از “هُدنه” و “عطوه” چه میدانید؟ – (۱)

علیرضا عامری : انسانها در فرآیند تغییرات محیط پیرامون از نظر فرهنگی و علمی و دینی و امثالهم، و نیز در ساختارهای اجتماعی خود، به مرور زمان و در مسیر کسب آرامش و یا ترقی همه ارکان آن جامعه شاهد بوجود آمدن مشکلاتی میشوند، و طبیعتا همواره، همه انسانهای نیک اندیش در پی ایجاد قواعد […]

علیرضا عامری : انسانها در فرآیند تغییرات محیط پیرامون از نظر فرهنگی و علمی و دینی و امثالهم، و نیز در ساختارهای اجتماعی خود، به مرور زمان و در مسیر کسب آرامش و یا ترقی همه ارکان آن جامعه شاهد بوجود آمدن مشکلاتی میشوند، و طبیعتا همواره، همه انسانهای نیک اندیش در پی ایجاد قواعد و قوانینی برای حذف و یا اصلاح این معضلات و مشکلات، در مسیری سخت و دشوار برای همسو کردن همه عوامل، برای دستیابی به ساختاری مستحکم تر از قبل برای جامعه، گام برمیدارند.

گاهی خطای یک فرد یا یک گروه، چه متعمدانه و چه سهوی، هم عاملان را درگیر میکند و هم افراد مرتبط با آنان را.در این بین، سایر افراد جامعه نیز به فراخور ارتباطات فیمابین، از گزند این آسیبها در امان نیستند. اما در جامعه مترقی، آسیبها محدود شده و به حداقل رسیده، نظارتها به حداکثر و اصلاح امور در بهترین حالت ممکن و در مسیری عقلانی، و در دستان بهترین تصمیم گیران خواهند بود. عملا میتوان اینگونه بیان کرد که: در جامعه های مترقی و مدرن، علاوه بر کاهش زیانهای تحمیل شده بر جامعه، از گسترش مشکلات، هم از نظر زمانی و هم از منظر ابعاد مختلف جامعه جلوگیری میشود.

و اما ،چند روز قبل در منطقه ای در شهرم اهواز، جوانی که دارای دو فرزند ۲ و ۵ ساله است در یک درگیری مسلحانه و با تیری سرگردان (و آنطور که شواهد نشان میدهد) بی آنکه نقشی در درگیری داشته باشد، بی گناه به قتل میرسد.

در دنیای امروزی، و در چنین شرایطی، مدیریت صحیح احساسات و تصمیمات خانواده مقتول کاری بس دشوار و چه بسا نزدیک به محال است، با این حال ظرافت گفتار و رفتار و تسلط بر همه جوانب موجود، میتواند به نقش آفرینی ماندگار و دستیابی به یک افتخار برای خانواده منجر شود.

دوستی دارم تحصیلکرده و از فعالان خوشنام اجتماعی. از خانواده ای معروف از طوایف بزرگ و غیور بنی طرف. جناب طایی را سالهاست میشناسم، پدر بزرگش، فرمانده نبرد و از سرداران و مبارزان بلند آوازه این سرزمین در مبارزه با استکبار انگلیس بوده است، شیخ عوفی ابن امهاوی، بعنوان شیخ و بزرگ خاندان (بیت امهاوی) از بزرگان بنی طرف، شجاعت و درایت خود را در فرماندهی جنگ و مبارزه با بیگانه نشان داده و نمادی از عزت و شرافت مردمان عرب این سرزمین در دفاع از میهن بوده، پس بعید نیست اگر بگوییم و البته، انتظار هم اینست که نوادگان این مردان بزرگ، اینک در آزمونی دیگر، در مبارزه با جهل و تعصب کور و یا در تبعیت از تصمیمات هنجارشکن، می بایست راهنمای مردمان خوب دیارمان، به خویشتنداری و عقلانیت و تبعیت از تعالیم الهی و اتخاذ راهکارهای انساندوستانه و خردمندانه باشند.

خانواده ای که بجای تصمیمی عجولانه، پای در مسیری آموزنده برای همه جامعه گذاردند و علاوه بر پیگیری قانونی و شرعی حق خود، با مدیریت صحیح و عالی از حوادث ناگوار جلوگیری کردند. (این اتفاق میمون و مبارک همواره و همیشه، و در موارد مشابه از همه طوایف حادث شده که قابل تقدیر است و بر ماست که کار خوب را تبلیغ کنیم، و یادمان باشد که علنی شدن کار خوب و درست به نیت قربه الی الله، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه سبب رشد فرهنگی جامعه، اصلاح و رشد آن و ایجاد الگوی رفتاری مطلوب میشود.)

اینجانب بعنوان یک شهروند، بانیان این عمل اسلامی انسانی اخلاقی را تقدیر بسیار نموده و از همه طوایف بنی طرف، علی الخصوص خاندان عالیقدر و کبیر الشأن (بیت امهاوی) که با درایت و اندیشه ورزی، در کاهش تنش و اتخاذ شیوه مدبرانه، الگوی حسنه جامعه خود شدند تشکر ویژه نموده، و ضمن عرض تسلیت مجدد به آن خانواده محترم، از خداوند متعال برای آنمرحوم علو درجات، و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

پی نوشت: ۱
توضیحی ندارم جز آنکه، هر دو مورد به زمان مربوط میشوند، زمانی برای آتش بس و آرامش، تا کسب تکلیف جهت تصمیمی درست.