کوثر» ی در اعماق زمین‌شناسی!

دکتر لفته منصوری : این روزها که تورم نقطه‌به‌نقطه‌ی ایران، مرز ۴۷ درصد را هم درنوردیده است. به قول حافظ:شراب تلخ می‌خواهم که مردافکن بود زورش / که تا یکدم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش و من در این هنگامه، قدح مطالعه‌ی کتاب «کنشگران مرزی» دکتر مقصود فراستخواه را سر می‌کشم. کتابی که […]

دکتر لفته منصوری : این روزها که تورم نقطه‌به‌نقطه‌ی ایران، مرز ۴۷ درصد را هم درنوردیده است. به قول حافظ:شراب تلخ می‌خواهم که مردافکن بود زورش / که تا یکدم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش

و من در این هنگامه، قدح مطالعه‌ی کتاب «کنشگران مرزی» دکتر مقصود فراستخواه را سر می‌کشم. کتابی که عمیقاً مرا [به] و [در] «مسئله‌ی ایران» به تعمق و بلکه تأمل نشانده و در عزیمت بیم و امید نگاه داشته است. این کتاب را چون خواندم، یادداشتی تقدیم دانش‌پژوهان و کنشگرانی که بین دیوان دولت و ایوان جامعه رفت‌وآمد دارند؛ خواهم نگاشت. این استادِ پژوهشگر و دغدغه‌مند «ایران» پس از دو دهه مطالعه‌ی خُرد در تاریخ ایران نظریه‌ی «کنش‌گران مرزی» را به‌عنوان یک نظریه‌ی بومی برای توسعه ایران از اعماق تاریخ صید کرده است. خدایا در ادامه همه‌ی دعاهای پیشینیان برای حفاظت و حراست از ایران؛ اضافه کنم: این کشور را از شرور «تورم» و «ناامیدی» در امان نگهدار!

و اما در روز میلاد حضرت معصومه (س) که به نام روز دختر نام‌گذاری شده است؛ و شاید روزی است که باید به سرنوشت دخترانمان که نقشه‌ی آینده‌ی مردان و زنان این مرزوبوم را می‌کَشند، لختی بیندیشیم و به تأمل فروبرویم که ما برای آن‌ها چه کرده‌ایم؟ و آن‌ها برای ما چه کرده‌اند؟! در این روز بود که دخترم کوثر و همکارش علیرضا لجمیری موفق شدند ترجمه‌ی کتاب: Plastic Mechanices of Geomaterial انتشار ۲۰۱۹ میلادی «مکانیک پلاستیک مصالح زمین‌شناسی» را زیر نظر استاد سخت‌گیر و دقیق و ظریف بینشان دکتر جواد احدیان به زیور طبع و نشر بیارایند و توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عموم محققان زمین‌شناسی عرضه بدارند؛ و ما که به تلاش‌های سخت و دقیق و نکته‌سنجی کوثر در ترجمه‌ی این اثر نگاه می‌کردیم در هنگام انتشار کتاب او و همکارش به شادی و سرور نشستیم و به درگاه خدا شکر گذاری نمودیم.

این کتاب نتیجه‌ی تلاش‌ها و زحمات طولانی‌مدت نویسندگان در تدریس و تحقیق درزمینه‌ی مکانیک پلاستیک مصالح زمین‌شناسی است. در این کتاب تلاش شده است تا چهار مفهوم اساسی پلاستیسیته مصالح زمین‌شناسی بحث و بررسی شود؛ که مفاهیم به ترتیب عبارت‌اند از: ویژگی‌های اساسی استاتیکی و دینامیکی، تئوری غیرخطی و پلاستیک کلاسیک، تئوری سطح تسلیم مصالح زمین‌شناسی – مدل سخت شونده، مدل جریان و معیار بارگذاری و بارداری، تئوری محاسبات برای بررسی تأثیر چرخش محورهای اصلی تنش و آنالیز محدود در ژئوتکنیک و جدیدترین پیشرفت‌ها در آنالیز محدود FEM، علاوه بر این، مدل ساختاری استاتیکی و دینامیکی معمول برای مصالح زمین‌شناسی به تفصیل شرح داده شده است.

*کاشکی هستی زبانی داشتی / تا ز هستان پرده‌ها برداشتی*