مروری بر انتخابات امریکا!

روزی چوپانی در پی پیدا کردن علفزاری برای چرای دام خود بود که به نزدیکی شهری رسید.از دور سروصداهای بلندی از صدای نقاره ها و طبل ها کوبیده شد و هلهله شادی می رسید و چوپان نگران شده بود که این سروصدا برای چرای دام وی تاثیر منفی نداشته باشد و هرچه به شهر نزدیک […]

روزی چوپانی در پی پیدا کردن علفزاری برای چرای دام خود بود که به نزدیکی شهری رسید.از دور سروصداهای بلندی از صدای نقاره ها و طبل ها کوبیده شد و هلهله شادی می رسید و چوپان نگران شده بود که این سروصدا برای چرای دام وی تاثیر منفی نداشته باشد و هرچه به شهر نزدیک تر می شد،صداها بلندتر و نگرانی او بیشتر و بیشتر می گردید،طوری که وحشت بر وجودش مستولی شده بود،اما ناگهان مردی را در کنار شهر به ظاهر دانا دید،سئوال کرد که این سرو صدا از برای چیست؟
که مرد شهری گفت عروسی پسر پادشاه است و قرارست نامزدی برای خود اختیار کند و مرد چوپان که نشانه های دانایی و فرهیختگی را در آن شخص مشاهده کرده بود این بار با جسارت بیشتر سئوال اصلی خود را از او پرسید،که این سر و صداها و بزن بکوب ها در چرای گوسفندان من تاثیری ندارد؟و اشتهای گوسفندان را در خوردن علف و چریدن کم نمی کند؟ مرد دانا گفت نه هیچ تاثیری ندارد.

چوپان با خیال راحت گفت پس بگذار آن قدر سروصدا و شادی کنند که جان شان در آید و به آرامی و با فکری آسوده به همراه گله گوسفند از کنار شهر عبور کرد.با توجه به اینکه دو سه روز دیگر به انتخابات کشور بدون تاثیر آمریکا مانده است و در چند روز آینده تکلیف ریاست جمهوری آن جغرافیا مشخص خواهد شد و همچنین در گذشته ثابت شده که انتخابات آن دیار هیچ گونه تاثیر و عواقبی برای ما ندارد و رای آوری هرکدام از آن دو نامزد مذکر و مونث برای ما تفاوتی نخواهد داشت،نکاتی در مورد این دو جنس ناجور نسبت به نامزدهای سنوات قبل به نظر آمد که بر خود لازم دیدم آنان را روی کاغذ بیاورم.

معمولا در سنوات گذشته در مناظره افرادی که برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا حضور می یافتند نکات بسیار مهم و حساسی قابل دستیابی بود و تحلیلگران سیاسی جهان می توانستند سیاست های کلی افراد و احزابی که آنها را برای این کار انتخاب کرده اند را در چشم انداز چهار سال آینده آن کشور و جهان تصور و استنباط کنند و تا حدودی متوجه نقشه راه آنان برای آینده شوند.
که این موضوع نشان می داد که حضور آنها براساس یک تصمیم جمعی برای ایجاد نظم دلخواه خود می باشد و موافقان را امیدوار و مخالفان را به تکاپو وا می داشت که برای تصمیمات نامناسب،خود را آماده کنند و کمتر به مسائل و مشکلات شخصی آنان اشاره می شد و معمولا افرادی را به میدان می فرستادند که دارای حداقل حاشیه ها در زندگی شخصی خود بودند تا از این بابت جناح و حزب متبوع شان کمترین ضربه و آسیب را ببیند.درباره اتفاقات بوجود آمده در مناظره های این دوره انتخابات آمریکا،چند تحلیل سیاسی می توان ارائه داد:

الف-نظام سیاسی آمریکا امور دنیا را تمام و کمال در اختیار گرفته و دکمه آن را روی اتوماتیک گذاشته و بدون نیاز به هرکاری در حال انجام رفتارهای شخصی و کوچک خود است.

ب-یا این که نظام سیاسی آمریکا قدرت خود را به دوستان محلی تفویض کرده و به توانایی های آنان برای ایجاد نظم دلخواه خود در دنیا اعتماد کامل دارد.

ج-شاید هم این نظام سیاسی دیگر در دنیا جایگاهی نداشته و وجود خود را بی تاثیر دانسته و از فرط ناراحتی به هذیان گویی و پریدن و رفتن در فضاهای شخصی روی آورده است.

د-البته ممکن است افراد معرفی شده،فاقد ظرفیت و جایگاه های لازم برای تصدی مدیریت بالاترین مقام در آن کشور را داشته که به این حرکت های حقیرانه دامن می زنند.

اما در بررسی دو نامزد فعلی انتخابات آمریکا باید گفت متاسفانه یا خوشبختانه از ابتدای حضور در صحنه نمایش خود با بگم بگم هایی که الگو گرفته از بعضی از تفکرات که برای ما آشنا می باشد وارد این کارزار شده اند و با استفاده از این ترفند و نقشه برای شکست رقیب،کار خود را شروع و در حال پایان دادن به آن می باشند و باید دید با این روش ها و نوع تبلیغات چه هدفی را دنبال می کنند؟

انتخاب اولین رئیس جمهور زن، هیلاری کلینتون بعد از انتخاب یک سرخپوست و سیاهپوست بعنوان رییس جمهور برای نمایش ظاهری تساوی و عدالت در کشور امریکا بنظر بسیار امکان پذیر است.با توجه به این که در چندین دهه گذشت به ما گفته شده انتخابات در آن دیار تاثیری بر وضع رفتار ما ندارد،پس بگذاریم آنها به حال خود گذاشته شوند.

زمان بابادی شوراب