کلید پیشرفت: عدم تکرار سیاست های ناموفق!

دکتر مسعود عالمی نیسی:برخی صاحب نظران از عدم امکان توسعه در ایران سخن می گویند. برخی هم سخن از ماهیت متفاوت توسعه در ایران و توسعه بومی به میان می آورند؛ گویی که رسیدن به این الگوی توسعه بومی سال ها به طول می انجامد.توین بی می گوید کلید طلایی تمدن ها، عدم تکرار مسیرهای […]

دکتر مسعود عالمی نیسی:برخی صاحب نظران از عدم امکان توسعه در ایران سخن می گویند. برخی هم سخن از ماهیت متفاوت توسعه در ایران و توسعه بومی به میان می آورند؛ گویی که رسیدن به این الگوی توسعه بومی سال ها به طول می انجامد.توین بی می گوید کلید طلایی تمدن ها، عدم تکرار مسیرهای شکست است. اگر نمی دانیم کدام مسیر به مقصد می رسد، و کسی هم در اطرافمان نداند، هر بار یک مسیر را امتحان می کنیم، ولی هیچوقت یک مسیر را دو بار نمی رویم. چین پس از امتحان کردن چند روش و برنامه که همگی شکست خوردند، مسیر جدیدی انتخاب کرد و موفق شد و پیشرفت کرد.

کدام برنامه ها و اقدامات ما به نتیجه نرسیده است؟ در زمینه اقتصاد، اشتغال، مسکن، بهداشت، فرهنگ، رسانه، مسائل اجتماعی و سایر ابعاد جامعه و نیازهای آن، کدام اقدامات با شکست مواجه شده اند؟ خیلی ساده! آن ها را تکرار نکنیم؛ مسیر دیگر و اقدام دیگری انتخاب کنیم.تقریباً هیچ یک از برنامه های اشتغال زایی کشور نتوانسته بی کاری را به حد قابل قبول برساند. خیلی ساده! اقدامات متفاوتی انجام دهیم.

اقدامات مربوط به زمین و مسکن، حتی یک بار موجب کاهش قیمت مسکن نشدند! آن ها را تکرار نکنیم.اق

دامات مربوط به قیمت گذاری دولتی، هیچ گاه موجب کاهش قیمت و کنترل تورم نشدند! اقدامات دیگری انجام دهیم.

اقدامات متولیان فرهنگی، از گسترش روزافزون نفاق و ریاکاری در جامعه جلوگیری نکرد! آنها را تغییر دهیم.

اقدامات مسؤولان امور اجتماعی در بسیاری از مقاطع، از افزایش جرایم جلوگیری نکردند! اقدامات دیگری انجام شود.

آنچه کشور لازم دارد، انتخاب مسیر متفاوت، در زمینه هایی است که با موفقیت مواجه نبودیم و آنقدر این مسیرهای متفاوت را بیازماییم تا به نتیجه برسیم. طبیعی است که مقصود بنده سعی و خطای کور نیست و البته و صد البته هر بار و در انتخاب هر مسیر از حداکثر دانش و تجربه خود و دیگران بهره می گیریم.

 

 

 

***عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)