نشست نقد و بررسی اثر ارزشمند “استاد خالد لویمی” جنب “سید خلف” و در نمایشگاه کتاب اهواز

آیین رونمایی از مجموعه داستان «جنب سید خلف» در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه دایمی بین المللی خوزستان با حضور نویسنده این مجموعه برگزار شد.خالد لویمی، نویسنده مجموعه داستان «جنب سید خلف» گفت: این مجموعه داستان گزارشی رئالیستی از زندگی اجتماعی مردم عرب خوزستان است و خواندن آن به کسانی که می خواهند […]

آیین رونمایی از مجموعه داستان «جنب سید خلف» در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در محل نمایشگاه دایمی بین المللی خوزستان با حضور نویسنده این مجموعه برگزار شد.خالد لویمی، نویسنده مجموعه داستان «جنب سید خلف» گفت: این مجموعه داستان گزارشی رئالیستی از زندگی اجتماعی مردم عرب خوزستان است و خواندن آن به کسانی که می خواهند مردم عرب را بهتر بشناسند توصیه می شود.وی با بیان این که این کتاب بخشی از جهان مردم عرب خوزستان را کالبد شکافی می کند بیان کرد: یکی از مشکلات حوزه فرهنگی ما نبود شناخت نسبت به مخاطب است و همین موجب به وجود آمدن سوء تفاهم هایی شده است.وی تصریح کرد: جهان فرهنگی و اجتماعی مردم عرب به شدت دچار تغییر، تحول و پیچیدگی شده است و مشکلی که وجود دارد نبود گفتمان فرهنگی است.

seyedkhalaf%205

لویمی گفت: هدف من از نوشتن این مجموعه داستان بازنمایی دنیای جدید فرهنگی و اجتماعی مردم عرب خوزستان است. این کتاب سه نسل پیر، میانسال و جوان را دربر می گیرد.این داستان نویس ادامه داد: عشق، تعلیم و تربیت، اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاهیم انسانی از مجموعه مقولات برجسته این مجموعه داستان است.او تاکید کرد: این کتاب یک کتاب آپارتمانی نیست و من شخصا در مجاورت سوژه ها قرار داشته ام.لویمی اظهار داشت: به اعتقاد من بهتر است داستان نویسان ما از قالب های پست مدرن در تولید محتوای ادبی صرف نظر کنند چراکه جامعه ما در مرحله عبور از سنت به مدرنیته قرار دارد و آن چه که برای ما مفید است رئالیسم و انعکاس واقعیت است.نویسنده «جنب سید خلف» ادامه داد: علاوه بر داستان در این کتاب چند قطعه نثر ادبی آمده است که ترجیح می دهم اسم شعر را بر آنها نگذارم.لویمی در ادامه داستانی را از این کتاب خواند.

سپس کاظم قریشی، داستان نویس، گفت: اهمیت داستان نویسی در جامعه ما بر کسی پوشیده نیست. در عصر حاضر که عصر سرعت و تکنولوژی است دیگر کسی حاضر به خواندن رمان های بلند نیست و داستان های کوتاه را انتخاب می کنند.وی بیان کرد: این مجموعه داستان شامل 12 داستان کوتاه و 13 نثر عربی است. داستانهای آن رئال و به زبان ساده هستند و درباره مسایل روزمره ای است که ما هر روز با آنها سروکار داریم. شخصیت های این مجموعه داستان کاملا ساده و بی آلایش هستند و زندگی معمولی دارند.

همچنین همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: این جلسات و گفت و گوها هرچند محدودند اما من احساس می کنم بسیار تاثیر گزار است.وی ابراز امیداوری کرد: این گونه برنامه ها فتح بابی باشد تا مردم با نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر آشنا شوند.قنواتی تاکید کرد: قطعا حضور نویسندگان معاصر ما نقش بسیار مهمی در ادبیات جنوب خواهند داشت زیرا ادبیات جنوب ادبیاتی است که بسیار به مردم نزدیک است و از جنس خود ما است.

seyedkhalaf%202 seyedkhalaf%203 seyedkhalaf%204 seyedkhalaf%205