استاندار بعدى بخواند…

دکتر خالد لویمى :این روزها کُمدى تلخى در خوزستان در حال وقوع است؛ دلسوزان و مصلحانى در باب فساد و ناکارآمدى و تبعیض و تبعات آن، هشدار ها داده بودند اما آنها را به کُنج عزلت و سکوت رهنمون کردند حال اما بوى تعفنِ فساد و ناکارآمدى بالا مى گیرد و از بیکارى، سیل، فاضلاب، […]

دکتر خالد لویمى :این روزها کُمدى تلخى در خوزستان در حال وقوع است؛ دلسوزان و مصلحانى در باب فساد و ناکارآمدى و تبعیض و تبعات آن، هشدار ها داده بودند اما آنها را به کُنج عزلت و سکوت رهنمون کردند حال اما بوى تعفنِ فساد و ناکارآمدى بالا مى گیرد و از بیکارى، سیل، فاضلاب، خشکسالى و بى چاره گى مردمانِ این دیار، سر ریز مى شود به اینجا که مى رسد، مسببان و همراهان این وضعیت فلاکت بار، زبان مى گُشایند، ناقدانى مصلح و مشفق مى شوند و مى خواهند بر خرابى هاى خود ساخته شان، خانه اى نو براى بینوایان بسازند.

آقاى برادر بعدى؛ مردمى هستیم که انواع و اقسام استانداران را تجربه کرده ایم از پیمانکاران گرفته تا مدعیان انقلابى گرى و رفیق بازان و تسبیح بدستان و مرکز نشینان و همسایگان؛ اما آنچه ندیدیم استاندارى که استاندارد باشد و در حد و غواره این استان و ظرفیتها و مشکلاتش. هر که آمد حلقه اى ساخت از مقربان که بسیار بعید بودند از دردهاى این مردمان. پلاک گُذر موقتى بودند که در این حال و روز هور و مردمانش سهیمند.

آقاى استاندار بعدى، در خصوص شلتوک تخصصى ندارم اما مى دانم که تقلیل گرایى ریشه هاى نارضایتى این مردم به تداومِ مشکلات استان مى انجامد؛ ریشه آشفتگى هاى جارى در حاکمیت جناح راست و چپ هم نیست چرا که وضعیت فعلى استان خوزستان، حاصل جمع چهار دهه مدیریت این جماعت هاست. آقاى برادر، توصیه مى کنم به مردم نزدیک شوید چرا که در حین بازى ها و سرگرمى هاى مدیران ناکارمد، در طول این سالها، آگاهى و منطق عمومى رشد شگرفى داشته است و عملاً مى توان گفت، مردم از مدیرانى که در اتمسفر قدرت نفس مى کشند بهتر مى فهمند.

آقاى استاندار بعدى، تنها یکى از مشکلات این مردم بحث آب است، این را روى یک قطعه کاغذ بنویسید و در اتاق کارتان جلوى چشمتان بگذارید. اما در خصوصِ آب هم خود را دلمشغول مدیریت سدها و پمپاژ هاى موقتى نکنید بمانند همترازان خود در فلات مرکزى بدنبال راهکارهاى اساسى و پایدار باشد؛ آرى، تونلهاى فاقد مجوز زیست محیطى مى بایست متوقف شوند؛ حق آبه ها باید بازنگرى شوند؛ براى گتوند فکر اساسى باید کرد اما راهکار پایدار، بمانند استان‌هاى مرکزى انتقال آب از دریاست؛ قرار نیست کویر مرکزى با بودجه هاى ملیاردى انتقالِ آب از خزر و خلیج فارس بشکل مادام العمر سرسبز شود و خوزستان به سرزمینى سوخته و شوره زار بدل شود.