جایگاه آرای قومی در انتخابات مجلس دهم حوزه اهواز! / جلال طرفی علیوي

نتایج دور اول انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز،کارون،حمیدیه وباوی نشان می دهد که این دوره انتخابات به میزان قابل توجهی سیاسی و دوقطبی راست و چپ بوده بطوری که هر شش نامزد راه یافته به دور دوم وابسته به طیفهای اصلاح طلب و اصولگرا می باشند. با این حال بعضی […]

نتایج دور اول انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز،کارون،حمیدیه وباوی نشان می دهد که این دوره انتخابات به میزان قابل توجهی سیاسی و دوقطبی راست و چپ بوده بطوری که هر شش نامزد راه یافته به دور دوم وابسته به طیفهای اصلاح طلب و اصولگرا می باشند. با این حال بعضی افراد و حتی نخبگان دوست دارند طوری تحلیل کنند که در دور اول آرای قومی تاثیر فراوانی داشته است و بنظر آنها در دور دوم انتخابات ، رقابت قومی گسترش می یابد و صف بندی های سیاسی تاثیر چندانی درنتایج نهایی انتخابات ندارد. برای رد این تحلیل لازم است رای قومی را در سه سطح فردی، ائتلاف و مناطق بررسی کرد :

319658_189

1- درسطح فردی:

*در بین قوم بختیاری آقای محمد بخشی که با لباس محلی و شعارهای قومی بختیاری وارد عرصه انتخابات شده است فرد شاخص رای قومی بختیاریها دراین دوره می باشد که با مجموع ارای ۱۰هزار و ۵۶۸ رای نفر ۱۹ شد و اگر آرای آشنایان و منطقه خاص سکونتش را کم کنیم میزان رای قومی ایشان بسیارکم میشود. همچنین در مورد رای قومی عرب شاید بهترین گزینه آقای محمد جاسمی زرگانی می باشد که با لباس کامل عربی و تبلیغات فراوان وارد انتخابات شدند و در نهایت با ۳۳هزار و۲۴۵ رای نفر دوازدهم شد. که بایستی از مجموع آرای ایشان رای قبیله ای_بخاطر فرزندشیخ بودن_ همچنین رای مناطقی ایشان_کوی زرگان_ را کسر کرد تا باقیمانده آرا را بحساب رای قومیتی بگذاریم. با تحلیل آماری فوق می توان نتیجه گرفت در دور اول دربهترین حالت رای قومیتی بختیاریها در حدود ۵ هزار رای و دربین عربها درحدود ۱۵ هزار رای می باشد که درکل درصد تاثیر این آرا قومی بسیار ضعیف می باشد بطوریکه قادر نیست در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر چندانی بگذارد.

2- ائتلاف های قومی:

* در مورد ائتلافهای قومی اگر ائتلاف سه گانه شورای راهبردی _عربی_ را درنظربگیریم درنهایت تنها یک نفر از این لیست به دور دوم صعود کرد و همچنین از ائتلاف پلاک سه _بختیاری_ باز هم فقط یک نفر به دور دوم صعود کردند.که نشان از عدم موفقیت ائتلافهای قومی می باشد.

3 -مناطق مختلف: *

در مناطق مختلف هم اگر به نتایج دور اول نگاهی بکنیم خواهیم دید که آقای شکرخداموسوی درمناطقی که اکثریت جمعیت آن را عربها تشکیل میدهند رای بالای بدست آوردند همچنین آقای دکترعلی ساری در مناطقی که اکثریت جمعیت آن را غیرعربها تشکیل میدهند رای بالایی بدست آورد.که از این منظرهم در مناطق آرای ریخته شده به صندوقها شکل قومی نداشتند. باتحلیل های بالا میتوان به این نتیجه رسید که انتخابات در دور اول کاملا سیاسی بوده و رای قومی تاثیر بسیار ناچیزی در راهیابی شش نامزد دور دوم داشته است. و انتظارمیرود که در دور دوم هم مردم بدین صورت رقابت را سیاسی دنبال کنند. و بدلیل اقبال عمومی درسطح کشور و بخصوص مراکز استانها پیروزی نهایی ازآن لیست امید اصلاح طلبان با حضور دکترعلی ساری، دکترهمایون یوسفی و مهندس جوادکاظمی نسب الباجی خواهد بود