چرایی چالش های رسانه ای آقای شهردار/ بقلم حمید سواری

مشکلات از مدیریت شهری اهواز است یا ضعف اطلاع رسانه ای؟ طی هفته ها و ماههای اخیر چند بار شاهد تنش ها و چالش های رسانه ای شهرداری اهواز بوده ایم و رسانه های مختلف، انتقاداتی را از نحوه اداره شهر و همچنین فعالیت ها و اقدامات شهرداری منتشر کرده اند بگونه ای که شهرداری […]

مشکلات از مدیریت شهری اهواز است یا ضعف اطلاع رسانه ای؟ طی هفته ها و ماههای اخیر چند بار شاهد تنش ها و چالش های رسانه ای شهرداری اهواز بوده ایم و رسانه های مختلف، انتقاداتی را از نحوه اداره شهر و همچنین فعالیت ها و اقدامات شهرداری منتشر کرده اند بگونه ای که شهرداری اهواز در این مدت در صدر انتقادات رسانه ها قرار گرفته است. اما آیا این واقعا بمعنای ضعف ها و مشکلاتی در مدیریت شهری اهواز است؟همه اینها در حالی بوده است که طی یک سال گذشته، شاهد فعالیت های خوبی در شهر بوده ایم و شهردار اهواز کنلگ برخی پروژه های زیربنایی بزرگ را بر زمین زده است و برخی از آنها همانند تعریض پل سوم، بخوبی پیش رفته و بنا بر اعلام مسوولان در موعد مقرر هم بهره برداری خواهد رسید و مشکل ترافیک این پل پس از سالها حل خواهد شد، پروژه های بزرگ دیگری نیز در حال انجام است.شهردار اهواز هم از جمله مدیران با تجربه و سابقه زیاد در سطح استان است و تا کنون بخوبی از عهده این مسوولیت نیز برآمده است.

اما براستی مشکل چیست و چرا شهرداری با این تفاسیری که شرح داده شد، همچنان در صدر ایرادات و انتقادات قرار دارد و روز به روز بر حجم مطالب انتقادی منتشره افزوده می شود؟واقعیت این است که شهرداری اهواز با وجود فعالیت های خوب عمرانی و خدماتی، در حوزه اطلاع رسانی و رسانه ها نتوانسته ارتباط سازنده و متعاملی را با رسانه های استان، روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های خبری فعال در استان برقرار کند و بدلیل نبود یک برنامه مدون و منطبق بر اصول حرفه ای، مدیریت شهری از این ناحیه آسیب می بیند و زحمات و تلاش های خوب این مجموعه، مرتب زیر سوال می رود.
شهرداری نتوانسته است فعالیت ها و اقدامات خود را بخوبی برای رسانه ها تشریح و شفاف سازی کند و بدین ترتیب ارتباط سازنده ای میان شهرداری و شهروندان برقرار نشده و متاسفانه اکنون شهروندان از فعالیت ها و اقداماتی که توسط مدیریت شهری در حال انجام است بی اطلاعند.

این در حالی است که در سایر کلانشهرها همانند تهران و اصفهان و تبریز، این مشکل با تقویت فعالیت های حوزه رسانه های و روابط عمومی حل شده است و هم اینک رسانه ها همراهان اصلی مدیریت شهری در این شهرها هستند.شهردار اهواز می بایست حوزه رسانه  و اطلاع رسانی و برقراری ارتباط سازنده با رسانه ها را جدی بگیرد و با بازنگری جدی در برنامه ریزی و عملکرد شهرداری در این حوزه، به چالش ها و آفت های رسانه ای خود در این بخش پایان بدهد و آن را به یکی از نقاط قوت خود تبدیل کند. این حقیر تجربه فعالیت در شهرداری مشهد را طی دو سال گذشته داشته ام و بخوبی شاهد تاثیرات روابط عمومی شهرداری در همراهی مردم و مسوولان و رسانه های استان زا روند پیشرفت و توسعه آن شهر بوده ام و اینک حیف می دانم این روند در اهواز بدلیل برخی حاشیه ها و ضعف های اطلاع رسانی و… با مشکل و چالش مواجه شود و انشالله مدیریت شهری اهواز نیز اهمیت و تاثیر و منزلت رسانه ها و حوزه اطلاع رسانی را دریابد.