پیشتازان عدالت !

جایگاه وکیل جایگاهی بسیار رفیع و از جهت تشبیه در عرض قاضی قرار می گیرد. از خصوصیات یک وکیل علم کافی توأم با شجاعت و سلامت نفس است بگونه ای که فقدان هر کدام دیگری را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. استقلال و اخلاق حرفه ای دو مقوله ای هستند که در کشورهای […]

جایگاه وکیل جایگاهی بسیار رفیع و از جهت تشبیه در عرض قاضی قرار می گیرد. از خصوصیات یک وکیل علم کافی توأم با شجاعت و سلامت نفس است بگونه ای که فقدان هر کدام دیگری را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. استقلال و اخلاق حرفه ای دو مقوله ای هستند که در کشورهای اروپایی بشدت مورد تاکید و توجه قرار می گیرند اما بدلایل متعدد که از حوصله این مقال خارج است، وضعیت موجود تشابهی در دو بعد مذکور ندارد یا چنین ابعادی کم رنگ جلوه می کنند. کانون وکلای دادگستری از قدیمی ترین سازمانهای مردم نهاد کشور که بر اساس لایحه استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۱ ، با شخصیت حقوقی مستقل قدم در عرصه وجود گذاشت و در طول عمر خود با فراز و نشیبهای گوناگون مواجه گردید.

شکی نیست که بخش اعظم فعالان این عرصه، شرافت حرفه ای خود را نصب العین قرار داده و حاضر به سقوط از جایگاه اخلاقی – معنوی خویش نیستند اما هستند مصادیقی که سوگند اتیانی خویش را در بازار بده بستانهای غیر لایق فراموش کرده و ساحت منزه این حرفه را با تعاملات غیر اخلاقی خود لکه دار می کنند. یکی از وظایف کانون وکلا ، نظارت بر اعمال وکلا و نگاه بازدارنده نسبت به تخلفات است. همچنین از دیگر وظایف آن فراهم آوردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلای عضو است. آیا کانون مستقر در مرکز استان در این راستا گام برداشته یا بر می دارد؟ هر چند دیرهنگام، بنده هفتم اسفند ( روز وکیل ) را به همه دوستان وکیلم بویژه دوست خوبم سین ف که در سلامت نفس، شجاعت و اصرار بر دفاع از مظلوم و درک شرایط آن زبانزد خاص و عام است، تبریک و تهنیت عرض می کنم.

علی عبدالخانی
سه شنبه هشتم ۱۳۹۶