عبور از عبرتها : سقوط برای همیشه

سعید حمیدیان مقدم:این روزها سالگرد سقوط بغداد است .۷۶۳ سال از سقوط بغداد به دست مغول ها می گذرد . بغداد پایتخت مقدرترین حکومت جهان یعنی خلافت بنی عباس به عنوان مرکز جهان اسلام توسط هلاکو خان در سال ۶۵۶ ه.ق ( سال ۱۲۵۸ م) مورد حمله قرار گرفت و با سرانجامی دردناک سقوط کرد […]

سعید حمیدیان مقدم:این روزها سالگرد سقوط بغداد است .۷۶۳ سال از سقوط بغداد به دست مغول ها می گذرد . بغداد پایتخت مقدرترین حکومت جهان یعنی خلافت بنی عباس به عنوان مرکز جهان اسلام توسط هلاکو خان در سال ۶۵۶ ه.ق ( سال ۱۲۵۸ م) مورد حمله قرار گرفت و با سرانجامی دردناک سقوط کرد . طبق تحقیقات برخی تاریخ دانان لشکر هولاکوخان را متشکل از ۲۰۰ هزار نفر ذکر کرده اند که با همراهی خواجه نصیر الدین طوسی توانستند لشکر ضعیف عباسی را شکست دهند و وارد بغداد شوند. مورخان تعداد کشته شدگان بغداد را بین ۸۰۰ هزار الی یک میلیون و هشتصد هزار نفر اعلام کرده اند که خلیفه بنی عباس المستعصم بالله و خانواده اش نیز جز کشته شدگان هستند.

در حمله مغول کتابخانه ها سوزانده شد یا کتاب ها به رودخانه ریخته شد . آستان مقدس امام موسی کاظم علیه السلام که در آن زمان نیز محل مقدس مسلمانان بود هتک حرمت گردید و محل بستن اسب های مغولان گردید. این واقعه بغداد را تا ابد از مرکزیت جهان اسلام حذف کرد. سقوط بغداد واقعیت غیر قابل انکاری را نشان می دهد و آن این که فقط فساد حکومت ها موجب سقوط ابدی نمی گردد بلکه جامعه تن داده به فساد نیز باید منتظر این سرنوشت هولناک باشد. عبرتی که همیشه از آن عبور شده است.