رمان تغریبه الغافر اثر زهران القاسمی و ترجمه معصومه تمیمی برنده جایزه بوکر شد

رمان “تغریبه القافر” نوشته زهران القاسمى که امسال توسط معصومه تمیمی ترجمه شد، برندهٔ جایزه بوکر عربی شد.جایزه بین‌المللی بوکر ادبیات داستانی عربی طی مراسمی در ابوظبی پایتخت امارات به رمان تغریبه القافر نوشته زهران القاسمی نویسنده عمانی اهدا شد. محمد العشرى، رمان‌نویس مراکشی و رئیس هیئت داوران، در مراسمی که روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت […]

رمان “تغریبه القافر” نوشته زهران القاسمى که امسال توسط معصومه تمیمی ترجمه شد، برندهٔ جایزه بوکر عربی شد.جایزه بین‌المللی بوکر ادبیات داستانی عربی طی مراسمی در ابوظبی پایتخت امارات به رمان تغریبه القافر نوشته زهران القاسمی نویسنده عمانی اهدا شد.
محمد العشرى، رمان‌نویس مراکشی و رئیس هیئت داوران، در مراسمی که روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت برای اعلام این جایزه برگزار شد، گفت که این رمان به موضوع جدیدی در داستان‌نویسی مدرن می پردازد که عبارت است از موضوع آب و رابطه آن با زیست طبیعی و زندگی انسان در مناطق صعب العبور».

اتفاقات این رمان در یکی از روستاهای کشور عمان می‌گذرد و داستان سالم بن عبدالله، یکی از ردیاب‌های آب را روایت می‌کند که روستاها برای جستجوی منابع آب زیرزمینی از او کمک می‌گیرند. وقایع رمان در دنیای “افلج‌ها” اتفاق می‌افتد، سیستم کانال‌کشی کشاورزی برای آبیاری باغ‌ها، که ارتباط تنگاتنگی با زندگی روستایی در عمان دارد و داستان‌ها و افسانه‌های آن دیار حول آن می‌چرخند. نویسنده سؤال مهمی را از خواننده می‌پرسد: اگر این ماده‌ای(آب) که به موجودات حیات می‌بخشد از طریق خشکسالی یا سیل، عامل مرگ آنها نیز باشد، چه؟ زندگی “قافر” از بدو تولدش با آب پیوند خورده است، مادرش بر اثر غرق شدن جان باخت و پدرش بر اثر فروریختن یکی از افلج‌های مسقف دفن شد. و قافر در نهایت در تونل یکی از همین کانال‌‌ها زندانی شده و برای زنده ماندن مقاومت می‌کند. “تغریبه القافر” رمانی است که اولین شغل نویسنده داستان، یعنی آبیاری و رفع تشنگی مردم را به وی باز می‌گرداند.