افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت.عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه “کنکور” به داوطلبان فشار زیادی وارد می‌کند، گفت: افزایش تاثیر سوابق تحصیلی نتایج خوبی خواهد داشت چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمی‌شود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران […]

افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت.عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه “کنکور” به داوطلبان فشار زیادی وارد می‌کند، گفت: افزایش تاثیر سوابق تحصیلی نتایج خوبی خواهد داشت چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمی‌شود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد کرد.

دکتر عباس احمدی در گفت‌وگویی اظهار کرد: تغییراتی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو مطرح شده، به طور کلی، اقدام خوبی است و من این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنم. اگر ارزیابی کنکور به سمت و سویی رود که داوطلبان فقط طی چند ساعت ارزیابی نشوند و تاثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در کل حرکت مثبتی است.

وی ادامه داد: طی این چند ده سال اخیر، روال کار اینگونه بوده که ارزیابی داوطلبانی که می‌خواستند از دبیرستان وارد دانشگاه شوند، با پاسخ به سؤالات دروس عمومی و اختصاصی در یک جلسه چند ساعته به نام ‌”کنکور” انجام شده است و با توجه به تراز کسب شده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب تعیین می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این شیوه ارزیابی به داوطلب فشار وارد می‌کند، افزود: ممکن است داوطلبی که حتی در دوران تحصیل خود عملکرد خوبی داشته، در جلسه آزمون، شرایط مساعدی نداشته باشد و آینده او تحت‌الشعاع قرار بگیرد. البته وجود استرس در برخی داوطلبان نیز سبب می‌شود که نتیجه مطلوبی کسب نکنند.

وی با اشاره به تغییراتی که قرار است در کنکور اعمال شود، گفت: اینکه بخشی از نتیجه آزمون بر اساس سوابق عملکردی داوطلب در دوران تحصیل او ( مثلا یازدهم و دوازدهم) باشد، خیلی خوب است. چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمی‌شود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد کرد و این امر در داوطلب یک اطمینان خاطر ایجاد می‌کند.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه بنا به مصوبه شورا تنها دروس تخصصی در روز کنکور ارزیابی می‌شود، خاطر نشان کرد: شاید از دور اینگونه به نظر برسد که برگزاری کنکور تنها با پاسخگویی به سوالات تخصصی، عادلانه نیست و موجب استرس داوطلب می‌شود،اما وقتی خودمان را جای دانش‌آموزان قرار دهیم، میبینیم که به جای اینکه در جلسه آزمون چندین درس اعم از عمومی و تخصصی را پاسخ دهد، برای جلسه کنکور فقط روی دروس تخصصی تمرکز و تلاش می‌کند و در دوران دبیرستان دروس عمومی خود را به خوبی خوانده تا بتواند ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی را کسب کند. بدین ترتیب، عملا دانشجو برای کنکور روی دروس تخصصی مورد نظر خود تلاش می‌کند تا بتواند بر اساس آن رشته مورد علاقه خود را کسب کند. به عنوان مثال در یک دانشگاه صنعتی مانند دانشگاه امیرکبیر، دروس تخصصی اهمیت زیادی برای ما دارد و می‌خواهیم که ورودی دانشگاه در دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی مهارت بالایی داشته باشد.

وی در این رابطه ادامه داد: این امر در هدایت داوطلبان به سمت رشته‌های مناسب آنها نیز کمک کننده است و کیفیت پذیرش را بهتر می‌کند. اینگونه عدالت در پذیرش دانشجویان رعایت می‌شود.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در نظام ارزیابی داوطلبین ورود به دانشگاه‌ها در دنیا، به طور کلی دو رویکرد متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد، عنوان کرد: در رویکرد متمرکز کنکور برگزار می‌شود که در برخی از کشورهای دنیا هم وجود دارد. در مدل غیر متمرکز نیز هر دانشگاه خودش داوطلبین را برای پذیرش ارزیابی می‌کند. در کشور ما نیز در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰، روش غیر متمرکز وجود داشت و فردی که قصد تحصیل در دانشگاه را داشت، باید در امتحانات ورودی هر دانشگاه شرکت می‌کرد. برخی از کشورها مانند آمریکا و کانادا نیز این روش غیرمتمرکز را دنبال می‌کنند.

دکتر احمدی ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده که با افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در پذیرش، دانشگاه‌ها می‌توانند معدل را انتخاب کنند.یعنی هر دانشگاه می‌تواند برای پذیرش دانشجو یک حداقل معدل در نظر بگیرد. مثلا شاید یک دانشگاه معدل بالای ۱۹ را برای پذیرش دانشجو تعیین کند. این امر ممکن است سبب پذیرش دانشجویانی شود که در جلسه آزمون نتیجه خوبی در دروس تخصصی کسب نکرده‌اند ولی معدل بالای ۱۹ دارند. پس ممکن است این اشکال برای دانشگاه‌هایی که در پذیرش سختگیرتر هستند، به وجود بیاید. دانشگاهی که معدل بالایی را برای پذیرش در نظر میگیرد، وزن بیشتری را به سوابق تحصیلی می‌دهد و داوطلبانی که معدل بالای ۱۷ هستند، شانس پذیرش بیشتری دارند به این طریق، پذیرش عادلانه‌تر خواهد بود و دانشجویانی پذیرش می‌شوند که در دوران تحصیل خود در دبیرستان به خوبی درس خوانده‌اند.