عراقچی : هیچ سند بین المللی جامع برای جرائم سایبری وجود ندارد

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، مقابله با تهدیدها و حملات و تروریسم سایبری را از ضرورت های دیپلماسی کنونی برشمرد و گفت که وزارت امور خارجه با درک اهمیت این موضوع؛ کارگروهی تخصصی در معاونت حقوقی و بین الملل وزارتخانه تشکیل داده است.معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در ‘اجلاس […]

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، مقابله با تهدیدها و حملات و تروریسم سایبری را از ضرورت های دیپلماسی کنونی برشمرد و گفت که وزارت امور خارجه با درک اهمیت این موضوع؛ کارگروهی تخصصی در معاونت حقوقی و بین الملل وزارتخانه تشکیل داده است.معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در ‘اجلاس تهران در خصوص پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری’ گفت: پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری مستلزم توجه جدی به تحولات فناوری های سایبری است. به همین منظور کارگروهی تخصصی در معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: متاسفانه هیچ سند بین الملل جامعی برای مقابله با جرائم سایبری وجود ندارد و کنوانسیون اروپایی جرائم سایبری تامین کننده نیازهای بسیاری ازکشورها نیست.عراقچی افزود: در جهان امروز، فضای سایبری یک بخش مهم از زندگی بشر تبدیل شده است. هر کس می‌تواند در کوتاهترین زمان به فضای مجازی دسترسی یابد.وی با بیان اینکه برخلاف گذشته که مرزها وجود داشت، در حال حاضر فضای مجازی بدون مرز در دسترسی همگان است، اظهار داشت: فناوری‌های رایانه‌ای در کنار مزایای بی شمار، چالش‌هایی نیز دارد، اما نمی‌توان به علت چالش‌ها و تهدیدها، صورت مسئله را پاک کرد.

معاون وزیر خارجه افزود: در مقابل تهدیدها و حملات و تروریسم سایبری بیش از پاسخ با پرسش‌هایی مواجهیم، اینکه حملات سایبری دولتی را چگونه می‌توان پیگیری کرد و اینکه خسارات وارده از این بابت بر عهده چه کسی است.عراقچی ادامه داد: در شرایطی که تعریف دقیقی از این پدیده‌ها نداریم، از طریق مشارکت کلیه دولتها و در نظر گرفتن تمامی مطالب و دیدگاه‌ها، راهگشای این مسیر خواهند بود.معاون حقوقی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جرایم سایبری به علت ماهیت خود مرزهای مختلفی را درنوردیده و شاهد ظهور جرایم جدیدی هستیم که تا چند سال پیش وجود نداشتند و متاسفانه هیچ سند جامع بین‌المللی درباره جرایم سایبری و به روز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با جرایم سایبری در پیش گرفته است، اظهار داشت: تصویب قانون جرایم رایانه‌ای و تشکیل پلیس فضای مجازی و تشکیل مرکز ملی فضای مجازی از آن جمله‌اند. وزارت امور خارجه با درک اهمیت این موضوع، ضمن پایش تحولات مرتبط، در نشست‌های تخصصی سازمان ملل مشارکت کرده است.معاون وزیر خارجه ادامه داد: به همین منظور کارگروهی تخصصی در معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شکل گرفته است. نشست حاضر یک نشست ملی است و امیدوارم زمینه ساز تشکیل نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شود.
خبر در حال تکمیل است