پاییز خوزستان و وعده آقای جانباز

روزبه کردونی :با این وصف اقای جانباز مدیرعامل شرکت آبفای کشوردر تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۰ پیرامون مشکل آب خوزستان به رسانه ها گفته است : “با برنامه‌ریزی انجام شده، دِبی خروجی سدها طوری تنظیم شد که برای تأمین آب استان خوزستان در پاییز امسال اطمینان داشته باشیم.” و لذا “خروجی سدهای خوزستان به حدی است […]

روزبه کردونی :با این وصف اقای جانباز مدیرعامل شرکت آبفای کشوردر تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۰ پیرامون مشکل آب خوزستان به رسانه ها گفته است : “با برنامه‌ریزی انجام شده، دِبی خروجی سدها طوری تنظیم شد که برای تأمین آب استان خوزستان در پاییز امسال اطمینان داشته باشیم.” و لذا “خروجی سدهای خوزستان به حدی است که در پاییز کم‌آبی نداریم.

*****************************************

پاییزِ خوزستان فرا رسیده است . طبق گزارش های رسمی وضعیت خوزستان اینگونه است :

۱- در حالیکه استان خوزستان برای کشت پاییزه به ۶ میلیارد و ۷۵۹ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد ، ذخیره آبی فعلی سدهای خوزستان ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود . از سوی دیگر میزان بارندگی در ماه‌های پیش‌رو به منظور تغذیه منابع آب سطحی قابل اتکا نیست.

۲- با توجه به اینکه میزان بارندگی در مهر و آبان ماه سال ۱۴۰۰ به کمترین میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر خواهد رسید پیش بینی می شود شرایط کم‌بارشی همچنان ادامه داشته باشد.

۳- در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مخازن سدهای استان خوزستان آب دارند و حجم مفید آب ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که در سال گذشته در زمان مشابه، آب پشت سدها ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بود.

۴- از سوی دیگر نسبت به سال گذشته ، میزان کاهش بارندگی در حوضه ابریز کرخه ۳۷درصد و کارون بزرگ ۳۳درصد کاهش یافته است.

اما وعده مدیر عامل ابفای کشور

با این وصف اقای جانباز مدیرعامل شرکت آبفای کشوردر تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۰ پیرامون مشکل آب خوزستان به رسانه ها گفته است : “با برنامه‌ریزی انجام شده، دِبی خروجی سدها طوری تنظیم شد که برای تأمین آب استان خوزستان در پاییز امسال اطمینان داشته باشیم.” و لذا “خروجی سدهای خوزستان به حدی است که در پاییز کم‌آبی نداریم. “

امیدوارم همانگونه که این مسئول محترم اظهار داشته اند مسائل پیش برود ، اما مفید خواهد بود که کمی با اطلاعات جزئی تر از وضعیت و شرایط فعلی و پیش رو همراه با برنامه ریزی های انجام شده برای مواجه با چالش های پاییز در خوزستان با مردم گفت و گو شود تا نگرانی ها و دغدغه های موجود کاهش یابد.