدیم کردند و جمهوری اسلامی را بعنوان امانتی به ما سپردند پس باید امانتدار شایسته ای برای مردم و نظام باشیم.
۷-رسانه باید حلقه وصل مردم و مدیران باشد .تا در سایه تقویت اعتماد متقابل و همچنین رعایت دو اصل گرانقدر «امر به معروف » و «نهی از منکر» شاهد شکل گیری توسعه متوازن و پایدار باشیم.
۸-توجه به حقوق همه قومیت های ایرانی براساس ظرفیت ها ،شایستگی ها و زون اجتماعی آنها و کمک به همزیستی و همگرایی آنها.
ایران بدون قومیت ها معنایی ندارد.اما حرکت تک قومی اندیشه فسادآور و منجر به شکست و نوعی گسست اجتماعی می شود.پس نباید بدنبال تمامیت خواهی قومی باشیم .اگر نگاهی گذار به تاریخ انبیاء الهی داشته باشیم بطور نمونه حضرت نوح (ع) ماموریت داشت تا موجودات را برمبنای زوج بودن قرار دهد .قومیت ها در کنار هم و مکمل یکدیگر می باشند.رسانه باید بتواند این زیبایی ها و امیدها را بخوبی در تولیدات خبری و فکری خود انعکاس دهد.

۹-رسانه نباید گسترش دهنده نفاق و ناامیدی باشد .آموزه های دینی همیشه ما را از این خصلت های ناپسند پرهیز داده اند.

۱۰-رسانه باید به تحولات فرهنگی استان کمک و دستاوردهای مثبت را ترویج دهد. دکتر عباس حیصمی سپس چهار مولفه را بعنوان سالم بودن یک رسانه پویا و زنده مطرح نمود و آنها را به ترتیب زیر برشمرد:

۱-تمسک عملی به قرآن و « بصیرت » گرفتن از آموزه های آن در فتنه ها و حوادث شبه اندود اجتماعی و سیاسی.

۲-عترت رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) چراغ راه ما هستند .پس باید از مشی و منش اجتماعی و سیاسی آنها الگو برداری کنیم.

۳-حرکت “رسانه ” باید همگام و مطابق قانون و هنجارهای اجتماعی باشد.بارها مقام معظم رهبری فرمودند که :قانون بد بهتر از نداشتن قانون است.پس «قانون» بهترین ابزار مصون ماندن از حوادث است.

۴-رعایت اخلاق و عدم مکاشفه از نهان و حریم خصوصی افراد.در کار رسانه ای نباید مکاشفه از احوال فردی و حریم خصوصی شهروندان عادی و غیر عادی صورت گیر.واقعا گاهی اوقات مطالعه برخی رسانه بنوعی گناه است.نقل شده است که :حضرت امام (ره) مطالعه کتاب آیات شیطانی استنکاف می کرد.هر حال ترویج فساد فکری بنوعی گناه قلمداد می شود.

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنان خود به مطالب بیان شده از سوی امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با نخبگان و فرهیختگان عرب اشاره کرد و اظهار داشت: تذکرات آقای شمخانی در نشست با نخبگان استان درحسینه شهدای شمخانی در رابطه با وجود چالش در استان بسیار مهم و بجا بود. پس باید از گام نهادن در راهی که شرایط را بدتر کند پرهیز کرد. گاهی اوقات بدلیل فشارهای روانی و اجتماعی در جامعه حفره های بوجود می آید.بعد از مدتی این حفره ها دچار رسوب گرفتگی می شود،آنگاه لکه های پر رنگی در بستر اجتماع نمود خواهند یافت .راه حل جلوگیری از ایجاد حفره های اجتماعی حرکت به سمت «اعتدال» و بها دادن به خرده فرهنگ ها و رعایت عدل و انصااف می باشد. در خوزستان حفره های فراوانی پدید آمده و به مرحله رسوب گرفتگی رسیده است.در فضای اعتدال باید بدنبال رسوب برداری باشیم.امروز تاکید می کنیم باید فضای اعتدال بشکل جدی در استان حاکم و با رعایت وزن اجتماعی و قومی ،تمامی قومیت ها به حقوق قانونی خود برسند.وجود اقوام برای کشور ما یک فرصت تاریخی است و بنا بفرمایش ریاست محترم جمهوری اقوام در کشور ما مانند گل های زیبایی هستند که هر کدام بوی خاص خود را دارند.این تنوع موجب بالندگی و سرزندگی کشور ما است. حیصمی افزود:از یاد نبریم که استان خوزستان از معدود استان هایی است که کلیه قریب به اتفاق ساکنان آن شیعه هستند و خانه هایشان حسینیه و تکیه مجالس حسینی است.فرزندان استان بدلیل ویژگی های خاص قدرت تکلم بزبان عربی را دارند.لذا آشنایی با افتخارات این قوم و ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت آنها می تواند در زمینه صدور زیبایی های مکتب اهل بیت (ع) به کشورهای منطقه نقش مهمی داشته باشد.در برهه ی کنونی می توان کنسولگری تمامی کشورهای خارجی منطقه را در خوزستان جای داد و مشکلی از مشکلات کشور را در تمامی ابعاد حل کرد.رییس جمهور روحانی بارها به کشورهای پیرامونی پیام داد که بدنبال رواج هراس در منطقه نخواهیم بود،پس خوزستان می تواند بعنوان دروازه ارتباط با کشورهای منطقه باشد.

اشاره به دستاوردهای سفر دکتر روحانی رییس جمهور به خوزستان

دکتر عباس حیصمی سپس گریزی هم به مناسبت روز و نتایج سفر «کاروان تدبیر و امید» در قالب مجموعه سفرهای استانی «پایش و پویش زد و پیرامون دستاوردهای سفر رییس جمهور گفت:سفر جناب آقای روحانی به خوزستان با سفرهای دولت های پیشین تفاوت های عمده ای داشت. انتخاب استان خوزستان بعنوان نخستین مقصد دولت تدبیر و امید می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از جمله آن تحمل رنج ها و فشار ناشی از ۸ سال جنگ تحمیلی و دیگر مشارکت گسترده و رای بالای شهرهای جنوبی استان به دکتر روحانی در حماسه ۲۴ خرداد می باشد.بنظر می رسد آقای روحانی احساس می کرد به جهت عملکرد دولت پیشین زاویه ای میان مردم استان و دولت ایجاد شده است لذا با بهره جستن از سیاست برد – برد و نگاه اعتدالی به استان خوزستان سفر نمود تا حرکت صلاحی را از این نقطه آغاز کند. استقبال مردمی از رییس جمهور و هیات همراه ایشان بسیار پر رنگ و واقعا خودجوش بود زیرا برای استقبال از دولت هیچونه سازماندهی خاصی صورت نگرفت و حتی مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاهها تعطیل نشد و براساس مشاهدات میدانی امتحانات دانش آموزان و دانشجویان در ساعات مقرر انجام گرفت .در ضمن حتی تردد خودرو ها در مسیر بلوار بهبهانی و در محدوده اطراف مصلی تا لحظه ورود رییس جمهور به مصلی عادی بود .مصوبات اعلام شده در این سفر نیز متفاوت از سفر دولت های قبلی بود بلکه بسیار کم حجم و متناسب با واقعیت ها و شرایط اجتماعی و اقتصادی استان بود.