جشن منتقدان سینما

با برپایی بزرگداشت برای کیانوش عیاری و آرزوی سلامتی برای «پرتو مهتدی»، برگزیدگان جشن هفتم منتقدان سینما معرفی شدند.به گزارش خبرنگار سینمایی عصرما ،در این مراسم سه ساعته که شب گذشته (چهارشنبه ۲۵ دی ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد،‌ برگزیدگان سومین جشنواره مطبوعات سینمایی و منتخبان منتقدان در جشنواره فیلم فجر معرفی و جوایز […]

با برپایی بزرگداشت برای کیانوش عیاری و آرزوی سلامتی برای «پرتو مهتدی»، برگزیدگان جشن هفتم منتقدان سینما معرفی شدند.به گزارش خبرنگار سینمایی عصرما ،در این مراسم سه ساعته که شب گذشته (چهارشنبه ۲۵ دی ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد،‌ برگزیدگان سومین جشنواره مطبوعات سینمایی و منتخبان منتقدان در جشنواره فیلم فجر معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

برای بزرگداشت کیانوش عیاری‌، سینماگرانی چون مهدی هاشمی‌، هوشنگ گلمکانی و محمدعلی سجادی به اظهارنظر درباره این کارگردان سینما پرداختند.مهدی هاشمی با بیان اینکه باید درباره عیاری کتاب‌ها نوشته شود گفت: او امپراطور سریال دکتر قریب بود. من معتقدم روزگار قریب یک تالیف کامل است و به ندرت اتفاق می‌افتد سریال یک تالیف باشد و من یک نی توخالی در آنجا بودم.

هوشنگ گلمکانی هم عیاری را از کارگردان‌هایی خواند که در کارهایش دیده نمی‌شود و اظهار کرد: او فیلم‌هایی می‌سازد که به نظر می‌رسد کارگردان ندارد و در کار غایب است‌ و این سخت‌تر از کارگردانی است که در قاب دیده می‌شود. عیاری کارگردانی است که انگار نیست‌ و برای همین فیلم‌هایش دوست داشتنی است.

محمدعلی سجادی هم با بیان اینکه عیاری بیش از چهار دهه عمرش را در سینمای آزاد سپری کرده است‌، خاطر نشان کرد: او فیلمساز تجربی بوده و در فضایی که همه دچار فرم‌زدگی بوده‌اند، او خودش را به خوبی نشان داده است که فیلم‌هایش این را نشان می‌دهد.

کیانوش عیاری پس از دریافت لوح سپاس و تندیس جشنواره اظهار کرد: نگاه گلمکانی که عنوان کرد دوست ندارم دیده شوم، نهایت آرزوی من است و ای کاش هم اینجا نبودم و چه بهتر کسی که کار می‌کند، هنرش محو شود.وی سپس به ذکر خاطره‌ای از زمان ساخت مجموعه «دکتر قریب» پرداخت.

برای بزرگداشت پرتو مهتدی‌، کامران ملکی که اجرای مراسم را برعهده داشت از کیانوش عیاری خواست تا بر روی سن حضور داشته باشد و گفت: متاسفانه شب گذشته مطلع شدیم پرتو مهتدی در بیمارستان بستری شده و حال مساعدی ندارد. از کیانوش عیاری هم خواستم با حضورش در کنار عکس مهتدی این قاب را ماندگار کند.وی با بیان اینکه فرصت زیادی برای دیدن مهتدی نداریم از حاضران خواست به عیادت او بروند.

در ادامه علی افتخاری – از شاگردان این مترجم سینمایی – به ذکر نکاتی درباره او پرداخت.

در ادامه مراسم، «طهماسب صلح‌جو» که برای اهدای بخشی از جوایز برگزیدگان جشنواره مطبوعات سینمایی به روی سن آمده بود خطاب به حاضران گفت: پوزش می‌خواهم که نمی‌توانیم مثل جشنواره‌های دیگر از شما پذیرایی کنیم. سفره ما از بسیاری از چیزهایی که در جشنواره‌های دیگر می‌دهند خالی است؛ اما پر از عشق است.

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اظهار کرد: همین پرتو مهتدی با عشق سینما زندگی کرد، اما از سینما هیچ‌چیز عایدش نشد و امثال آن کم نیستند. پس باید بگویم به ضیافت عشق خوش آمدید.

بخش دیگر این مراسم به بزرگداشت حسین گیتی، از نویسندگان پیشکسوت سینمایی اختصاص داشت که توسط جهان‌بخش نورایی و علی علایی انجام شد.

نورایی با بیان اینکه سینما را با کارگردان، بازیگر‌ و تماشاگر می‌شناسیم گفت: کسانی هستند که دیده نمی‌شوند و تعصب خاصی به سینما دارند، مانند گیتی که به امثال او احتیاج داریم تا هر موقع از سینما دلسرد شدیم، ایشان ما را دلگرم کنند.

گیتی هم پس از دریافت لوح سپاس اظهار کرد: در طول ۳۱ سال کار مدون به عنوان دبیر و مدیر مدرسه، جایزه‌های زیادی گرفته‌ام؛ اما این جایزه ارزشمند‌ترین جایزه‌ای است که تا به حال گرفته‌ام و از هنگامی که شنیده‌ام چنین اتفاقی می‌افتد، انگار خواب طلایی به زیبایی سینما می‌بینم.

پیش از معرفی برگزیدگان انجمن در جشنواره فیلم فجر، «علی علایی» دبیر این دوره جشن انجمن منتقدان با قرائت متنی به ارائه گزارشی از روند انتخاب‌ها پرداخت و اظهار کرد: جا دارد از رئیس سازمان سینمایی برای اختصاص بودجه جشن و همچنین رئیس موسسه تصویر شهر برای اختصاص تالار ایوان شمس و تامین بخشی از جوایز نقدی قدردانی کنیم.

وی به روال جشن‌های گذشته که نامی از یکی از آثار سینمایی متناسب با شرایط برای جشن انتخاب می‌کرد، این جشن را «دلشدگان» نامید.

برگزیدگان این جشن پس از دریافت جوایزشان سخنانی را مطرح کردند.محمود کلاری که جایزه فیلمبرداری را برای «استرداد» دریافت کرد، آن را بسیار مهم خواند و گفت: مهم‌تر آنکه این جایزه توسط جعفریان و زرین‌دست اهدا شد. اما فکر می‌کنم جایزه حق فیلمبردار «آسمان زرد کم عمق» است که کارش فوق‌العاده بود.

ترانه علیدوستی که به جای حسین علیزاده جایزه موسیقی متن فیلم «آسمان زرد کم عمق» را دریافت کرد،‌ گفت: اینکه به جای ایشان آمدم افتخار بزرگتری است از اینکه خودم جایزه می‌گرفتم.

پگاه آهنگرانی هم که جایزه بازیگر مکمل زن را دریافت کرد، آن را جایزه جذابی دانست و از عوامل «دربند» قدردانی کرد.

بابک حمیدیان، دیگر بازیگر برگزیده مکمل با بیان اینکه جایزه اهل قلم را روی چشمانم می‌گذارم‌، گفت: به خصوص آنکه آن را از دست اولین کارگردانم محمد مهدی عسگرپور در فیلم «قدمگاه» و آخرین کارگردانم کیومرث پوراحمد در فیلم «پنجاه قدم آخر» دریافت کردم.

وی با بیان اینکه می‌داند برای بازی در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» شجاعت کرده، اظهار کرد: از اینکه از دست خواص سینما جایزه می‌گیرم ممنون هستم.

کیومرث پوراحمد که برای اهدای این جایزه به روی سن آمده بود، با انتقاد از طولانی شدن مراسم و تعارف‌های مطرح شده اظهار کرد: از این همه تعارف خسته شدیم و اگر خوبی‌ها را از سخنان کم می‌کردیم ۴۵ دقیقه تایم مراسم کوتاه‌تر می‌شد.وی خلاقیت حمیدیان را به خلاقیت مرحوم خسرو شکیبایی در «اتوبوس شب» تشبیه کرد.

برای بزرگداشت ایرج کریمی‌، منتقدانی چون یاشار نورایی‌، سعید عقیقی‌ و طهماسب صلح‌جو درباره او به اظهار نظر پرداختند.

صلح‌جو با بیان اینکه ایرج فقط یک منتقد نیست‌، اظهار کرد: او خیلی پیش از فیلمسازانی که امروز کار می‌کنند، فیلمسازی را شروع کرده و نقد نوشته است و یکی از عاشقان سینما محسوب می‌شود.

وی افزود: او چهل سال پیش مدرک مهندسی‌اش را گرفت، اما به عشق سینما حتی یک روز هم دنبال آن کار نرفت و تاکنون عاشقانه فیلم دیده و فیلم ساخته است.

ایرج کریمی هم با بیان اینکه این جایزه برایش ارزش زیادی دارد، خطاب به علیرضا رضاداد که در مراسم حاضر بود‌، گفت: من زمان ساخت «چند تار مو» را فراموش نمی‌کنم که بدون حمایت ایشان تبدیل به نگاتیو نمی‌شد.

در بخشی از مراسم کامران ملکی هم خطاب به دبیر جشنواره فیلم فجر که برای اهدای جایزه به روی سن آمده بود گفت: انجمن منتقدان انتظار دارند به جای اینکه جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها به یک مجری تلویزیون سپرده شود، به یک منتقد از انجمن سپرده شود و امیدواریم امسال هم یک منتقد در جمع داوران که از زمان دبیری خود شما باب شده است حضور داشته باشد.

آخرین بزرگداشت این جشن به پرویز نوری اختصاص داشت که مسعود کیمیایی و جواد طوسی درباره او به اظهار نظر پرداختند.

مسعود کیمیایی با بیان اینکه نوری در ۲۱ سالگی به وسیله پرویز دوایی، سردبیر مجله ستاره سینما شد اظهار کرد: او ۱۵ سالش بود که برای سینما می‌نوشت. پرویز در دوره‌ای سینمایی نویسی کرد که هنوز سیاه‌نویسی و چرک نویسی وارد حوزه نقد نشده بود و پاکیزه نوشت.

وی افزود: او چندین مجله سینمایی را سردبیری کرد و نقدهای خوبی درباره جان فورد دارد و معتقدم او از بزرگان نقد سینما است.

پرویز نوری هم چهارشنبه را روز خوشبختی خواند و گفت: به قول سید فیلم «گوزن‌ها» که “نمردیم و گوله خوردیم”، ما هم نمردیم و انجمن یک بزرگداشت برای ما گرفت.

وی که تندیسش را از همسرش دریافت کرده بود‌، از او و دوستان انجمن منتقدان قدردانی کرد.

«نازنین بیاتی»، بازیگر فیلم «دربند» به عنوان بازیگر برگزیده زن جایزه‌اش را مدیون شهبازی و گروه این فیلم عنوان کرد.

فرشته طائرپور هم که برای اهدای این جایزه به روی سن آمده بود‌، ضمن گرامیداشت یاد مسعود بهنام که نامش در کلیپ پخش شده جا افتاده بود‌، گفت: هم‌زمان جشنی با همین اهمیت در صدا و سیما در حال برگزاری است و همزمانی این اتفاق نشانگر یک فاصله است که در کارهای هنری شاهد آن هستیم و امیدواریم در دوره جدید سایه تدبیر نشانه‌هایش جوانه زدند و شاهد اینگونه تداخل‌ها نباشیم.

وی تاکید کرد: هیچ جمعی به اندازه منتقدان سینمایی نمی‌توانند موثر باشند و امیدوارم در راه برداشتن فاصله‌ها قلم بزنند.

شهاب حسینی که برای «حوض نقاشی» دیپلم افتخار بازیگری دریافت کرد اظهار کرد: هرچه انجام می‌دهیم و هرچقدر هم خوب باشد چیزی افزون بر وظیفه‌مان در مقابل اجتماع‌مان نیست.

رضا عطاران، برگزیده بخش بازیگری با اظهار خوشحالی از دریافت این جایزه گفت: حتی اگر حقم هم نبوده و به زور و لابی باشد، اما چون از دست منتقدین می‌گیرم خوشحالم. ضمن اینکه در این دوره می‌گیرم؛ چرا که در دوره قبلی اوضاع سینما “شمق در عقرب” بود.

کامبوزیا پرتویی که برای اهدای جایزه فیلمنامه به روی سن آمده بود‌، از علیرضا رضاداد درخواست کرد فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

در بخش پایانی اهدای جوایز پرویز شهبازی پس از دریافت جایزه کارگردانی با بیان اینکه «دربند» برای وی به عنوان کار پنجمش اتفاق مبارکی بوده،‌ گفت: این فیلم من را با مردم پیوند زد، چرا که فیلم‌های قبلی من کمتر بین مردم دیده می‌شد و با «دربند» مقداری خودم را به مردم نزدیک کردم.

وی افزود: مقداری از این موضوع به نقد منتقدان برمی‌گردد و معتقدم نقد منتقدان کمتر به دست مشتری می‌رسد و بیشتر خود فیلمسازان آن را می‌خوانند.

احمد طالبی‌نژاد که برای اهدای این جایزه بر روی سن حضور داشت با اشاره به صحبت‌های کیمیایی که اعلام کرده بود بهتر است فیلم را فیلمسازان بسازند‌، اظهار کرد: ما منتقدان ریتم را نمی‌شناسیم، مانند همین برنامه که می‌توانست ریتم بهتری داشته باشد و می‌خواهیم همه‌چیز را با هم بگذاریم و باید برای سال بعد باید فکری کرد.

ملکی توضیح داد: ما دو جشن را با هم برگزار کردیم و حتما سال بعد زمان مراسم کوتاه‌تر خواهد بود.

امیر سمواتی آخرین برگزیده‌ای بود که به روی سن آمد و پس از دریافت تندیس بهترین فیلم این جایزه را حاصل دوستی خود با پرویز شهبازی عنوان کرد و گفت: از انجمن منتقدان که ما را دیدند، قدردانی می‌کنم.

* این مراسم قبل از ساعت ۱۸ آغاز شد و تا بعد از ساعت ۲۱ ادامه داشت.

* حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ساعاتی از مراسم در جشن حضور داشت.

* در ساعات پایانی این جشن علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر به همراه احد میکائیل‌زاده، دستیار خود و جلیل اکبری صحت – مدیر روابط عمومی جشنواره – مهمان مراسم شدند.

* فرامرز قریبیان، خسرو امیرصادقی‌، مسعود فروتن‌، عزیزالله حمیدنژاد‌، مهناز افشار‌، تورج اصلانی‌، فرهاد اصلانی‌، جعفر صانعی مقدم‌، فریدون صدیقی‌، داریوش فرهنگ‌، حسن فتحی‌، محمدعلی حسین‌نژاد‌، فرهاد توحیدی‌، عبدالله اسکندری‌، مجید برزگر‌، رخشان بنی‌اعتماد‌، محمد بزرگ‌نیا‌، مسعود مهرابی‌، محمد آفریده‌، علی‌اکبر قاضی نظام‌، مازیار میری‌، فرزاد موتمن، آنا نعمتی‌، سروش صحت، قاسم قلی‌پور‌، شهاب‌الدین عادل‌، مهدی نادری‌، هومن بهمنش‌، فرشید ابراهیمیان‌، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد،‌ عبدالله اسفندیاری‌، منوچهر محمدی‌ و امیرحسین شریفی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

* در ابتدای اهدای جوایز سومین جشنواره مطبوعات سینمایی، سحر عصرآزاد دبیر این بخش توضیحاتی ارائه کرد.