دلم برای جاسم تنگ شده!

دکتر سید محمدرضا موالی زاده : چند روزی است که جاسم جادری عزیز بار سفر بسته و به رحمت ایزدی پیوسته، باورش سخت است جاسم خیلی سر زنده بود وهنوز بوی زندگی می داد. اصلاً این احساس به انسان دست نمی داد که او رفتنی است. هنوز در بهت و حیرت به سر می برم. […]

دکتر سید محمدرضا موالی زاده : چند روزی است که جاسم جادری عزیز بار سفر بسته و به رحمت ایزدی پیوسته، باورش سخت است جاسم خیلی سر زنده بود وهنوز بوی زندگی می داد. اصلاً این احساس به انسان دست نمی داد که او رفتنی است. هنوز در بهت و حیرت به سر می برم. دست و دلم به کار نمی رود دل و دماغی ندارم غمی سنگین قلبم را درهم فشرده و اندوهی بزرگ وجودم را فراگرفته ، هنوز آه است که از نهاد برمی خیزد و اشک است که از دیدگان فرو می ریزد. این تنها وصف حال من نیست که شرح حال بسیاری دیگر دراین ایام است. جاسم دوست داشتنی بود و دوستان و دوستداران بسیاری داشت که اکنون در غم هجران او به سوگ نشسته اند.

رمز این محبوبیت چیست ؟ پاسخ روشن است : اخلاق مداری و مردم داری ، مولا امیرمؤمنان حضرت علی(ع) ما را به اختلاط و ارتباط تنگاتنگ با مردم فرا می خواند: خَاِلطُواالنَّاسَ مُخَالَطَهً ِان مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم َو اِن عِشتُم حَنُّوا اِلَیکُم  با مردمان آنچنان حشر و نشر داشته باشید و داد و ستد عاطفی نمایید تا در فقدان تان بگریند و در حیات تان به شما شفقت ورزند. اصولاً محبت ماندگار ا‌مری طرفینی است. نهال شکوفنده عطوفت و مهرورزی با مردمان آنگاه ریشه می دواند و قد بر می افرازد و استوار می گردد و شاخ و برگ می یابد و میوه های شیرین و نوبرانه می دهد که صادقانه و از سر اخلاص و صدق و صفا با مردم باشد. جاسم حقیقتاً دوست و دوستدار مردم بود و به آنان عشق می ورزید و در غم ها و شادی ها و در شدائد و گشودگی ها در کنار آنان بود. او تا پایان عمر در هر مسئولیتی که بر عهده گرفت جوهره مردمی بودن خویش را حفظ نمود به همین دلیل بود که مردم او را دوست داشتند و دوستدار او بودند.

پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) که درود و سلام بی پایان حضرت حق جل وعلا بر او وخاندان مطهرش باد ، می فرماید: «خیارکم احسنکم اخلاقاالذین یألفون و یؤلفون» بهترین شما آنانی هستند که با مردم انس و الفتی دو سویه داشته باشند و جاسم اینچنین بود.  اونیکوخصال بود ؛ گرم و صمیمی و خوشرو و خوش خلق و نکته پرداز و بذله گو و در عین حال مبادی آداب و مقید به احترام به بزرگان.  سخت است ؛ صبر بر مصیبت را می گویم. حقیقتاً سخت است. هر چند تازیانه عقل به ما نهیب می زند که دیر یا زود با این دنیای فانی وداع خواهیم کرد و به سرای باقی خواهیم شتافت — مخصوصا در این هنگامه کرونایی که درگرفته ، احساس رفتن قوی ترشده و مرگ نزدیک تر و ملموس تر گشته است — و به آنانی که بر ما سبقت گرفته اند ملحق خواهیم شد اما باز هم دراین فاصله شکننده ومه آلود ونامعلوم ِ ماندن تارفتن ، داغ فراق عزیزانی که مرگ آنان را زودتر از میان ما می رباید جان سوز است.

از دیگر ویژگی های جاسم این بودکه محب اهل بیت (ع) بود و از سویدای دل به آنان عشق می ورزید دیگر اینکه جاسم مرد خانواده بود. عواطف شورانگیز او نسبت به همسر همراه و فداکارش ستودنی بود و دیگرویژگیهایی که از آن برخوردار بود و مجال پرداختن به آنان نیست عاقبت جاسم که از جنس مردم بود در میان مردمان خوب زادگاه خویش آرام گرفت.درنگی می کنم و باز این فکربه سراغم می آید که چقدر جای اوخالی است دلم برای او تنگ شده برای لحن گرم وصمیمانه اش ، برای روی بشاش وگشاده اش ، برای شوخی ها و خنده هایش ، برای ….

باساربان بگوییداحوال آب چشمم       تا برشتر نبندد محمل به روز باران

یادش گرامی، روحش شاد و بهشت برین منزلگاه ابدی اش باد خدایابه لطف ورحمت بی کرانت به خانواده های داغدار آرامش وبه بیماران شفاعنایت فرما واین بلیه عالم گیر را هرچه زودتر ازصفحه گیتی محوگردان ،