آخرین خبرها از زلزله هرمزگان پس از ۲۴ ساعت/ اعلام مبلغ وام و نحوه جبران خسارات

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آغاز پیگیری‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان هرمزگانی خبرداد و جزئیات آن را تشریح کرد.محمد حسن نامی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان گفت: روز شنبه به همراه وزیر کشور بازدیدی از مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان داشتیم که در این بازدید بر سرعت جبران خسارات و فراهم […]

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از آغاز پیگیری‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان هرمزگانی خبرداد و جزئیات آن را تشریح کرد.محمد حسن نامی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان گفت: روز شنبه به همراه وزیر کشور بازدیدی از مناطق زلزله‌زده در استان هرمزگان داشتیم که در این بازدید بر سرعت جبران خسارات و فراهم کردن شرایط برای بازگشت زلزله‌زدگان به روند عادی زندگی تاکید شد.وی با بیان اینکه جریان برق و آب و … در مناطق زلزله‌زده وصل است، گفت: متاسفانه همانطور که در خبرها اعلام شد پنج نفر درپی این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند که فوت این عزیزان را به مردم هرمزگان و به خصوص خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم. افراد مصدوم در این زلزله‌ نیز خوشبختانه در وضعیت رو به بهبود قرار داشته و احتمالا طی امروز یا نهایتا فردا تمام آنها از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

آغاز ارزیابی‌ها برای جبران خسارات زلزله‌زدگان

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد تا نیازهای اولیه برای اسکان زلزله‌زدگان به سرعت تامین شود، اظهارکرد: از روز شنبه کار ارزیابی خسارات برای تشکیل پرونده و جبران خسارات زلزله‌زدگان آغاز شد. همانطور که می‌دانید این فرآیند ممکن است چند روزی به طول بیانجامد.نامی افزود: علاوه بر آن زلزله‌زدگان یکسری نیازهای فوری و اضطراری نیز دارند که اقدامات برای تامین آنها نیز از ساعاتی پس از وقوع زلزله آغاز شد. چندین کانکس در روز شنبه در مناطق زلزله‌زده و مجاورت منازل آسیب‌دیده نصب شد تا زلزله‌زدگان در نزدیکی منازل خود ساکن شوند. امروز هم تعداد دیگری کانکس در مناطق زلزله‌زده نصب خواهد شد. ۱۰ منطقه وسیع در مجاورت روستاها ومنازل آسیب‌دیده پیش‌بینی شده تا کانکس‌های زلزله‌زدگان در این مناطق نصب شود.

تامین کولر برای مناطق زلزله‌زدهوی در پاسخ به پرسش

ی درباره نگرانی‌های مطرح شده پیرامون احتمال گرمازدگی برخی از ساکنان این مناطق نیز گفت: برای این موضوع نیز تمهیدات لازم اتخاذ شده است. برای کانکس‌ها کولر پیش‌بینی شده و چندین کولر نیز در محل نصب شده است. علاوه بر آن برخی از خانواده‌ها کولرهایشان سالم بود که با توجه به وصل جریان برق از آن استفاده می‌کنند.

آسیب دیدگی ۳۸۴ واحد مسکونی
اعطای وام بلاعوض و وام ۲۵۰ میلیون بدون بهره

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چه تعداد واحد مسکونی در زلزله هرمزگان آسیب دیده است، گفت: درحال حاضر آمارهای اولیه حاکی از آسیب دیدگی ۳۸۴ واحد مسکونی در این مناطق است که برخی از آنها به طور صددرصد تخریب شده و تخریب برخی دیگر نیز به طور کامل نبوده و درصدهای مختلفی داشته است. برای این واحدها وام ۲۵۰ میلیون تومانی بدون بهره و با طول بازپرداخت طولانی و اقساط کم پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن وام بلاعوضی نیز از سوی دولت پرداخت خواهد شد.نامی ادامه داد: تلاش خواهد شد تا نوسازی واحدهای آسیب‌دیده با سرعت بیشتری انجام شود و علاوه بر آن پیگیری خواهیم کرد تا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان واحدهای قدیمی و فرسوده در این مناطق که ممکن است آسیب ندیده باشند نیز مقاوم سازی شوند.

وی با اشاره زلزله رخ داده در شهر بم گفت: از نظر ما حتی یک مورد فوتی هم نباید در حوادث وجود داشته باشد، اما اگر این زلزله را با زلزله بم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که جمهوری اسلامی در مدت حدود ۲۰ سال چه اقدامات گسترده‌ای در ارتقا ایمنی منازل و سازه‌ها انجام داده است. این دو زلزله تقریبا بزرگی یکسانی داشتند و شدت زلزله بم تنها درصدی بیشتر بود، اما زلزله بم حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت و اینجا موارد فوتی پنج نفر بود. ما برای آن پنج نفر هم عمیقا ناراحتیم اما ببینید از چه فاجعه‌ای جلوگیری شده است.رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان گفت: تلاش خواهیم کرد که به زودی ساکنان این مناطق که مردم صبور و قدرشناسی هستند به روند عادی زندگی بازگشته و خسارات آنان جبران شود.