علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

ابراهیم شهولی :ضرب المثل “علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد” زمانی به کار می رود که بخواهند از یک اتفاق قبل از وقوع آن پیشگیری کنند و سعی می کنند قبل از وقوع حادثه، چاره ای بیندیشند. حادثه ی دلخراش ساختمان متروپل آبادان با بیش از ده جان باخته و سی و دو مصدوم، […]

ابراهیم شهولی :ضرب المثل “علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد” زمانی به کار می رود که بخواهند از یک اتفاق قبل از وقوع آن پیشگیری کنند و سعی می کنند قبل از وقوع حادثه، چاره ای بیندیشند.

حادثه ی دلخراش ساختمان متروپل آبادان با بیش از ده جان باخته و سی و دو مصدوم، همه ی مسئولین را به تکاپو انداخت تا مسببان حادثه را در اسرع وقت شناسایی و دستگیر کنند.بنابر بر اذعان رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب خوزستان ده نفر از عوامل دخیل در حادثه ی متروپل از جمله تعدادی از مسئولان شهرداری آبادان دستگیر شدند

هر چند این اقدام تا حدودی باعث تسکین آلام خانواده های داغدار و مردم خوزستان می شود و تسریع در آن قابل تقدیر است ولی آنچه باعث استعجاب است و ذهن هر پرسشگری را به تأمل وا می دارد عدم برخورد پیشگیرانه با مسببین حادثه علیرغم هشدار و اخطارِ پیشین ناظر ساختمان به مالک و مراجع مربوطه است.

بدون تردید اگر به اخطاریه ناظر پروژه توجه میشد و تخلف به این گستردگی از چشم مسئولان پنهان نمی ماند و همزمان برخورد قاطع و بازدارنده ای با عوامل صورت می گرفت امروز شاهد چنین حادثه ی دلخراشی نبودیم.

مع الاسف، هر از چند گاهی حوادث ناگواری در سطح کشور رخ می دهد که پس از بررسی موضوع توسط کارشناسان، علت عمده ی آن ها نقص فنی و عدم نظارت کافی بر اثر سهل انگاری تشخیص داده می شود که هزینه های جانی و مالی زیادی بر جامعه تحمیل می کند.

اینکه متعاقب هر حادثه ای مسبین آن شناسایی و مجازات شوند یکی از ابعاد ماجراست؛ ولی بُعد مهم تر آن بازدارندگی است.امروز ساختمان ها و سازه های بسیاری در سطح کشور وجود دارد که استانداردهای لازم در ساخت آن ها صورت نگرفته و تکرار حادثه ی متروپل آبادان در مورد آن ها اجتناب ناپذیر و حتمی الوقوع است.

لذا مردم مُتَوَقعند تا مسئولان در یک طرح جامع همه ی ساختمان ها و سازه های مستعد حادثه را شناسایی و مورد بررسی قرار دهند و تمام افرادی که در این راستا به هر نحوی مرتکب تخلف و قصور شده اند را تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کنند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.

از طرف دیگر، با درایت و دوراندیشی به صورت جامع کیفیت نظارت ها را ارتقا و استانداردهای لازم و قانونی برای اجرای هر پروژه ای در نظر گرفته شود تا امنیت جانی و مالی شهروندان تأمین گردد.