حکایت تلخ سیل شعیبیه همچنان باقی است!

سیل خانمان برانداز اردیبهشت سال ۹۵ حدود ۱۳۶ روستا در شهرستان ها و بخش های اهواز ، شعیبیه ، دزفول و شوش را در نوردید و ضمن تخریب زیرساخت ها ، اتلاف احشام و نابودی مزارع و باغات کشاورزان ، دهها میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت که خاطره تلخ آن همچنان در ذهن مردم این […]

سیل خانمان برانداز اردیبهشت سال ۹۵ حدود ۱۳۶ روستا در شهرستان ها و بخش های اهواز ، شعیبیه ، دزفول و شوش را در نوردید و ضمن تخریب زیرساخت ها ، اتلاف احشام و نابودی مزارع و باغات کشاورزان ، دهها میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت که خاطره تلخ آن همچنان در ذهن مردم این خطه باقی است. براساس اعلام مدیران و دستگاههای مربوطه در سیل اردیبهشت سالجاری حدود ۵۵۳ هزار تن محصولات کشاورزی و منابع طبیعی در سطح ۴۱۱ هزار هکتار از محصولات کشاورزی از بین رفت که ارزش آن معادل ۷ هزار و ۸۰ میلیارد ریال است.

b56859d5-ead8-469c-8ff5-746e2ba15180

همچنین ۳ هزار کیلومتر از راه ها و معابر و یک هزار و ۵۵۴ ابنیه به ارزش یک هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال، 71 واحد ساختمان دولتی و عمومی به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال و ۲ هزار و ۸۵۲ واحد مسکن شهری و روستایی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال در این سیل دچار خسارت شده و ۴۱۰ میلیارد ریال زیان به تاسیسات آب و برق و گاز و تلفن وارد شده است. بیشتر خسارت ها مربوط به یک هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال به ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی می باشد. همچنین طبق برآوردهای انجام شده حدود۲۵۳ هزار هکتار از اراضی گندم، جو و کلزا و… به ارزش ۴ هزار و ۵۰ میلیارد ریال در جریان این حوادث آسیب دیده است. حدود ۷ هزار و ۲۸۵ هکتار از باغات و منابع طبیعی، چهار هزار راس دام سبک و سنگین و پنج هزار و ۳۵۰ فروند زنبور عسل نیز دچار خسارت شدند که تخریب سیل بندها و ایستگاه های پمپاژ را نیز باید به آنها اضافه کرد. در این خصوص ذکر چند نکته نیز می تواند گوشه ای از عمق درد و رنج این مردم را بیان کند.

?۱- مزید بر زیان های مالی سیل ۷ ماه پیش ، حدود ۳۷۰ میلیارد ریال بابت خسارات ناشی از خشکسالی مربوط به فصل زراعی ۹۴ از سوی شرکت های بیمه طرف قرار داد به این کشاورزان این مناطق پرداخت نشده است.

?۲- کشاورزان مناطق سیل زده ، جهت فصل زراعی سال ۹۵-۹۴ و در راستای تهیه نهاده های کشاورزی ، تسطیح و بهینه سازی روش های آبیاری تسهیلاتی را از بانک کشاورزی اخذ که بدلیل وقوع سیل و از بین رفتن محصولات و تخریب زمین ها قادر به پرداخت اقساط در زمان مقرر نبوده و این امر علاوه بر انباشت اقساط ، موجب تحمیل هزینه دیرکرد وام ها برعهده آنان شد. متاسفانه علیرغم مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی مبنی بر بخشودگی دیرکرد وام ها ، بانک های عامل استان بویژه در شهرستان های سیل زده حاضر به اجرای قانون نبوده و نیستند

82040305-70660553

?۳-مدیریت استان تاکنون اراده ای برای رفع این مشکلات و تسهیل امور کشاورزان مناطق سیل زده و جبران خسارت ها از رهگذر تشکیل کارگروه ویژه از خود نشان نداده است. جالب استان بدانیم پس از وقوع سیل مشابه در استان مازندران در همان مقطع زمانی با پیگیری های استاندار مراتب و موضوع در دستور کار هیات دولت قرار گرفت و برای جبران خسارات مبلغ ۹۸۵ میلیارد ریال اعتبار تصویب و تخفیف ۲۰ درصدی برای تسهیلات بانکی کشاورزان در نظر گرفته شد.

در هر حال کشاورزان روستاها و مناطق سیل زده با گذشت ۷ ماه همچنان در انتظار چاره اندیشی مسئولان استان هستند. بیم آن می رود که در اثر مدیریت غلط منابع آبی و بی تدبیری های موجود شاهد طغیان مجدد رودخانه ها در مناطق مذکور باشیم و خسارات کشاورزان نسبت به دو سال گذشته مضاعف تر شود. آقای استاندار بجای سفرهای تبلیغاتی اندکی به فکر مشکلات اساسی مردم صبور ، متعهد و ولایت مدار این خطه باشند . مردم شایسته هر گونه خدمت و تلاش هستند .

نعیم حمیدی