پاسخی به یک ادعا!

دکتر امیر دانیایی : گزارشی در عصر کارون دیدم؛ متحیر، میانۀ زمین و آسمان، به یاد خطبۀ شریفۀ ۱۴۱ نهج البلاغه افتادم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این خطبۀ اعجازگونه، راه تفکیک میان حق و باطل را عدم اعتماد به شنیده ها و تلاش برای کشف حقیقت معرفی می نمایند:” اَلباطِلُ اَن تَقولَ سَمِعتُ […]

دکتر امیر دانیایی : گزارشی در عصر کارون دیدم؛ متحیر، میانۀ زمین و آسمان، به یاد خطبۀ شریفۀ ۱۴۱ نهج البلاغه افتادم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این خطبۀ اعجازگونه، راه تفکیک میان حق و باطل را عدم اعتماد به شنیده ها و تلاش برای کشف حقیقت معرفی می نمایند:” اَلباطِلُ اَن تَقولَ سَمِعتُ و الحَقُّ اَن تَقولَ راَیتُ”(خطبه ۱۴۱)باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم.

یکی از مواردی که زمینه ساز بروز شایعات پیرامون حق و پیروان آن در جامعه می شود و فرصت را برای جولان باطل در فضاهای غبارآلود فراهم می کند، وجود روحیۀ پذیرش کورکورانۀ شنیده ها و عدم تحقیق پیرامون صحت و سقم آنها در میان اکثریت جامعه است.در این مقاله بیش و پیش از آنکه بخواهم از حیثیت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دفاع کنم؛ بر آنم که روی سخن به نویسندۀ آن و مردم شریفم گردانیده، بدون ذره ای هوا و غرض و بدون هیچ جانبداری صنفی با استناد به حقایقی روشن و مبرهن که به راحتی توسط دوربین و خبرنگار همان رسانه است؛ اشتباهات فاحش و اطلاع رسانی مغرضانه به نویسندۀ مقاله را گوشزد نمایم.

۱- نویسنده، بیان نموده است که افتتاح آزمایشگاه شماره ۲ کرونا در بیمارستان شفا صوری بوده و “این آزمایشگاه را حتی بدون حتی اضافه کردن یک دستگاه بعنوان آزمایشگاه جدید و تازه تأسیس معرفی نمودند”.پاسخ روشن من به نویسندۀ محترم مقاله -که با به کاربردن دو کلمۀ “حتی” در یک جمله خواسته تأکید خود را بر این کشف مهم نشان بدهد- این است که:چگونه ممکن است یک آزمایشگاه صوری در بازۀ زمانی بسیار کوتاه یکماهه بیش از ده هزار نمونه را با روش Real Time PCR بررسی و اعلام نتیجه نماید؟! تمامی مستندات عملکرد یکماهۀ اخیر موجود بوده و به تمامی مراجع قانونی و ذیصلاح به صورت لحظه ای گزارش می شوند. اگر ایشان حتی یک بار به خود زحمت می داد به جای پذیرش بدون بررسی جعلیات، و با قبول خطر “بازدید” از این آزمایشگاه، به قلم و دوربین خود حقایق را به تصویر می کشید؛ قطعاً ما امروز شاهد چنین شایعه افکنی، خودزنی جنون آمیز و جفاکاری در حق مردم شریف خوزستان و متخصصان و کارکنان ازجان گذشته و پرتلاش این آزمایشگاه نبودیم.

در مورد این ادعا که هیچگونه تجهیزاتی به این آزمایشگاه انتقال نیافته است؛ به ضرس قاطع می گویم که “هیچگونه تجهیزاتی از آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان شفا در آزمایشگاه فعلی مورد استفاده قرار نگرفته است”؛ زیرا اولاً آزمایشگاه ژنتیک از حدود دو سال قبل به حالت نیمه تعطیل و محتضر درآمده و بسیاری از تجهیزات مهم آن خراب بودند و ثانیاً سایر تجهیزات سالم آن به دلیل ناهمخوانی تکنیکی با آزمایشگاه تشخیصی کرونا کاربردی نداشته و پس از طی مراحل قانونی به امین اموال بیمارستان شفا تحویل داده شده اند.

نکتۀ حائز اهمیت دیگر آن است که دستگاه Real Time PCR موجود در آزمایشگاه ژنتیک، از نوع Step One Plus است که توانایی خوانش مهمترین ژن ویروس کرونا (ژن ORF1B) را ندارد و بنابراین قابل استفاده نیست. پرسش من این است که همان آزمایشگاه نیمه تعطیل نیز که از همان وقت به طبقۀ همکف محل سابق خود انتقال یافته و به هیچ وجه تعطیل نشده است؛ چرا از Real Time PCR خود استفاده نمی کند؟!!! این دستگاه هم اکنون در آزمایشگاه شماره ۲ کرونا نگهداری می شود. چنانچه محققان برجسته ای که این داده های غلط را در اختیار نویسندۀ مقاله قرار داده اند کوچکترین اطلاعی از اهمیت و کاربرد این دستگاه تشخیصی داشتند می دانستند که آزمایشگاه ژنتیک بدون دستگاه Real Time PCR یعنی یک انسان بدون مغز!!!

کلیۀ تجهیزات این آزمایشگاه، با توجه به فوریت امر و طولانی بودن فرایند خرید به طور کامل توسط دانشکدۀ پزشکی و معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی دانشگاه تأمین شده اند. دستگاههای کلیدی این آزمایشگاه عبارتند از دو دستگاه Real Time PCR بسیار پیشرفته –که توانایی تشخیص بسیار دقیق ویروس کرونا را با قابلیت شناسایی چندژنی multiplex دارند-، سه هود آزمایشگاهی لامینار کلاس دو –مناسب برای کار با عوامل عفونی و ویروسی- پنج دستگاه فریزر -۸۰ درجه با ظرفیت بالا، دو دستگاه سانتریفیوژ یخچال دار، سه دستگاه میکروسانتریفیوژ، چندین سری سمپلر آزمایشگاهی قابل اتوکلاو و بسیاری اقلام دیگر.
متأسفانه بسیاری از تجهیزات آزمایشگاه ژنتیک به مرور زمان از کار افتاده بودند و در اثر غفلت مدیران و مسئولان امر که این خود قابل بررسی است؛ تعمیر و یا جایگزین نشده بودند. یک مثال سادۀ آن خرابی چهار دستگاه یخچال معمولی آزمایشگاه ژنتیک است!!! اگر این آزمایشگاه که براساس اطلاعات دقیق بنده بیش از انگشتان یک دست در هفته نمونه نمی پذیرفته است؛ مشغول به فعالیت بوده است، آیا پذیرفتنی است که حتی یخچالهای ساده آن که برای نگهداری نمونه ها و بسیاری از مواد آزمایشگاهی مورد نیاز مبرم هستند؛ خراب بوده و کسی به فکر تعمیر آنها نیفتاده باشد؟!! چرا در اینچنین آزمایشگاه مهم و عام المنفعه ای فریزر منهای ۸۰ درجه وجود نداشت؟!! مگر به منظور نگهداری از نمونه های بیماران برای مدت طولانی راهی به جز فریز کردن آنها در دمای منفی ۸۰ درجه وجود دارد؟!

کسی که این اطلاعات مغرضانه و از بن غلط را در اختیار نویسندۀ مقالۀ عصر خوزستان نهاده است؛ حتی تفاوت بسیار پیش پا افتادۀ تکنیکهای PCR و Real Time PCR را نمی دانسته و به گونه ای بچگانه و بهتر بگویم “ابلهانه” مدعی شده است که “PCR” فقط در آزمایشگاه بیمارستان رازی انجام می شود. لازم است به ذکر است که اولاً هم اکنون PCR در بسیاری از مراکز تشخیصی، آموزشی و درمانی دانشگاه در حال انجام بوده، نویسندۀ محترم می تواند برای تنویر افکار عمومی از همۀ این مراکز بازدید نموده، گزارش مبسوطی را به استحضار مردم نجیب خوزستان برساند. ثانیاً امروزه هیچ مرکز تشخیصی معتبری از تکنیک PCR برای تشخیص ویروس کرونا استفاده نمی کند. سازمان بهداشت جهانی نیز فقط آزمایش Real Time PCR را به عنوان استاندارد تشخیصی ویروس معتبر می داند. هر سه آزمایشگاه دانشگاهی موجود در شهرستان اهواز نیز برپایۀ تکنیک Real Time PCR در حال خدمت رسانی هستند. و با قاطعیت عرض می نمایم که به دلایل گوناگون از جمله هزینه های سرسام آور، حجم بسیار زیاد نمونه ها، غیرانتفاعی بودن ماهیت آزمایش و خطر آلوده شدن آزمایشگاهها و کارکنان آنها هیچ آزمایشگاه دولتی، شرکتی و یا خصوصی دیگری در شهرستان اهواز قادر به انجام این آزمایش حساس و خطیر نبوده و نیست.

۲-نویسندۀ محترم در ادامۀ هجمۀ خود با استناد به شایعات کاملاً غلط تأکید دارد که راه اندازی این آزمایشگاه به منظور به تعطیلی کشاندن آزمایشگاه ژنتیک بوده است.
من توجه ایشان را به این نکتۀ ساده و در عین حال مهم معطوف می دارم که آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان شفا از بیش از دو سال قبل بنا به دلایلی که من نمی دانم و قطعاً هم قابل تأمل و بررسی است؛ به حالت نیمه جان و با بازدهی بسیار پایین درآمده بود؛ که در این مورد نیز باید رییس وقت دانشگاه -و نه رییس فعلی- پاسخگو باشد. ! در این خصوص نیز شواهد و مستندات فراوانی وجود دارد که به هیچ روی قابل انکار نیست.

 

**مسول ازمایشگاه کرونا ۲