قلم های “دیگرخواه” نمی میرند….

محمد چوپان :قلم ، نماد هویت انسان است. انسانی که وجودش در میان مخلوقات الهی به گوهرِ اندیشه و زینت تفکر آراسته شده است. قلم گاهی ایجابی می نویسد که این همان تاکید و توصیه ی به “معروف” هاست. و گاه ، رسالتی سلبی دارد که این نیز نهی و منع جامعه از ارتکاب به […]

محمد چوپان :قلم ، نماد هویت انسان است. انسانی که وجودش در میان مخلوقات الهی به گوهرِ اندیشه و زینت تفکر آراسته شده است. قلم گاهی ایجابی می نویسد که این همان تاکید و توصیه ی به “معروف” هاست. و گاه ، رسالتی سلبی دارد که این نیز نهی و منع جامعه از ارتکاب به “منکرها” و زشتی هاست.

بجز این دو نقش ، گاهی نیز از گفتارها و کردارها ، انتقاد روشنگرانه و عالمانه میکند. در چنین مواقعی نیز قلم به ایفای نقشی نظارتی می پردازد. اینگونه شیوه ی نظارت را از هر جامعه ای بگیرند بدون تردید انحطاط ، زشتی و سرنوشتی شوم دامان آن اجتماع را خواهد گرفت و لذا جهانِ حاضر به این باور رسیده است که مطبوعات را رکن چهارم دمکراسی میداند ، و همگان آگاهند که مطبوعات ،تجسم نقش قلم و قلم نیز تبلور اراده ی مردم است .‌ قلم حاصل اشک و لبخند و خواسته یجامعه است.

تا قلم ها نتوانند ابراز عقیده کنند ، آزادانه بنویسند ، نقد کنند و در پیشبرد منافع ملی نقشی موثر ایفا کنند به یقین این مستبدان و اربابان زورگو هستند که زمام امور بشر را در چنگال خویش میگیرند. آنچه از ستمِ این حاکمانِ جبار ، بدتر است ، نقش قلم های مزدوری است که به توجیه ستم آنان و رویه ناپسند شان کمر ِ همت بسته اند.

قلم همانند چاقوست ! و کاربردی دو گانه دارد.‌ یا در جهت منافعِ به ناحق و زیاده خواهانه ی صاحبش به توجیه باطل می پردازد و یا در جهت فرمان الهی به حقانیت حق ، اهتمام خواهد داشت . فقط این قلم است که حرمت دارد و “توتم” امثال دکتر علی شریعتی است.

آنانکه قلم در دست دارند و در جهت صحیح آنرا به کار میگیرند باغبان های بوستان اندیشه بشریت اند. همانها که عطر تفکر و خرد ورزی را در فضای زندگی ما پراکنده می سازند.این قلم ها هرگز نمی میرند ، زیرا که دیگرخواه ،پای بند به اخلاق و ادب و در عین حال ،بی پروا و جسورند.دانایان امید دارند که بزودی روزی فرا رسد تا مسلسل ها به قلم مبدل شوند. این مهم تحقق نخواهد یافت مگر آنکه بشر شوق به دانایی و آزادی را با رغبت هرچه تمام تر در سراپای وجود خویش بپروراند.

روز قلم را به قلم به دستان حق محوری که تنها از خدای شان پروا دارند ، به اساتید ، نویسندگان ، دانشمندان و خبرنگارانی که از میدان مینِ “خود” عبور کرده و به دشت ِ وسیع دیگرخواهی” رسیده اند ، صمیمانه تبریک میگویم. قلم تان همواره پای بند به اخلاق و انصاف و مشغول دفاع از حقوق عامه باد.

***استفاده از متن با ذکر نام نویسنده برای افراد و رسانه ها بلا مانع است.