بانک مسکن باسپرده های مردم برای ثروتمندان خانه می سازد!

نگاه راهبردي ومدیریتی بانک مسکن سال های سال است که تغییر نکرده است و هرمدیری هم که درراس این بانک قرار میگیرد، سعی می کند با از دست ندادن انحصار پرداخت تسهیلات درحوزه مسکن ،همچنان بر روش مدیران پیشین عمل كند.تحقیقات پايگاه خبري «اخبار بانك»، نشان می دهد که منابع بانک مسکن چندان هم در […]

نگاه راهبردي ومدیریتی بانک مسکن سال های سال است که تغییر نکرده است و هرمدیری هم که درراس این بانک قرار میگیرد، سعی می کند با از دست ندادن انحصار پرداخت تسهیلات درحوزه مسکن ،همچنان بر روش مدیران پیشین عمل كند.تحقیقات پايگاه خبري «اخبار بانك»، نشان می دهد که منابع بانک مسکن چندان هم در خدمت ارائه تسهیلات به مردم نیست و این بانک به واسطه شرکت های زیر مجموعه خود سخت در حال فعالیت درحوزه ساخت مجتمع هاي تجاري، اداري و خانه های لوکس در مناطقی از شهرهای که زمین بسیارگران است می باشد.

9303x02x0x395666

به عنوان مثال شركت ” گروه سرمایه‌گذاری مسکن” که از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن است٬ یکی از بزرگ‌ترین انبوه‌سازان مسکن در کشور است.
جالب تر اينكه خود اين شركت تابعه بانك مسكن، خودش هم ۱۶ شركت تابعه و زير مجموعه دارد كه اين شركتها از ساخت و ساز تا خدمات بيمه اي فعال هستند!نگاهي به عكس هاي واحدهاي ساخته شده توسط شركت سرمايه گذاري مسكن،نشاني از عدالت پروري و ساخت مسكن براي مستضعفان ندارد!

بانک مسکن از محل سپرده های مردمی سرمایه گذاری های قابل ملاحظه ای برای ساخت مسکن لوکس انجام داده است. بدین ترتیب به دلیل اشتیاق برای کسب سود، هیچ گاه مدافع کاهش قیمت مسکن در کشور نبوده و نیست و پيوسته سعی داشته با دراختیار داشتن انحصار پرداخت تسهیلات مسکن از کاهش قیمت مسکن به نوعی جلوگیری کند.وزیر راه و شهرسازی همزمان با روی کار آمدن، مدافع سرسخت خروج انحصار پرداخت تسهیلات از بانک مسکن و قراردادن اين امتياز به ساير بانك هاي موجود در کشور بود، اما معلوم نشد که بین وزیر و رییس بانک مسکن و اعضای هیت مدیره این بانک چه گذشت که وزیر راه و شهرسازی به یک باره نظرش تغییر كرد.

در این بین یکی از كارشناسان اقتصادي با بیان اینکه چرا وزرایی چون راه و شهرسازی و اقتصاد و همچنین نهادهایی چون شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی زمینه خروج انحصار تسهیلات مسکن را از بانک مسکن خارج نمی کنند اظهارداشت: مسئولان با ارائه انحصار تسهیلات مسکن به بانک مسکن، مردم را از برخورداری تسهیلات لازم و کافی براي ساخت و ساز و خريد مسكن محروم کرده اند. اين در حالي است كه بانك مسكن هيچگاه در جهت بهبود بازار مسكن گامي برنخواهد داشت، زيرا خود اين بانك يكي از ذي نفعان گراني مسكن و زمين است.وي افزود: حدوداً ۳۰بانك اعم از خصوصي و دولتي در كشور فعال هستند و از منابع قابل ملاحظه اي نيز برخوردارند، اما به جز بانك مسكن هيچ بانكي مجوز ارائه تسهيلات مسكن را ندارد.

به گفته وي، درحالي امتياز پرداخت تسهيلات مسكن از ساير بانك هاي كشور سلب شده است كه پتانسيل پرداخت تسهيلات مسكن در ساير بانك هاي كشور وجود دارد. با اين حال همين انحصار موجب شكل گيري دلال بازي در رابطه با اوراق تسهيلات مسكن شده است و با وجودي كه بازار مسكن در ركود است مي بينيم كه قيمت اوراق تسهيلات هر چند هفته يك بار، دچار نوسان مي شود.

به نقل از الف